تحليلگران در مقاله جديدي با اشاره به گزارش اخير موسسه مطالعاتي "رند" اذعان مي کنند که ايران هسته اي به هيچ وجه تهديدي عليه صلح و ثبات خاورميانه و جهان نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از   اينترپرس سرويس، "جيم لوب" و "جو هيتکان" نويسندگان اين مقاله با اذعان به اين موضوع که جمهوري اسلامي ايران به عنوان قدرتي هسته اي تهديدي عليه کشورهاي منطقه و جهان نخواهد بود مي افزايند "طبق گزارش جديد منتشر شده از سوي موسسه مطالعاتي رند جمهوري اسلامي ايران بعنوان قدرتي هسته اي تهديدي عليه هيچ يک از کشورهاي منطقه خاورميانه و ساير کشورهاي جهان نخواهد بود. اين گزارش روز جمعه با عنوان "ايران هسته اي چگونه رفتار خواهد کرد (؟)" منتشر شده است. اين گزارش اشاره مي کند برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران  ماهيت تهاجمي نداشته و صرفا صلح آميز است . گزارش مذکور بر اين نظر است که ايران توان بازدارندگي و دفاع از خود در مقابل تجاوز احتمالي دولتهاي متخاصم از جمله رژيم صهيونيستي و آمريکا را دارد اما هيچگاه از دانش هسته اي خود در جهتي غير صلح آميز استفاده نمي کند ." 
نويسندگان اين مقاله در ادامه با اشاره به ساير موارد مطرح شده در گزارش مذکور مي افزايند "اين گزارش 50 صفحه اي که توسط "عليرضا نادر" نوشته شده در نهايت نتيجه مي گيرد که در مجموع کشورهاي مسلمان ايران را يک تهديد قلمداد نمي کنند. نويسنده گزارش در بخشي از آن مي نويسد "جمهوري اسلامي ايران با توسعه برنامه هسته اي خود مي تواند قابليت بازدارندگي اش را افزايش دهد اما تصميمي براي تغيير در موقعيت ژئوپوليتيک منطقه  نخواهد داشت." در ادامه اين گزارش تحليلگر موسسه مطالعاتي "رند" اذعان مي کند که "جمهوري اسلامي ايران در عرصه سياسي و بين المللي بازيگري است که بر اساس "عقلانيت" تصميم گيري مي کند." 
نويسندگان اين مقاله در ادامه با اذعان  به "صلح طلبي"  ماهيت جمهوري اسلامي ايران مي افزايد "جمهوري اسلامي ايران خواستار برهم زدن منافع دولت آمريکا در منطقه خاورميانه و درهم شکستن تجاوزگري دولت آمريکا در منطقه است. با اين حال تحليلگر گزارش در ادامه مي افزايد "اين بدان معنا نيست که دولت ايران دولتي متجاوز است برعکس جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه هدفي در توسعه طلبي ارضي، اشغالگري و يا تجاوز به ساير کشورها ندارد  و دکترين نظامي جمهوري اسلامي ايران نيز بر اين پايه طرح ريزي شده است . " 
نويسنده با اذعان به ماهيت "صلح آميز" بودن برنامه هسته اي ايران مي افزايد "جمهوري اسلامي ايران همواره بر ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي اش تاکيد کرده است. منابع امنيتي مختلف آمريکايي نيز اذعان کرده اند که ايران در پي ساخت سلاح هسته اي نيست با اين حال "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا اظهار داشته که به منظور متوقف ساختن برنامه هسته اي ايران تحريم هاي اقتصادي را عليه آن کشور وضع کرده است." 
نويسنده مقاله در ادامه به اظهارنظر جمعي ديگر از تحليلگران آمريکايي در مورد برنامه هسته اي کشورمان و ماهيت "صلح آميز" آن اشاره مي کند و مي افزايد "يک سال پيش، "پائول پيلار" يکي از تحليلگران ارشد سازمان سيا که در اداره اطلاعات ملي آن کشور در حوزه کارشناسي خاورميانه و جنوب آسيا از سال 2000 تا 2005 ميلادي فعاليت کرده بود با انتشار مقاله اي بلندبالا در نشريه "واشنگتن مانتلي" اظهار داشت که آمريکا و ساير کشورهاي جهان مي توانند در کنار ايران هسته اي با آرامش زندگي نمايند." 







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار