تب مالت به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ می‌باشد و با نام‌های ‌دیگری‌ نظیر: تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار یعنی ‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.

اين بيماري در كشورهايي كه وضعيت دامپزشكي خوبي دارند، در دام‌ها مهار شده است و در بين انسانها نيز بسيار كم مشاهده مي‌شود.

اما در برخي از مناطق جهان ازجمله خاورميانه اين بيماري بسيار شايع است و به عنوان يكي از مناطق آندميك تلقي مي‌شود.

در مناطقي از كشور ما كه دامپروري رواج دارد، اين بيماري در بين روستائيان و دامداران بيشتر ديده مي‌شود.

شيوع اين بيماري از فصل بهار و با دوره شيردهي گوسفندان آغاز مي‌شود، كه از اين دوره در سال جاري موارد ابتلا به اين بيماري نسبت به گذشته بيشتر شده وحتي در بين كودكان مواردي از بيماري ديده شده است.

با توجه به اين كه اين بيماري از دام به انسان منتقل مي‌شود بايد توسط دامپزشكي در دام‌ها پيگيري و مشخص شود. در اين بررسي‌ها بايد منبع آلودگي دام و يا محصولات دامي مشخص شود، اگر منبع آلودگي دام بوده است، نوع دام، بومي يا وارداتي بودن آن مشخص شود اگر محصولات دامي است با رعايت شرايط بهداشتي آلودگي مهار شود و... با چنين پيش‌زمينه‌هايي مسئله به طور اساسي قابل حل است.

علائم بيماري تب مالت:

تب، لرز، تعريق و دردهاي استخواني علائم شايع تب مالت است و باتوجه به اين كه اين بيماري با تب و لرز همراه است معمولا بيماران با بروز علامت به پزشك مراجعه مي‌كنند.

اما دربرخي موارد با علائم مبهمي مانند: بي‌اشتهايي، كاهش وزن، تغييرات روانپزشكي( افسردگي) و يا سردرد همراه باشد، ممكن است با بيماريهاي ديگراشتباه شود به عنوان مثال مواردي كه با دردهاي مفصلي بروز مي‌كند با بيماريهاي روماتيسمي، يا كاهش وزن با بيماريهاي سرطاني و علائم رواني با بيماريهاي روانپزشكي اشتباه شود همچنين ممكن است مواردي كه با علائم درد كمر بروز مي‌كند با دردهاي كمر كه معمولا هم شايع است، اشتباه شود بنابراين بيماراني كه سابقه مسافرت به روستايا تماس با لاشه آلوده دام داشته‌اند و يا لبنيات غيرپاستوريزه مصرف كرده‌اند بايد به اين موارد توجه داشته باشند.

پيشگيري از ابتلا به تب مالت

مهمترين اقدام پيشگيري واكسينه كردن دامهاست و تنها با اين روش است كه به سهولت مي‌توان اين بيماري را در دامها مهار كرد. اين بيماري در دام با سقط جنين مشخص مي‌شود اينگونه دامها كه ذبح و گوشت آنها مصرف مي‌شود كساني كه با لاشه، خون و گوشت آنها در تماس هستند، در معرض ابتلا به بيماري مي‌باشند.

چرا كه ممكن است از طريق بريدگي دست قصاب و يا پرش خون حيوان به صورت و چشم بيماري منتقل شود.

اما آلودگي گوشت اين دامها با پختن از بين مي‌رود ومصرف گوشت آنها هيچگونه خطري ندارد.

اما با توجه به اين كه ميكروب زيادي در شير حيوان آلوده وجود دارد، بيشترين منبع آلوده‌كننده حيوانات آلوده شير آنهاست.

كه اين آلودگي با جوشاندن ويا پاستوريزه كردن از بين مي‌رود بنابراين مصرف شير خام يا پنير (غير پاستوريزه) كه شير فقط گرم مي‌شود بيشترين منبع آلوده‌كننده است و به طور كلي ميكروب عامل ابتلا به بروسلوز در محيط‌هاي قليايي رشد مي‌كند.

با توجه به اين كه ماست از شير جوشيده تهيه مي‌شود، از اين رو همواره گفته مي‌شود ماست بهترين، مهمترين و مطمئن‌ترين ماده لبنيات است چرا كه حتي اگر شير آلوده باشد به علت جوشيدن و محيط اسيدي ماست آلودگي آن از بين ‌مي‌رود، كره نيز محيط قليايي نيست، از اين‌رو محيط مناسبي براي رشد ميكروبهاي تب مالت نمي‌باشد، بنابراين روش پيشگيري انتقال بيماري تب مالت با مصرف لبنيات جوشاندن كامل شير و يا استفاده از لبنيات پاستوريزه است

نكته مهم در اين مورد آن است كه يكي دو هفته پس از شروع درمان تب بيمار قطع مي‌شود و حال عمومي او بسيار بهبود مي‌يابد، اين موارد نبايد حاكي از بهبودي كامل بيمار تلقي و مصرف دارو قطع شود.

چرا كه براي درمان كامل حداقل دوماه و در برخي شرايط بيمار بايد تا چند ماه تحت درمان باشد و در مراجعات مجدد به پزشك براساس علائم باليني و آزمايشهاي لازم پزشك داروي بيمار را قطع مي‌كند چرا كه ممكن است در اثر سهل‌انگاري ومصرف نكردن دارو اين بيماران به عوارض خوني، قلبي و... مبتلا شوند، كه در اينگونه موارد طول دوره درمان افزايش خواهد يافت./س

برچسب ها: تب مالت ، تب ، شیر ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.