جان کري، وزير امور خارجه آمريکا که قصد دارد مذاکرات اسرائيل با فلسطينيان را احيا کند به زودي بازهم به اسرائيل سفر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه جروزالم پست، اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود و در گزارشي به قلم هرب کينون افزود: جان کري در اين سفر با تزيپي ليوني، وزير دادگستري اسرائيل و مسئول مذاکرات صلح و همچنين مقامات فلسطيني جداگانه ديدار خواهد کرد. 

قرار است وزير امور خارجه آمريکا براي ازسرگيري تلاش هايش به منظور بازگرداندن اسرائيل و فلسطين برسر ميز مذاکره روز پنج شنبه به اسرائيل سفر کند.  

فعاليت هاي کري تاکنون به تلاش براي ايجاد فضاي بهتر معطوف بوده است ودر اين راستا گزارش هاي متعددي وجود دارد که هم اسرائيل ساخت و سازهاي خود را کاهش داده است و هم فلسطينيان توافق کرده اند که براي چند ماه از اقدامات يک جانبه بيشتر در سازمان هاي بين المللي خودداري کنند.

علاوه بر آن ماه گذشته يک هيئت از اتحاديه عرب در واشنگتن پس از ديدار با جان کري اعلام کرد که اين اتحاديه توافق اسرائيل و فلسطينيان را که شامل عقب نشيني کامل اسرائيل به پشت مرزهاي سال 1967 نيست و دربرگيرنده تبادل زمين است، مي پذيرد.

انتظار مي رود که کري در اوايل ماه ژوئن چارچوب پيشنهاد خود را درمورد ازسر گيري مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطينيان اعلام کند. گفته مي شود که اين پيشنهاد از ابعاد اقتصادي، امنيتي و سياسي برخوردار است. 

جان کري در سفر اخير خود به اسرائيل علاوه بر ليوني با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل هم ديدار و گفتگو خواهد کرد. 

ليوني روز شنبه در مصاحبه با راديو ارتش گفت کري قصد دارد مذاکرات صلح را احيا کند. 

وي تلاش دولت آمريکا براي احياي مذاکرات را مثبت و آن را در راستاي منافع اسرائيل ارزيابي کرد.

گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان که روز جمعه در بيت المقدس با سران رژيم صهيونيستي و روز شنبه در رام الله با سران تشکيلات خودگردان ديدار کرد، گفت: برلين به طور کامل از ابتکار جديد آمريکا براي از سر گيري مذاکرات مستقيم حمايت مي کند.

وي پيش از ديدار با نتانياهو گفت: ما معتقديم که روند صلح خاور ميانه و تلاش براي تشکيل دو کشور مستقل اکنون بايد از سر گرفته شود و ما همه تلاش خود را انجام خواهيم داد تا از امنيت و تحولات صلح آميز براي اسرائيل و تمام منطقه حمايت کنيم.    

وستروله پس از ديدار با شيمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستي گفت: ما بايد براي حمايت از ابتکار جان کري هرکاري که مي توانيم انجام دهيم. 

وي با تاکيد بر اهميت اقداماتي که به منظور اعتماد سازي انجام مي شوند، گفت: اين مسئله از اهميت زيادي برخوردار است که فقط صحبت نکنيم بلکه دست به کار شويم. 

وزير امور خارجه آلمان پيش از ديدار با نتانياهو گفت: آلمان در اين روزهاي بسيار چالشي کنار اسرائيل ايستاده است. 

وي افزود: ما مي خواهيم با يکديگر همکاري و از شما حمايت کنيم. 

نه وستروله و نه نتانياهو در اظهارات علني خود به تنش اخير در روابط دو جانبه اشاره اي نکردند. هفته گذشته روزنامه جروزالم پست گزارش کرد که آلمان اعلام کرده است قصد دارد در سال 2019 براي عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل تلاش کند. اين اقدام برلين باعث خواهد شد شانس اسرائيل براي به دست آوردن يک کرسي در اين نهاد ضعيف شود. 

اسرائيل تنها کشور منطقه و يکي از معدود کشورهايي است که تاکنون در شوراي امنيت عضو نبوده است.


برچسب ها: جان کری ، آمریکا ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار