رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه جشنواره دستاوردهای ستاد توسعه فناوری انرژی ها نو با رونمایی از 4 دستاورد جدی این ستاد به ارائه راهکارهای توسعه و ترویج استفاده از انرژی های تجدید پذیر پرداخت.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل اولین جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری ستاد توسعه فناوری انرژی های نو با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، نسرین سلطان خواه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و مجید نامجو وزیر نیرو همراه با بازدید و رونمایی از دستاوردهای جدید ستاد توسعه فناوری انرژی های نو افتتاح  شد.


سخنران اول همایش این جشنواره دکتر نسرین سلطان خواه هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده  بهینه از انرژی های نو مانند پیل های سوختی، نیروگاه های گازی، سوخت های سبز، و... دانست و گفت: امروز موضوع اصلی جایگزینی انرژی های تجدید پذیر به جای انرژی های فسیلی این است که مقابله با اثرات منفی و کاهش آنها مثل آلایندگی هوا، و هزینه بسیار بالای سوخت های فسیلی باید مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر سلطان خواه افزود: ستاد توسعه فناوری انرژی های نو وظیفه پیاده سازی و فرهنگ سازی تولید و استفاده از این انرژی ها را دارد.

وی گفت: سند سلول های بنیادی و سند جامع انرژی های نو که نقشه پیشرفت کشور  را تایید می کند به شورای عالی فرهنگی ارسال شده است تا با ایجاد ستاد راهبردی جدا گانه به توسعه آنها بپردازیم.

دکتر سلطان خواه با اشاره به 141 دستاورد گوناگون در حوزه انرژی های نو که طی سالهای اخیر به دست آمده است گفت: یکی از این طرحها تولید اتانول از مواد سلولوزی و دیگر پیل سوختی بود که هم تولید برق را 5 کیلو وات و هم تولید حرارت را دارد و امروز نیز پیل سوختی 10 کیلو وات با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

در ادامه همایش نمایندگان اعضای هیئت علمی و کارشناسان این حوزه به نمایندگی از همه پژوهشگران و اساتید ایرانی اصلی ترین دغدغه انرژی های تجدید پذیر را اختلاف قیمت این انرژی ها با انرژی های فسیلی اعلام کردند و گفتند4راه حل برای مشکل استفاده از انرژی های تجدید پذیر وجود دارد.

 مقرون به صرفه بودن برای تولید کننده، نگاه ویژه به انرژی های نو مانند دیگر کشورها که در آنها وزارت انرژی های نو وجود دارد، مشمولیت استفاده از انرژی های نو را اعلام کنید تا توقع به استفاده از انرژی های زیرزمینی کم تر شود، سرمایه گذاری متمرکز بر روی چند پروژه اولویت دار و تولید انرژی های محلی برای حل مشکل هر منطقه

ساخت میکرو توربین های برق آبی تا 100 کیلو وات


مجید نامجو وزیر نیرو گفت: امروز در دنیا 16/7 درصد میزان انرژی های تجدید پذیر می باشد ایران 14/8درصد میزان استفاده از انرژی های تجدید پذیر را با توجه به کل ظرفیت های آبی، بادی، خورشیدی دارد.

مجید نامجو با اشاره به برنامه های آتی وزارت نیرو گفت: در آینده به توربین های بخار 325 مگاواتی دست پیدا خواهیم کرد.

مجید نامجو در ادامه هماهنگی میان وزارت مسکن، وزارت صنعت و معدن، وزارت نیرو، و همه دست اندر کار را در جهت توسعه و ترویج انرژی های تجدید پذیر خواستار شد.

در پایان این مراسم دکتر محمود احمدی نژاد کلمه انرژی های نو را اشتباه دانست و گفت: باید به این انرژی ها بگوییم تجدید پذیر چون قبلا هم وجود داشته اند ولی ما استفاده نمی کرده ایم ولی امروز وظیفه کشف آنها را داریم.

وی گفت: در اختیار داشتن نفت باعث فراموشی انرژی های تجدید پذیر شده است.

تغییر ساختارهای آموزشی و اصلاح ساختارهای اقتصادی

رئیس جمهور با اشاره به نظام آموزشی کشور گفت: نظامی که یک طرفه بودجه می گیرد و به تغییر دانش اشتباه است نظام آموزشی باید مثل همه جای دنیا نیاز های صنعت را برطرف کند و از آن طریق کسب ثروت نماید .

وی ایجاد معاونت علمی را یک اصلاح ساختار برای نظام آموزشی دانست و گفت: معاون علمی تا به امروز توانسته است با حمایت متمرکز از محقق و تولید کننده تا میزانی از سهم فناوری های نوین را برطرف کند اما این کافی نیست زیرا ظرفیت های کشور بیش از این است و می بایست تا  گسترش اختیارات این معاونت به حل استفاده از دانش روز پرداخت.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به اجرای کامل هدفمندی یارانه ها گفت: ما باید با افزایش قیمت انرژی های زیرزمینی بازار رقابت برای انرژی های تجدید پذیر را محیا کنیم./ح
برچسب ها: انرژی نو ، اقتصاد ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار