رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از تهیه و تدوین هفت پروژه تحقیقاتی در جهت حفظ و احیای آرتمیا ارومیانا در دریاچه ارومیه خبر داد.

دکتر علی نکویی فرد در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه با بیان اینکه آرتمیاارومیانا به عنوان تنها موجود دریاچه ارومیه به شمار می رود اظهارداشت: این هفت پروژه با هدف حفظ و صیانت از این موجود زنده است که در قالب سه الی چهار طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین به ستاد احیای دریاچه ارومیه و استانداری ارسال شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه های 10 میلیارد ریال برآور کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند اجرای آنها آغاز می شود.

نکویی فرد احداث زیستگاه طبیعی در حاشیه دریاچه ارومیه را از مهمترین این طرح ها برشمرد و اظهارداشت: با احداث این زیستگاه ها ضمن صیانت از جلوگیری از مرگ و میر آرتمیا ارومیانا در دریاچه ارومیه، بانک ژنی این گونه منحصر به فرد در کشور نیز تهیه و تدوین می شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه در حال حاضر امکان تخمین ذخایر آرتمیاارومیانا در داخل دریاچه ارومیه وجود ندارد گفت: با ادامه روند فعلی و خشک شدن دریاچه ارومیه وضعیت تنها موجود زنده آن نیز به حالت بحرانی درآمده است.

نکویی فرد ایجاد این زیستگاه های طبیعی را طرح مناسبی برای احیای آرتمیا در صورت بازگشت دریاچه ارومیه به حالت نرمال و عادی برشمرد و گفت: با راه اندازی این زیستگاه ها امکان نگهداری از سیست و بیومس آرتمیا ارومیانا نیز فراهم می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک گرم تخم آرتمیا در هیچ جای کشور وجود ندارد افزود: اجرای طرح های احیا آرتمیا ارومیانا با توجه به شرایط فعلی این موجود زنده و دریاچه ارومیه ضروری است.

وی احداث استخرهای خاکی در دشت فسندوز برای کشت مصنوعی آرتمیا را از دیگر این طرح ها ذکر کرد و گفت: دریاچه ارومیه یکی از زیستگاه های اصلی آرتمیا در جهان است و ارزش اقتصادی بالایی دارد.

آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از خانواده سخت‌ پوستان است که می‌تواند در آب غلیظ و شور زندگی و از جلبک‌های موجود دریاچه تغذیه کند. این جاندار شاخص ‌ترین موجود زنده دریاچه است که غذای اصلی پرندگان را تشکیل می‌دهد و بیشترین منبع غذایی برای ماهیان خاویاری است.

در حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه این موجود زنده نیز نفس های آخر را می کشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.