بر اثر سرما و يخبندان اواخر فروردين و ارديبهشت امسال خسارت باغات استان همدان افزايش يافت.



 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان  ؛ محصولات کشاورزی استان همدان بر اثر پديده سرما و يخبندان از اواخر اسفند پارسال تا اوايل ارديبهشت امسال از 10 تا 80 درصد دچار خسارت شده اند.
مدير امور باغباني سازمان جهادکشاورزي استان همدان ميزان محصول آسيب ديده را حدود 60 هزار تن ارزيابي و اظهار کرد: در اثر اين پديده بيش از 631 ميليارد ريال خسارت به باغداران استان همدان وارد شده است.به گفته اين فرد مسئول تاکنون 6 هزار و 650 هکتار باغ انگور، سه هزار هکتار باغ گردو، دو هزار و 200 هکتار بادام، هزار و 400 هکتار هلو و شليل، 721 هکتار زردآلو، 700 هکتار سيب، 254 هکتار آلو دچار خسارت 10 تا 80 درصدي شده اند که ملاير با پنج هزار و 420 هکتار باغ و 31 هزار تن محصول بيشترين ميزان خسارت را محتمل شده اند.
 شهبازي ادامه داد: شهرستانهاي نهاوند با 230 هکتار، رزن با هزار و 916 هکتار، همدان با هزار و 800 هکتار، کبودرآهنگ با هزار و 350 هکتار، بهار با هزار و 280 هکتار و اسدآباد با 443 هکتار در اين ميزان خسارت سهيم هستند. شهبازي با اشاره به برخي راهکارها در جلوگيري از خسارت باغات گفت: بيمه باغات راهکار مطمئني براي جبران خسارت باغداران در اين زمينه است بنابراين متاسفانه با وجود اقدام سازمان جهادکشاورزي در فراهم کردن امکان بيمه همه محصولات باغي استان باغداران به ويژه در سالجاري تمايلي به بيمه باغات خود نداشته اند به طوريکه در سالجاري تنها 560 هکتار از باغات استان بيمه شده است.
مدير امور باغباني سازمان جهادکشاورزي با اشاره به لزوم اطلاع رساني و فرهنگ سازي درباره لزوم بيمه عنوان کرد: با توجه به اينکه دولت بخش قابل توجهي از حق بيمه باغات را پرداخت مي کند عدم اقدام باغداران براي بيمه باغات خود، استان را از اين اعتبارات محروم مي کند.
شهبازي در ادامه به برخي راهکارها براي جلوگيري از سرمازدگي باغات اشاره و بيان کرد: تقويت باغات از طريق تغذيه مناسب مي تواند بر مقاومت باغات در برابر سرما موثر باشد که در اين رابطه کشاورزان به استفاده از کودهاي پتاسه ترغيب و تشويق مي شوند.
وي افزود: ايجاد دود در باغات و استفاده از بخارهاي باغي ازديگر راهکارهايي است که در صورت استفاده توسط باغداران بر کاهش خسارت موثر خواهد بود.همچنين آبياري باغات و وجود رطوبت در سطح باغ باعث ايجاد تعادل در هواي باغ و کاهش درجه برودت مي شود.
 شهبازي در با اشاره به ارقام مقاوم در احداث باغات جديد و اصلاح باغات گفت: باغهايي که در ساخت آنها از ارقام مقاوم استفاده شده خسارتي نديده اند به عنوان باغات گردوي چنلر و بادام ديرگل و سازمان جهادکشاورزي تمهيداتي براي فراهم کردن نهالهايي که داراي چنين خاصيتي باشند و فراهم کردن و ارقام فوق به راحتي در اختيار باغداران قرار مي گيرد.مدير امور باغباني سازمان جهادکشاورزي استان همدان خرد بودن و پراکندگي باغات استان را از جمله مشکلاتي دانست که مانع اجراي شيوه هاي نوين باغداري است./ب
برچسب ها: سرمای ، بهاره ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.