آب مورد نياز طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت مس با تكميل و به بهره‌برداري رسيدن پروژه ملي «انتقال آب خليج فارس به صنايع جنوب شرق كشور» تامين خواهد شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شاتا ، تامين آب صنايع بويژه صنايع بزرگ معدني مانند مس هميشه يكي از دغدغه‌هاي اجراي طرح‌هاي توسعه است كه با تكميل طرح ملي «انتقال آب خليج فارس به صنايع جنوب شرق كشور» ظرف 4 سال آينده، اين دغدغه برطرف خواهد شد.
اين پروژه بزرگ ملي با مشاركت شركت ملي صنايع مس ايران، شركت‌هاي معدني و صنعتي گل‌گهر، چادرملو، شركت مهندسي توسعه آب آسيا و با هدف تامين نياز آب مصرفي صنايع جنوب شرق كشور و شرب بندرعباس اجرا مي‌شود.
با اجراي اين طرح بزرگ ملي، افزون بر پيشرفت صنايع كشور، آرزوي بسياري از كويرنشينان براي تامين آب شرب نيز برآورده خواهد شد.
طرح بزرگ «انتقال آب خليج فارس به صنايع جنوب شرق كشور»از سال 65 مورد بررسي قرار گرفته اما به دلايل مختلف انجام نشده بود كه با همت كارشناسان و توجه دولت، چندي پيش با حضور دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس جمهوري، نامجو وزير نيرو و مهندس پوستين‌دوز مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران، عمليات اجرايي آن به‌طور رسمي آغاز شد.
براي تاسيسات آب اين پروژه در حدود 840 ميليارد تومان برآورد هزينه شده است كه 130 ميليارد آن براي انتقال آب از بندرعباس تا گل‌گهر سيرجان، 400 ميليارد تا مجتمع مس سرچشمه  و 450 ميليارد تومان نيز از سرچشمه تا چادرملو است.
طول خط لوله اين پروژه 735 كيلومتر است كه 292 كيلومتر آن با 10 دستگاهِ پمپاژ از بندرعباس به سيرجان، 136 كيلومتر از سيرجان به سرچشمه با چهار دستگاه پمپاژ و 307 كيلومتر از سرچشمه به چادرملو است.
زمان پيش بيني شده براي اجراي طرح 4 سال است كه پس از به بهره‌برداري رسيدن، مصرف ساليانه از اين خط لوله نزديك به 140 ميليون مترمكعب خواهد بود.همچنين 30 ميليون مترمكعب نيز در استان هرمزگان مصرف خواهد شد.15 ميليون متر مكعب نيز ساير مصارف اين خط لوله را شامل مي‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
زیبا یزدانی گچینی
۱۵:۱۹ ۰۷ تير ۱۳۹۴
با سلام این طرح باعث آبروریزی بنده و بیمارستانی شدن ام شد که الان تحت عمل جراحی باید قرار گیرم پیمانکار طرح بنام محمد صداقت از بنده شکایتهای مکرر کرده و در تمام شکایت ها بنده را مورد توهین و تهمت و افترا و هتک حرمت قرار داده و بدون اجازه از ملک شخصی ما عبور کرده و باعث تخریب فراوانی شده که بنده در حال ساخت مستند آن منجمله بیماری و بستری و عمل جراحی هایم و شاهدین که بالای 70 سال سن دارن و از سه روستا هستند و شهادت میدن که ملک مربوط به 9 نسل میباشد و وراث الان ما هستیم امیدوارم مستندی که در فضای مجازی میزارم ببینید و قضاوت کنید که هر طرح ملی که پیاده میشه باعث ضرر و زیان مردم نشود و رضایت همه رو جلب نمایند ما که راضی بودیم این طرح پیاده شود و هیچ مخالفتی با آن نداشتیم. امید دارم پیام منو بخونید و به گوش مسئولین امر برسانید تا شاید از ما دلجوئی شود و اوضاع رو بررسی نمایند.
United States of America
علی
۱۸:۱۱ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
پروژه انتقال آب از دریاچه خزر به دلیل اینکه به اقیانوس ارتباط نداره در دراز مدت باعث کاهش آب دریاچه میشه ولی انتقال آب از جنوب به فلات مرکزی طرح خوبیه اما باید درست اجرا شه یعنی قبل از انتقال باید آب تصفیه شه که بعدها مزارع به شوره زار تبدیل نشن و حجم آب باید به اندازه ای باشه که کل ایران رو از مشکل کم آبی نجات بده حتی ما بعد ها میتونیم صادر کننده آب شیرین به کشورهای همسایه باشیم انرژی برق مورد نیاز برای پمپاژ و تصفیه رو میتونیم از امواج دریا تامین کنیم
آخرین اخبار