رييس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت گفت: پيشرفت‌هاي علم و فناوري، مناسبترين نقطه حركت براي رفع مشكلات كشور است

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران "صادق واعظ‌زاده" رييس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت كه در اختتاميه بيست و يکمين کنفرانس مهندسي برق ايران در دانشگاه فردوسي سخن مي‌گفت، با بيان اينكه پيشرفت سريع در يك دهه آينده، نه فقط يك ضرورت بلكه شرط بقاي ايران در عرصه جهاني است، پيشرفت‌هاي عرصه علم و فناوري کشور را مناسب‌ترين نقطه شروع حركت براي رفع مشكلات كشور و رسيدن به پيشرفت عنوان كرد و گفت: مدیریت تحولات کشور را باید به نخبگان دانشگاه و حوزه سپرد.

واعظ‌زاده با اشاره به پيشرفت‌هاي چشمگير كشور در سال‌هاي پس از انقلاب خصوصا در حوزه علم و فناوري اظهار داشت: در كنار دستاوردها و موفقيت‌هاي بزرگ، کارهای بر زمین مانده، اشتباه‌ها، انحراف‌ها و حرکت‌های زیگزاگی هم زیاد بوده و مسووليتي كه در این مقطع حساس از تاریخ کشور بر عهده ماست اين است كه با درس گرفتن از کارهای خوب و عبرت گرفتن از اشتباه و انحرافات یک قدم به جلو برداریم و این کشور بزرگ و این ملت پرافتخار را به سمت هدف‌های متعالی که در طول تاریخ داشته‌ رهنمون شویم.

وي با تاكيد بر اين كه پیشرفت سریع طي يك دهه آينده نه تنها یک ضرورت که شرط بقای ملت بزرگ ایران در عرصه بین‌المللی است گفت: پنجره زمان که به روی ما باز شده به سرعت در حال بسته شدن است. جمعیت ما امروز جوان است و پیشرفت سریع در جوانی جمعیت اتفاق می‌افتد؛ اما اين جمعيت جوان به سرعت در حال پیر شدن است و منابع طبیعی ما هم که برخی از آنها با كشورهاي همسايه مشترک است در حال از دست رفتن یا در حال بطالت است و رقبای ما با سرعت زیاد و بعضا سريعتر از ما حرکت می‌کنند.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان كرد: وقتي وضعيت امروز خود را با گذشته مقايسه مي‌كنيم راضی کننده است اما باید به سرعت حركت رقبا هم توجه كنيم. ما مجموعه‌اي از شاخص‌هاي معنوي داریم که خاص خودمان است و خیلی هم ارزشمند است و رقباي خارجي ما هم یک سری شاخص‌هایی دارند كه ممکن است مورد توجه ما نباشد اما بر اساس شاخص‌های مشترکی که هم ما و هم دنیا قبول دارد، اگر نتوانیم به یک پیشرفت سریع برسيم در عرصه رقابت بين‌المللي عقب خواهیم ماند. عقب ماندنی بدتر از آن چه که در طول سال‌های طولانی با آن مواجه بوده‌ايم،  لذا پیشرفت نه تنها ضروری است بلکه شرط بقای این ملت با عظمت است.

وي با تاكيد بر اين كه دستيابي به چنين پيشرفت سريعي با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که با آن مواجهيم مطمئنا امکان‌پذیر است، اظهار داشت: اين پيشرفت با بهره‌گيري از سرمايه‌هاي انساني، معنوي و طبيعي فراوان موجود به دست همين نسل جواني که تحصیلات عالی را پشت سر گذاشته و وارد بازار کار و سازندگی شده امکان‌پذیر است. ما همه چیز را برای چنین پیشرفتی در اختيار داریم. تمام قطعات پازل و همه حلقه‌های زنجیره پيشرفت در كشور وجود دارند و حلقه مفقوده يا قطعه ناپیدا و گم شده‌اي نداریم،  اما بسیاری از این قطعات و تقریبا شاید هیچ کدام از آنها درست سر جای خود قرار ندارند چون هيچ وقت یک تصویر کامل و جامع و زیبا از این پازل در اختیارمان نبوده است.

واعظ‌زاده خاطرنشان كرد: تا زماني كه تصوير روشني از آينده در ذهن مدیریت عالی جامعه نباشد حتي اگر همه قطعات پازل پيشرفت هم موجود باشد چاره‌اي جز سعی و خطا نداريم.‌خوشبختانه با خودآگاهي‌اي كه در مردم ما خصوصا نسل جوان ايجاد شده به تدريج به ترسيم چنين تصویري نزدیک شده‌ایم. نسل جوان ما امروز نیازهای جدید و جالبی را می‌بینند و به یک تعبیر دنیا را متفاوت از نسل قبل مشاهده می‌کنند و حقیقتا وارد عرصه‌هایی شده‌اند که ما تا آن اندازه آنها را نشناختیم و نسل قبل از ما شاید کمتر از ما با اين عرصه‌ها آشنا باشد که این یک فرصت است.

