ستاره سماک رامح یکی از ستارگان پر نور آسمان است که این غول سرخ با وجود اینکه کمی از خورشید منظومه بزرگتر است دمای بسیار پایینی دارد.

کاوه جمالی مدرس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران گفت: ستاره سماک رامح چهارمین ستاره پرنور آسمان محسوب می شود که حدود 04/ 0- درجه را به خود اختصاص داده است و دارای قطری حدود 36 برابر خورشید منظومه شمسی است.

وی افزود: این ستاره در فاصله 7/ 36 سال نوری از زمین جای گرفته و سنی حدود 10 میلیارد سال را برایش تخمین زده اند که دمای سطح آن به 4 هزار 300 درجه می رسد.

جمالی در خصوص درخشندگی ستاره سماک رامح عنوان کرد: درخشندگی این ستاره 300 برابر بیشتر از درخشندگی ما در منظمومه شمسی خورشید است و با سرعتی بیش از 175 کیلومتر بر ثانیه در حال چرخش می باشد.

وی تصریح کرد: ستاره سماک رامح در واقع یک غول سرخ است که در مرحله سوزاندن هلیوم و درحال تبدیل آن به کربن در درون هسته خود است و در آلمان فصل بهار با رنگی مایل به زرد می درخشد و خودنمایی می کند.

جمالی این ستاره را از لحاظ عناصر فلزی فقیه دانست و اظهار داشت: منظور از فقر فلزی تولید نکردن و نبود آهن در این ستاره می باشد و احتمالاً از انفجار و از هم پاشیدن یک ستاره پر جرم به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: ستاره های دست اول که از باقی مانده های یک ستاره پر جرم تشکیل می شوند معمولا دچار فقر عناصر پر جرم تشکیل می شوند معمولا دچار فقر عناصر سنگین همچون آهن هستند اما پس از طی مدتی می توانند ستاره ها را به وجود آورند که در خود مقداری از عناصر سنگین از جمله آهن را جای داده اند.

جمالی یاد آور شد: ستاره سماک رامح عضو گروهی از ستاره های پراکنده در آسمان می باشد که حرکتی مشابه دارند که به آن ها ستاره های متحرک سماک رامح می گویند.

گفتنی است:علاقمندان می توانند برای یافتن این ستاره در آسمان فصل بهار ساعت 21 شامگاه در قسمت شرقی آسمان دسته آب ریز صورت فلکی دب اکبر را ادامه داده تا به پرنورترین ستاره زرد رنگ برسند./ ع2
برچسب ها: غول ، سماک ، رامح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.