کلینیک چاقی در درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی مرکز پزشکی آیت الله طالقانی در راستای ارائه خدمات کاهش وزن و درمان چاقی را اندازی شد .

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران دکتر فاطمه خدایی فر متخصص روانپزشکی گفت: چاقی به معنای افزایش چربی بدن به میزان بیش از طبیعی  تعریف می شود و هر موقع انرژی ورودی به بدن بیش از انرژی خروجی از بدن باشد افزایش چربی اتفاق می افتد. از آنجا که امروزه چاقی را ناشی از اختلال در نحوه زندگی و شیوه افراد در فعالیت و چگونگی تغذیه آنها می دانند، تصحیح خطاهای افراد در این دو زمینه لازم است و گرنه هرگونه درمان در طولانی مدت با شکست مواجه می شود .

وی افزود: تحقیقات نشان داده است روحیه و طرز دید افراد نسبت به جنبه های مختلف زندگی ، تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر وزن دارد. بنابراین روانپزشک و روانشناس با همکاری دیگر متخصصان ، نقشی اساسی در رفع معضل چاقی و جلوگیری از عود آن دارند.

دکتر خدایی فر خاطرنشان کرد: کلینیک چاقی مرکز پزشکی آیت الله طالقانی توسط بخش سایکوسوماتیک با هدف ارتقای درمان گروهی که نیاز به  درمان چاقی دارند، راه اندازی شده است. در این کلینیک رشته های مختلف درگیر با مساله چاقی نظیر تغذیه ، گوارش ، جراحی ، داخلی ، غدد ، پزشکی ورزشی به صورت همکاری بین رشته ای انجام وظیفه می کنند.

وی در خصوص خدماتی که در کلینیک چاقی ارایه می شود گفت : در این کلینیک افراد از نظر تاریخچه چاقی، عوامل جسمی و ذهنی موثر بر ایجاد و تداوم چاقی مورد ارزیابی قرار می گیرند. سپس  مشاوره رفتاری - شناختی  انجام میشود و در صورت لزوم ارجاع  به سایر متخصصان تیم درمان چاقی نظیر متخصص تغذیه ، غدد ، گوارش ، جراحی ، پزشکی ورزشی، درمان دارویی و غیر دارویی در موارد افسردگی و اضطراب صورت می گیرد .

این عضو هیات علمی دانشگاه در خصو ص روشهای ارائه شده در درمان چاقی در این کلینیک اظهار داشت: در این کلینیک براساس نتایج ارزیابی ، نقش عوامل ذهنی –روانشناختی در ایجاد چاقی در بیمار مورد نظر مشخص می شود و براساس نوع مشکل ، درمان دارویی ، رفتاری و یا مشاوره های روانشناختی لازم و همچنین مشاوره با سایر متخصصان تیم درمان چاقی  صورت می گیرد .

وی در خصوص شکست درمان چاقی در دراز مدت گفت: تحقیقات نشان داده است که درمان چاقی در کوتاه مدت موثر و در طولانی مدت با عود همراه است. دلیل این شکست درمانی در این است که افراد دلایل زیر بنایی چاقی خود که همان نحوه زندگی است  را تغییر نداده اند . از آنجا که هر گونه تغییر در عادات زندگی سخت است ، روانپزشک سایکوسوماتیک و روانشناس سلامت در این زمینه به مراجعان کمک می کنند . انواعی از افسردگی و اختلالات خوردن نیز در پدیده
چاقی موثرند که درمان خاص خود را می طلبند بنابراین در حال حاضر مشاوره روانشناختی برای تمام افراد چاق توصیه می شود.

دکتر خدایی فر در خاتمه سخنان خود عنوان کرد : همچنین  مشاوره بیماران قبل از جراحی برای کاهش وزن نیز در این کلینیک انجام می شود. این کلینیک در روزهای دوشنبه صبح توسط دکتر مریم ماهری ودر روزهای  دوشنبه بعدازظهر توسط دکتر فاطمه خدایی فر از ساعت ۱۴بعداز ظهر فعال است .
برچسب ها: چاقی ، تخصصی ، درمانگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار