معاون اول دولت نهم و مسئول تدوين برنامه جبهه پايداري در نشست خبري با اصحاب رسانه مهمترين اولويت‌ها و سرفصل‌هاي برنامه دولت آتي اين جبهه را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ "پرويز داوودي" مسئول تدوين برنامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي صبح امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه كه در خبرگزاري فارس برگزار شد، با بيان اينكه برنامه دولت يازدهم اين جبهه با همكاري اساتيدي از دانشگاه، حوزه و دستگاه‌هاي اجرايي تهيه شده است، اظهار داشت: محورهاي اصلي اين برنامه در ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، مديريتي و سياست داخلي و خارجي ترسيم شده و جهت گيري‌هاي آن با احزاب انقلاب اسلامي هماهنگ شده است.

داوودي در پاسخ به سوالي مبني براينكه اين برنامه تا چه اندازه با برنامه‌هاي سايراصولگرايان تطبيق دارد، گفت: اصولگرايان طيف هاي وسيعي هستند و بسياري از آنان هم برنامه‌هايشان را مطرح نكردند، بلكه برنامه بعضي‌ها در سايت‌ها وجود دارد اما نوعا چون اصولگرايان اهداف مشتركي دارند، ما هم تفاوت‌هاي چنداني با ‌آنها نداريم، اما در بخش جزئي برنامه‌ها ممكن است تفاوت‌هايي وجود داشته باشد.

وي افزود: توجه به عدالت مردمي كردن فعاليت‌ها از جمله مباحثي است كه ما در تدوين اين برنامه به آن توجه كرده‌ايم.

مسئول تدوين برنامه جبهه پايداري ادامه داد: اولويت مسائل فرهنگي يكي از نكات مورد تاكيد ما در اين برنامه‌ها بوده است و بحث مبارزه با فساد نيز از اولويت‌هاي اصلي و مهم اين برنامه است.

داوودي گفت: ما از ابزارهاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي براي رفاه عموم مردم استفاده مي‌كنيم و معيار ما اين است كه در اجراي سياست‌ها عموم مردم و به ويژه طبقات محروم نفع ببرند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا در بخش فرهنگي اين برنامه‌ها مسئله تفكيك جنسيتي و گشت ارشاد با همان روال ادامه مي‌يابد يا خير؟ اظهار داشت: بحث فرهنگي يكي ازاولويت‌هاي مهم اين برنامه است و مسائل فرهنگيمان را هم بايد از متن اسلام، آيات و احاديث استخراج و عملياتي كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه بايد سياست‌هاي فرهنگي بسيار ظريف و هنرمندانه اجرا شود، افزود: اگر ما ميخواهيم معيارها و ارزشهاي اسلامي در جامعه بيش از اين عملياتي و شناخته شود، قاعدتا بايد بسيار پركارتر باشيم و در مورد مصاديق سوال شما نيز بايد در نظر گرفته شود اما نمي‌توان با مسائل فرهنگي مثل اجسام فيزيكي برخورد كرد و اگر در جامعه فساد بالاتري هم وجود داشته باشد، اسلام راهكارهاي مقابله با آن را دارد.

داوودي در پاسخ به سوالي درباره كيفيت و كميت كارشناسان تكميل كننده برنامه رياست جمهوري جبهه پايداري، گفت: افرادي كه در تدوين اين برنامه به جبهه پايداري كمك كرده‌اند اغلب در مقطع تحصيلي دكترا و يا در سطح فوق ليسانس بوده‌اند و دوستاني هم كه در بخش حوزه به ما ياري رسانده‌اند، تحصيلاتشان در سطح خارج بوده است، بنابراين از لحاظ مدارج علمي سطح قابل قبولي را داشته‌اند.

داوودي ادامه داد: از نظر اجرايي هم افرادي كه در تدوين اين برنامه مشاركت داشته‌اند، در تدوين برنامه پنجم درگير بوده‌اند و از كارشناسان دستگاه‌هاي اجرايي هم به كرات استفاده كرده‌ايم.

معاون اول دولت نهم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در صورت عدم پيروزي كانديداي جبهه پايداري در انتخابات آتي، آيا اين برنامه به رئيس جمهور منتخب مردم ارائه مي‌شود يا خير، گفت: ما از همان ابتدا گفتيم اگر خدا بخواهد، مي‌خواهيم براي نظام كار كنيم و جبهه پايداري هم اهداف خود را از مدتها قبل روشن كرده بود و اين برنامه براي جبهه پايداري تنظيم شده است، اما اگر كانديدايي غير از كانديداي پايداري راي بياورد و در صورت تمايل قطعا اين برنامه به وي ارائه خواهد شد.

داوودي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه فوري ترين اقدام اين برنامه در بخش اقتصادي براي سر و سامان دادن به وضع موجود چه چيزي است? اظهار داشت: يكي از مسائلي كه به ويژه در سال اخير با آن مواجه بوديم، تورم بالا است كه فشار زيادي را به مردم وارد مي كند.

داوودي افزود: بحث بيكاري جوانان جزو مسائل اساسي و اولويت هاي ما است و ما در كوتاه مدت به دنبال اين هستيم كه معيشت مردم را سر و سامان بدهيم و زمينه هاي لازم را براي فعال شدن واحدهاي توليدي فراهم كنيم.

وي تصريح كرد: براي تحقق اين اهداف مهمترين برنامه بازنگري جدي بر روي سياست‌هاي ارزي است كه بايد در جهت تثبيت نرخ ارز و كنترل آن اقدامات جدي را انجام دهيم.

وي با بيان اينكه در كشور ما نرخ ارز به عنوان يكي از اهرم‌هاي اساسي بر اقتصاد كشور است، افزود: اين مسئله بايد در اولويت اول سياستگذاري‌ها قرار بگيرد و در وقايع اخير هم ديديم كه با بالا رفتن نرخ ارز متعاقبا فشارهاي تورمي هم افزايش پيدا كرد.

وي به حجم نقدينگي موجود در كشور اشاره كرد و افزود: با وجود حجم نقدنيگي كه در كشور داريم واحدهاي توليدي عمدتا مشكل اصليشان كمبود نقدينگي است و اين تناقضي است كه وجود دارد.

وي سهم واحدهاي توليدي كوچك را در ايجاد اشتغال بالا دانست و ادامه داد: ساختارهاي توزيع نقدينگي دركشورمان با مشكلاتي روبرو است كه بايد براي حل آن اقدامات جدي و فوري انجام دهيم.

داوودي درباره واحدهاي بزرگ توليدي نيز گفت: واحدهاي بزرگ تا سال قبل ظرفيت بدي نداشتند و شايد بتوانيم ادعاكنيم كه اين واحدها حدود 80 درصد ظرفيت‌هاي خود را فعال كرده بودند، اما در سال اخير به ويژه صنعت خودرو با مشكل بالايي روبرو شد كه بايد به اين واحدها توجه بيشتري داشته باشيم.

معان اول دولت نهم تصريح كرد: براساس تحقيقي كه انجام داده‌ايم، هزينه‌هاي مالي براي واحدهاي توليدي بالا است و ما مي توانيم با اصلاح توزيع اعتبار اين هزينه‌ها را كاهش دهيم.

وي ادامه داد: اگر اين كارهايي را كه گفته شد انجام دهيم، بحث تورم و اشتغال تعديل مي‌شود و ما در كشور ظرفيت‌هاي بسيار خوب زيربنايي داريم كه با چند حركت اصلاحي در ساختارها مي توانيم اين ظرفيت‌ها را فعال كنيم.

معاون اول دولت نهم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر انتخابات به صورت دو قطبي ميان دولت و آيت الله رفسنجاني شكل بگيرد، جبهه پايداري چه سياستي را اتخاذ خواهد كرد اظهار داشت: من جزو جبهه پايداري نيستم و چون ديدم كه اين جبهه اهداف منطق با انقلاب اسلامي را دنبال مي‌كند، براي همكاري با آنان ابراز تمايل كردم و اطلاع هم ندارم كه جبهه پايداري چه مواضعي را اتخاذ مي كند و به عنوان شخص هم فعلا نمي‌توان اظهار نظ كرد.

 مسئول تدوين برنامه دولت يازدهم جبهه پايداري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه براي عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي در اين برنامه چه اولويت هايي در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در برنامه هاي اقتصادي ما اهدافي را اتخاذ كرده ايم كه هم مي تواند پاسخگوي كوتاه مدت به مشكلات فعلي باشد و هم اينكه مسير و مبناهاي لازم را براي حركت هاي بلندمدت فراهم كند.

وي با بيان اينكه توجه به اقتصاد مقاومتي و عملياتي كردن آن يكي از اولويت هاي اصلي اين برنامه است، ادامه داد: سياست هاي ما در جهت تشويق و حمايت هايي است كه مردم را درگير فعاليت مي كند و يكي از مسائل اصلي ما رفتن به روستاها و مناطق محروم خواهد بود.

داوودي تاكيد كرد: 23 ميليون روستايي و نقاط محروم داريم كه بايد وارد فعاليت‌هاي اقتصادي شوند، چرا كه اين جميت هيچ فرقي با افراد شهرنشسين ندارند و بايد وارد شوند و تلاش كنند.

معاون اول دولت نهم با بيان اينكه بايد در جهت عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي از فرامين مقام معظم رهبري استفاده شود، ادامه داد: در اقتصاد مقاومتي بايد صحنه اقتصادي را مقاوم كرد و براي انجام اين كار بايد سهم توليد را افزايش داد چرا كه صرفا اين مسئله با اتكا به بخش‌هاي شهرنشين قابل انجام شدن نيست.

داوودي با بيان اينكه سهم جوانان در اين بخش بسيار ويژه است، اظهار داشت: هرم جمعيتي در كشورمان ميان 25 تا 30 سال است و ما بيشترين ازدواج ها را هم در همين سن داريم بنابراين جوانان به اشتغال، مسكن و غيره نياز دارند و بايديكي از اولويت هاي دولت يازدهم اين باشد كه براي اين قشر سرمايه گذاري هاي عظيمي را انجام دهد.

وي با بيان اينكه ما در صنعت رشد 10 درصدي را تجربه كرديم و در حال حاضر هم با رشد حدود4 درصد مواجه هستيم، گفت: صنعت ما مي‌تواند جهش بسيار بالايي داشته باشد و به رشد 10 الي 12 درصد هم برسيم؛ ظرفيت‌هاي تحقق چنين هدفي موجود است و با سرمايه گذاري و يافتن حلقه‌هاي مفقوده مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.

مسئول تدوين برنامه دولت يازدهم جبهه پايداري با بيان اينكه ظرفيت‌هاي كشاورزي دركشورمان بسيار بالا است، ادامه داد: صادرات ما بايد صادراتي بهره ور باشد و اولويت را هم بايد به اقلامي با ارزش افزوده بالاتر بدهيم و قطعا خام فروشي هم چيز خوبي نيست و بايد به سمت منع صادرات خام فروشي برويم.

وي افزود: نبايد اجازه بدهيم نرخ ارز بالا برود چرا كه ديگر بكارگيري تكنولوژي بالاو پيشرفته براي توليدكننده به صرفه نخواهد بود.

داوودي با بيان اينكه بايد ارز ثبات داشته باشد، ادامه داد: در سايه ثبات ارزي اقتصاد مي تواند بر مبناي بهره وري حركت كند.

معاون اول دولت نهم به سهم واردات رسمي در كشورمان اشاره كرد و ادامه داد: حجم واردات بايد قطعا مورد بازنگري مجدد قرار بگيرد و ما نمي‌توانيم اين مسئله را تحمل كنيم كه در كشورمان ظرفيت‌هاي خوبي وجود داشته باشد اما واردات بالايي هم داشته باشيم.

وي ادامه داد: اگر ما مي خواهيم اقتصاد مقاومتي را اجرايي كنيم، بايد درجهت توليد ملي حركت كنيم.

داوودي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در اين برنامه تعادل ميان واردات و صادرات چگونه برقرار شده است؟ اظهار داشت: ما كشوري هستيم كه نفت حدود 60 درصد بودجه ما را تشكيل مي‌داده و صادرات هم عمدتا از نفت بوده است، بنابراين ما بايد در ملاحظاتمان به بعد اقتصاد ملي توجه كنيم چرا كه مي‌خواهيم 70 ميليون نفر را در اقتصاد مشاركت دهيم، بنابراين نرخ ارز نقش اساسي در توليد ما ايفا ميكند.

وي با بيان اينكه ما بايد براي اشتغال، مسكن و ازدواج جهت گيري كنيم، گفت: بايد در ساختارهاي اجرايي از مشورت‌ها و فكر نخبگان هم استفاده كنيم.

مسئول تدوين برنامه دولت يازدهم جبهه پايداري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه تضميني براي اجراي اين برنامه‌ها وجود دارد؟ گفت: مگر براي هردولتي كه در هر مقطعي مي‌آيد تضميني هست؟ ضوابطي كه به عنوان متغييرهاي پيشرو ديده مي‌شود، اعتمادسازي را افزايش مي‌دهد؛ نظام و انقلاب ما اسلامي است و رهبري هم به عنوان چراغ هدايت بالاي سر اين نظام قرار بگيرد. ما بايد نگاه كنيم و ببينيم كه در متغيرهاي پيشرو هر برنامه نيز تا چه اندازه به نظام،اسلام و تبعيت از ولايت فقيه توجه شده است.

داوودي تاكيد كرد: خداوند به ما نعمتي همچون حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري داده است و هر وقت ايشان موضعي گرفته‌اند و ما به سمت ‌آن رفته ايم ديديم كه حقانيت آن موضع روشن شد.

وي در پاسخ به سوالي مبني براينكه آيا در تدوين اين برنامه به نقاط قوت دولت فعلي هم توجه شده است يا خير اظهار داشت: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري ما سعي كرده‌ايم در تدوين اين برنامه به نقاط قوت دولت‌هاي قبل توجه كنيم و نقاط ضعف آنان را برطرف سازيم.

داوودي تاكيد كرد: نبايد نقاط ضعف و قوت را براساس راي و نظر خودمان استخراج كنيم بلكه بايد براي اين مسئله به بيانات مقام معظم رهبري و امام توجه كنيم.

معاون اول دولت نهم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ادامه طرح هدفمندي يارانه ها در اين برنامه پيش بيني شده است يا خير؟ گفت: ما فكر مي‌كنيم كه هدفمندي يارانه‌ها در يك ظرفي معنا دارد و نمي‌توانيم در حاليكه هدفمندي را انجام مي‌دهيم همزمان با آن نرخ ارز دو برابر شود چرا كه دوبرابر شدن نرخ ارز تاثير هدفمدني يارانه‌ها را از بين مي‌برد و انگار كه اصلا هدفمندي انجام نشده است.

وي افزود: هدفمندي يارانه‌ها براي اين اجرا شد كه قيمت حاملهاي انرژي واقعي شود و مسئله هدفمندي نيز در طرح تحول اقتصادي مطرح بود و ما فكر مي‌كنيم كه هدفمندي يارانه‌ها زماني مي‌تواند موثر باشد كه درون اين ظرف يعني تحول اقتصادي انجام شود.

وي تاكيد كرد: هدفمندي يارانه‌ها را به عنوان طرح بسيار مفيد، كارسازي كه منجر به توليد مي‌شود، مي‌دانيم اما بايد در ظرف خودش انجام شود.

داوودي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا در اين برنامه ادامه پرداخت نقدي به مردم مدنظر قرار داده شده است يا خير خاطرنشان كرد: هنگامي كه هدفمني يارانه‌ها را انجام داده‌ايم و قيمت حامل‌هاي انرژي هم بالا رفته است نمي‌توانيم افراد محروم را رها كنيم چرا كه اين مسئله با عدالت همخواني ندارد و بايد به طبقات محروم همچنان يارانه نقدي پرداخت شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: داوودی ، اولویت ، تشریح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار