عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، گفت: نمایندگان مجلس بانک مرکزی را موظف كردند تا ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی خود در خارج از کشور را به طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط انتقال گاز اختصاص دهد.

سيدمهدي موسوي نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، از اختصاص اختصاص ۱۰میلیارد دلار منابع ارزی بانک مرکزی به طرح‌های نفت و گاز خبر داد و گفت: براساس بند 3-11 ماده واحده لایحه بودجه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا مبلغ 10 میلیارد دلار از محل منابع اصلی خود در خارج از کشور را منوط به تعهد و بازپرداخت و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکتهای تابع وزارت نفت جهت تامین منابع طرح‌های وزارت نفت از جمله طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شرکتهای مذکور به صورت خط اعتباری اختصاص دهد.

وي تصريح كرد: همچنین به استناد بند 3-14 به وزارت اقتصاد و امور دارایی اجازه داده می‌شود با اطلاع و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در موارد لزوم مجوز افتتاح حساب در بانک‌های دولتی و غیردولتی مورد تایید خود در داخل و خارج کشور را برای شرکتهای متقاضی تابعه وزارت نفت صادر نماید.
موسوي نژاد اظهار داشت: همچنين در جلسه امروز تصويب شد كه به ازای هر متر مکعب گاز یکصد ریال به عنوان عوارض از مشترکین دریافت و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، عین وجوه دریافتی را صرفا برای احداث تاسیسات و خطوط لوله گارسانی به شهرها و روستا با اولویت مناطق سردسیر، نفت‌خیر، گاز‌خیز و استانهایی که برخورداری آنها از گاز کمتر از متوسط کشور است، هزینه نماید. منابع مذکور به عنان درآمد شرکت ذیربط محسوب نمی‌گردد ومشمول مالیات نخواهد بود.

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: همچنین وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابع ذیربط مکلف است به منظور اجرای خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان تا مبملغ 5 هزار میلیارد ریال به ترتیب 3 هزار میلیارد ریال و 2  هزار میلیارد ریال از محل مازاد تراز صادرات و واردات گاز طبیعی در سال 92 را به پروژه‌های مربوطه اختصاص دهد. این وزارتخانه موظف است مازاد آن را تا سقف 50 هزار میلیارد ریال صرف توسعه پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز طبیعی سراسری با اولویت خطوط انتقال صادراتی کند.
برچسب ها: بودجه ، منابع ، ارز ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار