رئيس‌جمهور اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را یک اصلاح ساختاری در کل اقتصاد کشور برشمرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها با پیش کشیدن مسائلی، تبعات تحریم و اختلال در حوزه بازار و ارز را ناشی از اجرای این قانون عنوان کردند که البته درست نبود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در افتتاحیه جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری ستاد توسعه فناوری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه به نظرم استفاده از عنوان انرژی‌های تجدید پذیر بهتر از عنوان انرژی‌های نو است، گفت: این انرژی‌ها همواره در جهان وجود داشته و مساله این است که به تازگی موضوع استفاده بیشتر از آنها مطرح شده است، اگر نه در کشور خودمان سابقه استفاده از این انرژی‌ها به هزاران سال پیش باز می‌گردد که گواه آن نوع معماری بومی - ایرانی و از جمله ساخت بادگیر در مناطق کویری بوده است.

رییس جمهور افزود: در ایران با برخورداری از تمدن چندین هزار ساله و با وسعتی که در برخی زمان‌ها چند برابر مساحت فعلی ایران بوده است این کشور با یک مدیریت و نظمی قوی و عالی و عمران و‌آبادانی بی نظیر اداره و همزمان از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شده است، اما از زمانیکه نفت کشف شده است، می‌توان گفت دستهایی در کار بوده تا استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر از یاد ملت‌ها برده شود، تا نفت هر چه سریعتر پایان پذیرد و از همین رو است که می‌بینید در برخی کشورها که جمعیت آنها به یک میلیون نفر هم نمی‌رسد برای میلیون‌ها نفر ساختمان ساخته می‌شود و یا بیش از دو میلیون ماشین در خیابان‌های آنها تردد می‌کنند تا نفت سریعتر در این کشورها به پایان رسیده و اسارت آنها عینی‌تر شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه در ایران از خط پیشرفت بومی خود دور شده و روند پیشرفت اقتصادی متکی به منابع داخلی در ایران منقطع شده است،‌ اظهار داشت: در ایران تا زمان صفویه نیز با وجود آنکه نظام حکومتی جمهوری نبود، اما مردم در صحنه حضور داشته و اقتصاد با اتکا به آنها اداره می‌شد اما پس از آن به تدریج یک انقطاع در مسیر رشد و تعالی درون زای ایران رخ داد و از جمله در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روش‌های بومی منقطع شد.

رییس جمهور تصریح کرد: یکی دیگر از اشکالاتی که در اثر بی‌توجهی به روش‌های بومی در استفاده از منابع و امکانات خدادادی گریبانگیر کشورمان شده است، استفاده از روش‌های غلط در سوء مصرف از آب در عرصه کشاورزی است،‌ در حالیکه در ایران روش‌هایی بسیار عالمانه برای مصرف آب وجود داشته است، اما انقطاعی که در مسیر پیشرفت بومی کشور به وجود آمد ما را از این روش‌ها دور کرده است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید به منحنی رشد بومی و درونزای تاریخی کشورمان البته با بهره‌گیری از دستاوردهای جدید بازگردیم، خاطرنشان کرد: شاید اگر قبل از 2-3 دهه گذشته صحبت از ساخت برخی دستاوردهایی که امروز رونمایی شدند، مثل پیل سوختی، توربین‌های بخار و امثال آن مطرح می‌شد، کسی این حرفها را باور نمی‌کرد، چرا که آن زمان هنوز در دوره فترت و عدم خودباوری به سر می‌بردیم، اما امروز در حال بازگشت به مسیر رشد متناسب با توانمندی‌های خودمان هستیم و می‌توانیم در این مسیر با سرعت بیشتر حرکت کنیم.

رییس جمهور یکی از اقدامات لازم برای افزایش سرعت در مسیر پیشرفت بومی کشور را اصلاح ساختارهای آموزشی و فناوری عنوان کرد و گفت: ایران دارای دانشگاه‌هایی با چند هزار سال سابقه بوده است که البته با نیازها و مسائل جامعه درگیر بوده‌اند، اما اکنون حدود 90 سال است که دانشگاه‌هایی جدید احداث شده که با وجود برخورداری از اساتید برجسته، متون و تحقیقات علمی به روز و در مرزهای دانش، اما به دلیل آنکه این دانشگاه‌ها نسبتی بین خود و نیازها و مسائل جامعه تعریف نکرده‌اند، نتوانستند کمکی به کشور و جامعه بکنند.

احمدی نژاد اضافه کرد: اینکه دانشگاه‌های ما امروز فقط جنبه مصرفی داشته و بودجه می‌گیرند تا سطح دانسته‌های افراد را از سطحی به سطح بالاتر ارتقا دهند، مشکلی است که عمر آن به اندازه قدمت دانشگاه‌های جدید است، در حالیکه دانشگاه باید در قبال مسائل جامعه احساس تعهد کرده و در قبال ایفای این تعهدات بودجه بگیرد. دانشگاه فعلی صرفا به طور یکجانبه بودجه صرف می‌کنند تا دانشی تولید کنند که تامین کننده نیازهای جامعه نیست.

