![قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۱ بهمنماه ۱۴۰۳](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/21/20333848_169.png)
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، عملیات نصب تیرهای بتنی پروژه مونوریل قم که همان ریلهای قطارهای پروژه هستند، در روز 26 آذرماه 1391 با فرمان شهردار قم آغاز شد و از آن تاریخ تاکنون بیش از 230 عدد تیر اصلی در زون های مختلف پروژه و بیش از 40 عدد تیر ایستگاهی در ایستگاههای مختلف نصب شده است.
هم اکنون جرثقیلهای عظیم 300 تن، 120 تن، 100 تن و چند جرثقیل 50 ت روزانه تیرهای بتنی را در زونهای مختلف نصب میکنند تا پروژه براساس برنامه به پیش رود. نصب تیر با سرعت خوبی پیش می رود و تیرها که همگی ساخت کارخانه تولید تیر پروژه مونوریل قم هستند، پس از ساخت به محل نصب حمل شده و سپس در جای خود نصب میشوند و متجاوز از 326 تیر اصلی و 64 تیر ایستگاهی تولید شده است که در کشور بی سابقه است.
در تحول دیگری در پروژه مونوریل قم، عملیات نصب تیرهای ویژه روی پلهای مسیر مونوریل قم، آغاز شده است. این ریلهای ویژه با سازههای محافظ بر روی پلها نصب می شوند و امکان عبور وسایل نقلیه با ارتقاع زیاد مانند اتوبوس نیز از زیر آنها وجود دارد.
هر یک از ریل های بتنی پروژه مونوریل قم منحصر به فرد هستند و در یک جای مشخص نصب میشوند زیرا طول ریلها با یکدیگر متفاوت است. بر این اساس، با نصب تیرهای از پیش تولید شده، پروژه مونوریل قم با سرعت خوبی در حال پیشرفت است./س