صبح امروز در دیدار رئیس دیوان عالی کشورمان با رئیس قوه قضاییه افغانستان علاوه بر تاکید بر گسترش همکاری‌ها درباره مسائل قضایی دو کشور بحث و گفتگو شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز "عبدالسلام عظیمی" رئیس قوه قضاییه افغانستان با آیت‌الله "محسنی گرکاني" رئیس دیوان عالی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دیوان عالی کشورمان با تاکید بر روابط حسنه میان ایران و افغانستان اظهار داشت: روابط ایران و افغانستان از پیشینه درخشانی برخوردار است و از سال‌های دور تاکنون این رابطه بین ایران و افغانستان به وجود آمده است.

آیت‌الله محسنی گرکانی ادامه داد: فرهنگ ایران و افغانستان بسیار تنگاتنگ است و در حال حاضر 11 هزار دانشجو و 320 هزار دانش آموز افغانی در کشورمان مشغول به تحصیل‌ هستند و بیش از 5 میلیون مهاجر افغانی نيز در ایران سکونت دارند که بیش از نصفی از آنها به عنوان تبعه ایران محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسئله امنیت در کشور ما بسیار ریشه دار و محکم است و علت آن نیز اجرای احکام مبتنی بر عدالت اسلامی است.

آیت‌الله محسنی گرکانی با تاکید بر اینکه دنیای امروز اهمیت ویژه‌ای برای مسئله قضاوت قائل است ادامه داد: اگر دستگاه قضایی کشوری امنیت داشته باشد آن کشور نیز امن است.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: ویژگی مهم اسلام، فصل خصومت‌ها با برقراری عدالت است و از آنجایی که کشور ما یک کشور اسلامی است فصل خصومت‌ها با عدالت به وجود می‌آید و حق همه ادا می‌شود.

وی گفت: متاسفانه برخلاف دین اسلام دنیای امروز فقط به سطح خصومت‌ها تاکید دارد و آنها می‌خواهند خصومت‌ها را فقط برای از بین بردن آن حل و فصل کنند و نگاه خاصی به عدالت ندارند.

رئیس دیوان عالی کشورمان اذعان داشت: پیامبر اسلام به قضات توصیه می‌کند که با قسط و عدالت رفتار کنند و همچنین خداوند در قرآن کریم به خصومت‌های اسلامی حکومت مبتنی بر عدالت را خواستار است.

آیت‌الله محسنی گرکانی گفت: ما توقع داریم وحدت و اتحاد در کشورهای اسلامی رو به فزونی رود و دست بیگانگان از کشورهای مسلمان قطع شود چراکه خود آمریکا می‌گوید هر جا که منافعمان اقتضا کند در آنجا هستیم از این رو با انتقاد توافقنامه استراتژیک نظامی آمریکایی‌ها اکنون در 9 استان افغانستان حضور دارند.

وی با اشاره به موج كشتارها در کشورهای منطقه، اظهار داشت: مسلمانان یکدیگر نمی‌کشند از این رو کشورهای اسلامی باید نسبت به برقراری رابطه با یکدیگر تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

رئیس دیوان عالی کشورمان با اشاره به محکومیت‌های تبعه‌های افغانی در کشورمان تصریح کرد: براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران ما با کسی که مرتکب جرمی می‌شود تعارف نداریم و با او برخورد می‌کنیم چراکه هر حصن و حصري را قانون صادر کند باید عملی شود.

همچنین در ادامه این دیدار رئیس قوه قضاییه افغانستان در گسترش روابط ایران و افغانستان تاکید کرد.

گفتني است؛ پس از پایان گفتگو اين گفتگو رئیس دیوان عالی کشور با رئیس قوه قضاییه افغانستان از شعبه دوم و سیزدهم دیوان عالی کشور بازدید كردند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: عدالت ، اسلامی ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار