آب و هوای شهر قم در طبقه بندی اقلیمی کشور در زمره آب و هوای نیمه بیابانی (جزو اقلیم کویری و خشک) به شمار آمده و چون نزدیک به منطقه بیابانی مرکز ایران است، تابستان‌های آن گرم و خشک و زمستان‌های آن کم و بیش سرد است. اختلاف دمای سالانه نسبتاً زیاد و در اغلب اوقات خشکی هوا غلبه دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، يكي از مشكلات جدي كه اين شهر همواره با آن مواجه بوده وجود ريزگرد است و بر اساس مطالعات انجام شده توسط اداره كل منابع طبيعي استان قم، روزانه حدود ۵۰۰ تن گرد و غبار بر روي شهر قم فرود مي‌آيد كه مخاطرات فراواني براي مردم قم و زائران حرم كريمه اهل بيت (ع) به همراه دارد كه علاوه بر ايجاد مشكلات عديده تنفسي براي مردم و زائران، معضلات جدي را براي كشاورزان و دامداران اين استان به ويژه شهر مقدس قم بوجود آورده است.
اين مشكل جدي شهر قم ناشي از كمبود بارش‌هاي جوي و خشكسالي بي سابقه در سال‌هاي اخير و به تبع آن خشك شدن رودخانه‌ها و كاهش ميزان باغات پيراموني شهر و كمبود فضاي سبز و پارك‌هاي محله‌ای در سطح شهر مي باشد.
محمد دلبري شهردار قم بر توسعه فضای سبز شهر قم تاكيد كرده و لازمه رسيدن به اين هدف را عزم جدی دستگاه‌هاي دولتي استان و مشاركت مردم ذكر كرد.
شهردار قم با تأکید بر اینکه تمام شهروندان باید شهرداری را در توسعه مراکز فضای سبز یاری كنند تصریح کرد: فرهنگ کاشت نهال و درخت باید در استان قم که با مشکلات عدیده‌ای از نظر آب و هوایی مواجه است نهادینه شود تا محیطی مطلوب و آرام برای خود و آیندگان فراهم كنيم.
دلبری با اشاره به اینکه کاشت درخت بهترین روش براي تلطیف هوا و جلوگیری از گرد و غبار و طوفان در شهر‌های کویری است، افزود: از شهروندان درخواست مي‌كنيم تا با نگهداری و آبیاری درخت‌هایی که در معابر قرار دارند، به توسعه فضای سبز شهری و تلطیف هوا کمک کنند.
وی با بیان اینکه در احداث و توسعه فضاهای سبز باید از نظرات کار‌شناسان خبره بهره‌مند شویم افزود: امروز توسعه فضای سبز، جنگل‌کاری و ایجاد سرپناه برای زائران شهر قم، یکی از فعالیت‌های خیر و بهترین نیکوکاری‌هاست و مدیران امور شهری باید در احداث کمپ‌های زائر در بوستان‌ها و جنگل‌های حاشیه شهر اهتمام خاص داشته باشند.
چنين نگرشي باعث شد توسعه فضاي سبز شهري جزء اولويت‌هاي اصلي شهرداري قم قرار گيرد و با اهتمام آن امروز شاهد گسترش، توسعه و تجهيز پارك‌ها و بوستان‌ها در محلات و حومه شهر هستيم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.