وي با بيان اينكه براي سامان دادن امور و رفع نقاط ضعف، مشكلات و موانع پيشرفت بايد از نقاط قوت خود شروع كنيم، اظهار داشت: نقطه قوت عمده ما عرصه علم و فناوری است و این یک موهبت بی‌نظیر است. هیچ ملتی در تاریخ 400، 500 ساله جدید که دوره پیشرفت سریع دنیا بوده، موقعيت ايران را نداشته كه ابتدا به علم در مقیاس جهانی دسترسی پیدا کند. نه اروپا و آمریکا، نه ژاپن و کره، نه مالزی و چین، هیچ کدام اول در حوزه دستاوردهای علمی‌ در مقیاس جهانی ندرخشیدند. یا مثل اروپا و آمريكا علم و محصول و کالا و خدمات و صنعت‌شان با هم پيشرفت كرده یا مثل ژاپن و چين و مالزي ابتدا در حوزه توليد محصولات صنعتي پيشرفت كرده‌اند. در واقع تجربه ايران براي اولین بار در تاریخ جدید است که در یک کشور ابتدا علم می‌درخشد و محصولات علمی در مقیاس جهانی مورد تایید همگان قرار می‌گیرد كه اين پديده از نظر بسیاری از صاحب‌نظران و دانشمندان شگفت انگيز است و دستيابي به اين موهبت باارزش را ناشي از روحيه علم جویی ملت ايران دانست كه با ورود اسلام و خروج علم آموزي از انحصار طبقه اشراف به شكوفايي علمي كشور منجر شده است.

اين كانديداي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري با تاكيد بر اين كه بايد این نقطه قوت را مبنای جهش در پيشرفت كشور قرار دهيم، اظهار داشت: بر همين اساس در ماه‌های اخیر بعضی از دانشمندان بزرگ و مدیران ارشد و جوانان کشور بنده را به ورود به اين عرصه فراخواندند. ما باید از این نقطه قوت استفاده کنیم و نه تنها دستاوردهای علمی‌مان را به کالا و خدمات و محصول تبديل كنيم كه بینش، روش و منش علمی را در جامعه تسري دهيم. در علم و فناوري که توانسته‌ايم در دنیا بدرخشيم حوزه‌هاي دشوارتري بوده‌اند كه متخصص برجسته‌تر، تجهیزات پیشرفته‌تر و مدیریت دقیق‌تر لازم دارد و با وجود تحريم‌هايي كه هر روز شدیدتر شده است در این حوزه مشکل موفق شده‌ایم. پيشرفت در حوزه اقتصاد مطمئنا ساده‌تر از این است؛ به شرط اینکه دستاوردهاي حوزه علم و فناوري را سکوی پرش خود قرار دهيم.

استاد دانشكده برق دانشگاه تهران که درجمع اعضای هیات علمی رشته‌های برق و کامپیوتر دانشگاههای سراسر کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان كرد: منظور از سكوي پرش قرار دادن حوزه علم و فناوري اين است كه در ساماندهي كليه امور از روش علمی استفاده كنيم. دقت نظري كه در محيط‌هاي علمي وجود دارد و خصوصا خضوع و افتادگي‌اي كه در اهل علم هست اگر به همه بخش‌ها تسري يابد، کارها سریعتر و با کیفیت بهتر انجام می‌شود.

وي با انتقاد از فضاي سياسي كشور كه صحنه منازعات و اتهام‌زني‌هاي بي‌پايه و بيهوده جناحي و گروهي است، اظهار داشت: اگر قدري از خضوع و فروتني‌اي كه در جمع هاي علمي وجود دارد در فضای سياسي و مدیریتي کشور نفوذ کند، این فضای آشفته سیاسی قدری آرامش پیدا مي‌کند.

واعظ زاده با اشاره به تاكيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر اين كه مدیریت تحولات کشور باید به دست نخبگان دانشگاه و حوزه باشد، گفت: دوستان جامعه‌شناس ما پیشرفت را یک تحول اجتماعی رو به جلو به سمت هدف‌های مطلوب و خوب معنی می‌کنند كه مدیریت آن بايد در دست نخبگان علمی قرار بگیرد. در اين راستا ورود به عرصه مديريتهاي عالي نه يك امتياز كه وظيفه جامعه علمي است. کسانی که در یک عرصه عملکرد مناسبي نشان داده‌اند بايد پا به ميدان عمل بگذارند. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند«اگر نبود که خداوند از علماء پیمان گرفته که عدالت را اقامه کنند من این حکومت را رها می‌کردم»  یعنی وقتی که مردم براي پذيرش اين مسووليت به سمت ايشان هجوم آوردند، استدلالشان براي پذيرش درخواست آنها این بود که چون عالم هستند مسئولیت دارند. ورود به چنين حوزه‌های پر مخاطره‌اي براي كساني كه خدمتگزار عرصه علم بوده‌اند، امتياز تلقي نمي‌شود. عرصه علم بسیار برای ما امن‌تر و خوش‌گوارتر است اما با اين استدلال كه بتوان پرتوی از این فضای زیبا و منظم را بر جامعه گسترش داده و این نقطه قوت را سکویی برای پیشرفت کشور كرد، دوستان ما در جامعه علمي راضي شدند كه پا به اين عرصه بگذارند و من امیدوارم که در پرتو این پیشرفت‌ها و تربیت این نیروی عظیم انسانی علمی و فرهیخته، فضا برای نقش آفرینی دوستان ما باز باشد.

استاد برق دانشگاه تهران در پايان با اشاره به فعاليت مستمر دبيرخانه كنفرانس مهندسي برق ايران در بيست و يك سال اخير از برگزاركنندگان اين كنفرانس تقدير كرد و اين قبيل همايش‌ها را زمينه اي براي ايفاي نقش جدي‌تر جوانان و دانشگاهيان در عرصه هاي اجرايي و مديريتي عنوان كرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: انتخابات ، علم ، پیشرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار