لجستيک يا نظام توزيع بخشي از فرايند زنجيره اي عرضه است. به طوري که ابزارها را در دسترس قرار ميدهد و آنگاه با توجه به موقعيت تصميم ميگيرد از چه روش و ابزاري استفاده کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهندس شيخ کبير کارشناس اقتصادي، روند روبه رشد جمعيت به تبع آن رشد  تقاضا باعث شکل گيري بازارهاي فروش کالا و همين طور مراکز عرضه خدمات کالا شده است توزيع کالا از مبدا تولدي تا رسيدن به دست مصرف کننده نهائي به عنوان يک جز مهم از توليد ناخالص ملي کشورها شده است.

به همين دليل است که فعاليت هاي لجستيکي بر ميزان تورم، بهره وري، سود و هزينه هاي مربوط به انرژي و عوامل ديگر تاثيرگذار است.

وي در خصوص لجستيک يا نظام توزيع گفت: اصلاح نظام توليد کالا و خدمات يکي از 7 طرح اصلاح طرح تحول اقتصادي کشور است که نسبت به نظام مالياتي يا نظام يارانه ها نسبت به آن بي توجهي صورت گرفته است چرا که اصلاح نظام توزيع کالا و خدمات مي تواند در افزايش بهره وري نقش بسيار موثري داشته باشد.

وي تاکيد کرد: در فضاي کسب و کار اگر موضوع عرضه و تقاضا را به عنوان اصلي ترين رابطه بين مصرف کننده و توليد کننده در نظر بگيريم مي توان گفت که توزيع، حلقه واسطه مصرف کننده است و به عنوان عامل تقاضا و توليد براي عرضه معرفي شده است.

يعني توزيع کننده،‌نظام توزيع است که ميداند يا بداند کالاهايي را در چه زماني، به چه ميزاني، در چه سطحي از کيفيت و تنوع و در چه بازار عرضه کند.

شيخ کبير در مورد اجرا کننده هاي اين کار گفت: در حوزه لجستيک و زنجيره تامين عبارتي وجود دارد به عنوان شرکتهاي طرف سوم که شرکتهاي تخصصي حوزه لجستيک هستند، نقش اساسي توزيع را برعهده دارند.

تخصص اين شرکتها برنامه ريزي ، نگهداري ، جابجايي و کنترل اين فرايند است.

وي يکي از وظايف دولت شرکتهاي بخش خصوصي ،ْ شرکتهاي دولتي و خود اصلاح نظام توزيع را ايجاد شرکتهاي طرف سوم بيان کرد.

شيخ کبير در پايان گفت: شرکتهاي طرف سوم شرکتهاي تخصصي هستند که مي‌توانند با کمترين هزينه امر مبادله و واسطه بين عرضه و تقاضا را ايفا کنند./عب
برچسب ها: تورم ، تولید ، لجستیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار