حجت الاسلام شیخ الاسلامی در برنامه "یک آیه مهر" تاکید کرد: مونین نباید ناملایمات و دردهای جامعه اسلامی را جز در دامان جامعه اسلامی بیان کنند چرا که نجواهای گله آمیز دستاویزی برای اردوگاه کفر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، برنامه "یک آیه مهر" آیات خطابی به پیامبراکرم (ص) درسوره توبه را مورد بررسی قرار می دهد و 29 اردیبهشت ماه آیه 16 سوره توبه با محوریت ارتباط ما با پیامبر(ص) بیان شد.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ لَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لا رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنينَ وَليجَةً وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ
آیا گمان کردید که ( به حال خود ) رها می شوید در حالی که هنوز کسانی که از شما جهاد کردند  و غیر از خدا و رسولش و مؤمنان را محرم اسرار خویش انتخاب ننمودند، ( از دیگران ) مشخّص نشده اند؟! ( باید آزمون شوید و صفوف از هم جدا گردد ) و خداوند به آنچه عمل می کنید ، آگاه است!
بررسی آیاتی که در آن آیات پیامبراکرم(ص)مورد خطاب قرارگرفته اند محور اصلی برنامه است که در ماه رجب المرجب با  محوریت سوره توبه برروی آنتن شبکه رادیویی قرآن می رود.
نکته مهمی که حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی کارشناس برنامه "یک آیه مهر" در آیه 16 سوره توبه به آن اشاره کرده است ارتباط ما با پیامبر(ص) است .
در جامعه ای که مدعی اسلام و ایمان زیاد است و در فضایی که جامعه اسلامی حاکم است افراد  تلاش می کنند رنگی از اسلام به کارها بزنند اما باید معلوم شود که مومن واقعی کیست و خداوند در این آیه ملاک شناخت مومن را بیان کرده است.
اولین ملاک تشخیص مومنین با توجه به آیه 16 سوه توبه اینست که مومن باید اهل جهاد باشد و دومین شاخصه توجه به خدا و رسول(ص) در ناملایمات است یعنی وقتی مشکلی پیش می آید، درد و بلا ایجاد می شود و در ناملایمات درد خود را جز با خدا و رسول(ص) بیان نمیکنند .
شیخ الاسلامی ضمن بیان این مطلب گفت: حقیقتا خداوند بر اساس شرایط  و وضعیت روز ما صحبت می کند، درجامعه اسلامی شاید فضای جامعه به سمتی برود که دوست نداریم و خلاف علایق اعتقادی ما باشد اما باید توجه کرد که در این صورت یک طرف جامعه، اسلام است و یک سمت کفر که با تمام قوا ایستاده است. در این شرایط آیا ما حق داریم به این بهانه که مساله اعتقادی خلاف دریافتمان است از اردوگاه  اسلام خارج شده و نجواهای خود را با کسی غیر از جبهه ایمان در میان بگذاریم .

وی ادامه داد: مومن کسی است که ناراحتی و درد را در جامعه اسلامی می گوید نه اینکه این درد را در جایی غیر از جامعه اسلامی بیان کند تا بلندگو شود و بر سر جامعه  اسلامی بکوبد.
دنیا، دار امتحان و درگیری با ناملایمات است و نفوس انسانها در ابتدای خلقت از خیر و شر عاری بوده و مراتب نزدیکی و قرب به خدا را تنهابه کسانی می دهند که نسبت به خدا و آیات او ایمان خالص داشته باشند و خلوص ایمان هم تنها بوسیله امتحان آشکار می شود و امتحان، مؤمن را در مقام عمل می نمایاند و پاک را از ناپاک جدا می سازد، لذا خداوند می فرماید: آیا می پندارید که شما را رها کرده اند و خداوند افراد با ایمان و مجاهد را از غیر آنان باز نمی شناسد؟ و (ولیجه ) به معنای کسی است که آدمی او را تکیه گاه خود قراردهد و از خانواده او نباشد و مراد از (علم خدا) در اینجا علم فعلی است، یعنی می پندارید در خارج و واقع معلوم نمی شود که جهاد می کنید یا نه و آیا غیر خدا و رسول و مؤمنان را به دوستی خود بر می گزینید یا خیر؟ و حال آنکه خداوند به علم ذاتی، نسبت به آنچه انجام می دهید آگاه و با خبر است، لذا ابتلاء و امتحان شما با جنگ و جهاد واجب است تا به این وسیله جوهره ایمان مسلمین ظاهرگشته و چگونگی روابط آنان با دشمنان خدا آشکار گردد.
کسانى در آزمون ایمان موفقند که اسرار جامعه اسلامى را جز با خدا و رسول و مؤمنان واقعى در میان نگذارند. «ولیجة» (در صدر اسلام افرادى بودند که با بیگانگان ارتباط داشتند)
دادن اسرار و اطلاعات به بیگانگان و آنان را مَحرم اسرار دانستن، حرام و نشانه‏ ى ضعف وبی ‏ایمانى و مورد هشدار و توبیخ است. «لم یتّخذوا... وَلیجة»
وظیفه‏ ى مسلمانان، در برابر دشمنان خارجى جنگیدن و در برابر دشمنان داخلى، حفظ اسرار و رازدارى است. «جاهدوا، لم یتّخذوا»
خداوند از وضع مردم آگاه است و نیازى به آزمودن ندارد، ولى امتحان، یک سنّت الهى است. «و اللَّه خبیر»
اگر اسرارتان را به بیگانه گفتید، خدا می داند و به حساب شما رسیدگی می کند. «واللَّه خبیر بما تعملون»
لازم به ذکر است؛ «یک آیه مهر» کاری از گروه قرآن و معارف عمومی رادیو قرآن است که شنوندگان می توانند هرروز از ساعت 5:50 این میان برنامه 5 دقیقه ای را به سردبیری مونا توسلی برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز بشنوند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار