طرح مبارزه با آفات گندم برای تولید محصولی با کیفیت بهتر و بیشتر در فارس با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، مبارزه با آفت زنگ زرد و سن گندم از اسفند ماه در گندمزارهای فارس آغاز شد و در این طرح 120 هزار هکتار از گندمزارهای فارس علیه آفت سن گندم و 50 هزار هکتار علیه آفت زنگ زرد گندم بیمه شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت : برای ارتقا کیفیت و کمیت گندم فارس رقم های اصلاح شده ای چون تریتیکاله ، سناباد ، پیشتار ، سیروان و بم نیز کشت شده است.
بیش از 480 هزار هکتار مزارع فارس امسال به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافت که پیش بینی می شود برداشت این محصول امسال با رشد 10 درصدی به یک میلیون و 700 هزار تن برسد.
شیراز ، مرودشت ، اقلید ، خرامه ، ممسنی و کازرون و سپیدان عمده ترین تولیدکنندگان گندم استان هستند .
استان فارس پارسال با تولید یک میلیون و 600 هزار تن گندم برای بیست و ششمین سال متوالی مقام اول تولید این محصول را به خود اختصاص داد .
آفت زنگ زرد به اندامهای مختلف گندم مانند برگ ، غلاف ، ساقه ، خوشه ، گلوم و گلومل و حتی ریشک ها حمله کرده و موجب از بین رفتن گیاه می شود.
آفت سن نیز خسارات کمی و کیفی زیادی به کشاورز و محصول تولیدی مثل گندم وارد می‌کند و موجب کاهش تولید می شود به گونه ای که در هر هکتار از 43 کیلو تا 120کیلو گرم کاهش میزان محصول تولیدی را در بر دارد.
سن گندم نیز آفتی است که ضمن تغذیه از برگ سبز گندم و جو و نیز تزریق بزاق به دانه گندم موجب فساد پروتئین و گلوتن گندم و جو شده و ماده سیاه رنگی را بجا می گذارد که دانه های آلوده موجب مسمومیت تغذیه ای انسان و دام می شود./ب

برچسب ها: مبارزه ، آفت ، سن ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.