رییس جمهور قطع‌شدن حلقه ارتباط بین دانشگاه و صنعت را مشکل دیگر دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و اظهار داشت: خیلی تلاش کردیم تا این مشکل حل شود اما در نهایت یک تفاهم جامع برای حل این مساله حاصل نشد لذا تصمیم گرفتیم در کوتاه مدت برای حل این مشکل معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شود و این معاونت با وجود اینکه عملکرد خوبی داشته است، اما راه حل اصلی این نبوده و باید در ساختار آموزشی کشور تغییرات اساسی ایجاد شود.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد پشتیبان در کنار دانشگاه و صنعت بر روی موضوع هدایت هدفمند منابع تمرکز کرد، اظهار داشت: با توجه به هدف‌گذاری کوتاه مدت برای این نهاد به نظر می‌رسید که در تخصیص بودجه به آن مشکلی پیش نیاید، اما مراجع تصمیم‌گیر هر سال بودجه آن را کمتر کرده اند و این در حالی بود که با توجه به فقدان حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت نیازمند یک فکر متمرکز برای هدایت هدفمند منابع در محل تقاطع دانشگاه و صنعت هستیم.

رییس جمهور اصلاح چارچوب‌های اقتصادی کشور را یکی دیگر از راهکارهای تسریع حرکت در مسیر پیشرفت بومی کشور دانست و تاکید کرد: با حمایت‌های مصنوعی نم‌ توان انتظار داشت عرصه صنعت، اقتصاد و فنی پیشرفت کند، بلکه باید فضایی ایجاد کنیم تا در این عرصه با ایجاد یک رقابت سازنده پیشرفت واقعی حاصل شود.

احمدی نژاد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را یک اصلاح ساختاری در کل اقتصاد کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از طرح‌های بنیادی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور بود که دولت آن را با بهترین روش موجود در دنیا که کمترین آسیب را داشت، اجرا کرد اما متاسفانه برخی‌ها با پیش کشیدن مسائلی، تبعات تحریم و اختلال در حوزه بازار و ارز را ناشی از اجرای این قانون عنوان کردند که البته درست نبود.

رییس جمهور تاکید کرد: باید نگاه کلان داشته باشیم و طرح‌های اساسی در کشور اجرا کنیم تا بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات در مسیر واقعی و اصلی خودش قرار گیرد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که دو شبکه موازی انرژی در سرتاسر آن گسترده شده است، گفت: دو شبکه برق و گاز در سرتاسر ایران گسترده شده است که به راحتی می‌توان با گاز که امروز به همه جای کشور رسیده است، در هر نقطه به صورت مستقل برق تولید کرد که این علاوه بر ارتقای سطح بازده با پیل‌های تولید برق، هزینه استهلاک و نگهداری شبکه‌ها را نیز حذف می‌کند و یقیناً مورد استقبال بیشتر مردم قرار می گیرد.

رییس جمهور ادامه داد: اگر دولت و مجلس با تفاهم با یکدیگر چند تصمیم بزرگ بگیرند، علاوه بر اینکه مردم مشتاق می‌شوند تا از ظرفیت‌های طبیعی و بومی منطقه خود برای تامین برق مورد نیازشان استفاده کنند دیگر، هزینه‌های کلان توسعه و نگهداری شبکه به دولت تحمیل نخواهد شد و دولت می‌تواند از همین محل از تولید برق بومی توسط مردم حمایت نیز به عمل آورد.

احمدی نژاد با اشاره به رونمایی از پیل‌های تولید برق که امروز در جشنواره فناوری‌های انرژی های نو صورت گرفت، اظهار داشت: چنانکه گفته‌اند، این پیل‌ها بازدهی بین 75 تا 80 درصد دارند و با استفاده از آنها برای تولید برق توسط خود مردم در مناطق مختلف قدم بزرگی در مسیر پیشرفت بومی کشور برداشته خواهد شد.

رییس جمهور تصریح کرد: البته دستهایی هستند که ملت را به مسائل پایین دستی مشغول کنند و این مساله حداقل 200 سال سابقه دارد که بخش مهمی از این شیطنت‌ها نیز از خارج از کشور صورت می‌گیرد تا انرژی مردم در مسیری غیر از پیشرفت کشور مستهلک شود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید به مسیر اعتلا و پیشرفت بومی بازگردیم و در این راه از ثروت‌های خدادادی مثل باد و انرژی خورشیدی به بهترین نحو بهره بگیریم، خاطرنشان کرد: ستاد انرژی‌های تجدید پذیر امروز زیر مجموعه وزارت نیرو است و طبیعتاً نمی‌تواند به شکل موثری در زمینه تولید برق با انرژی‌های تجدید پذیر با این وزارتخانه رقابت کند، لذا دولت آمادگی دارد جایگاه این مجموعه را در ساختار اداری ارتقا داده و استقلال عمل بیشتری به آن بدهد.

رییس جمهور با تشکر از همه کسانی که برای استفاده از راه‌ها و روش‌های نو در مسیر پیشرفت کشور تلاش می‌کنند، گفت: اگر می‌خواهیم در طراز جهانی پیشرفت کنیم، نباید خودمان را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم بلکه باید قله‌ها را مدنظر قرار داده و خودمان را برای مدیریت جهان باور کرده و آماده کنیم.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار