گردهمایی مدرسین و مربیان برتر فوتبال ایران از ساعت 14:30 امروز با حضور مهدی محمدنبی - دبیرکل فدراسیون، در سالن هگمتانه هتل المپیک آغاز شد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، در آغاز این مراسم مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون با خوشامدگویی به مربیان و مدرسان حاضر در گردهمایی از آنها خواست تا برای درگذشتگان فوتبال ایران در چند سال گذشته فاتحه ای بخوانند. دبیرکل فدراسیون در آغاز سخنانش گفت: فدراسیون فوتبال ایران سابقه طولانی در فوتبال جهان دارد و جالب است بدانید که فدراسیون فوتبال ابتدا در فیفا ثبت شد و چند سال بعد به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمد، به همین دلیل مطمئنا در قاره کهن یکی از پرسابقه ترین هاست و در فوتبال آسیا هم جزو تاثیرگذارترین قرار گرفته است. البته ایرانیان همیشه تاثیرگذار بوده اند ، چه در لباس رزم و سربازی و چه در لباس ورزشکاری و مربیگری.

دبیرکل فدراسیون در ادامه گفت: مسلما فرایند آموزش فقط مسائل فنی نیست و مسائل تربیتی و اخلاقی را در هم دربر می گیرد. می خواهم خاطره ای از مرحوم دکتر حسابی نقل کنم . زمانی که ما در سن 94 سالگی ایشان به دیدار وی رفته بودیم در کتابخانه ای که نزدیک به ایشان قرار داشت تعداد زیادی از کتب علوم انسانی ، گلستان و بوستان سعدی و دیگر کتب غنی ادبی دیدیم. از ایشان پرسیدیم با توجه به رشته اصلی شما چرا این کتابهای ادبی در کنار شما هستند . دکتر حسابی جواب داد من تازه لیسانس ادبیات را گرفته ام چرا که احساس نیاز کردم که در این سن اطلاعاتی درباره ادبیات ایران بدست آوردم و احساس کردم آنچنانکه باید و شاید ادبیات ایران را نشناختم. در واقع آموزش، نیاز هر انسان در هر رده سنی است و اساسا نیاز انسان به آموزش به پایان نمی رسد.

وی ادامه داد: آموزش مربیگری و ارتقای آن در همه جای جهان مسئله ای است که در کشورهای قدرتمند فوتبال پیگیری می شود و هر فدراسیون و زیر مجموعه آن کمیته آموزش و مربیان در این زمینه اگرغفلت کنند فدراسیون ، مربیان و در نهایت فوتبال متضرر می شود. آموزش تئوری و عملی در فوتبال لازم و ملزوم یکدیگر است و مطمئنا مربیانی که در لیگ ها موفق می شوند خروجی همین دوره های آموزشی هستند. البته ما در بخش تئوری جلو هستیم و مربیان ما که توانسته اند سطوح بالای مربیگری را طی کنند حد نصاب قابل توجهی دارند و که این در دوره دکتر خداداد، معینی، محصص و چه در دوره دکتر احسانی دیده می شود. این بالا بودن حد نصاب قابل توجه است و می تواند به فوتبال کشور کمک کند، اما برخی نکات هم قابل توجه است. در همین تعداد مربیان دارای مدرک A کسانی هستند که در استان هایشان حتی یک تیم باشگاهی را هم مربیگری نکرده اند و می بینیم مربیانی که درجات را طی نکرده و سالهاست که تیم دارند. در حال حاضر مربیانی باید روی نیمکت لیگ برتر بنشینند که درجه A دارند و حالا ما می خواهیم این درجه A را تبدیل به درجه حرفه ای بودن کنیم.  البته باید به این نکته هم توجه داشت که تجربه و علم در کنار هم می تواند به پیشرفت فوتبال کمک کند.

محمدنبی درباره بالا بردن سطح سواد عمومی فوتبالیست ها گفت: اکثر شما مربیان از طبقه تحصیلکرده و دانشگاهی هستید.  باید مشخص شود چرا بخش زیادی از بازیکنان در تحصیلات موفق نبوده اند و این طبقه از بازیکنان را باید به سوی داشتن تحصیلات و آکادمیک شدن سوق داد چرا که همین بازیکنان هم مثل شما سالها بعد موفق می شوند و باید سواد کار را داشته باشند تا بتوانند در انتقال اطلاعات موفق باشند. داشتن مربیان باسواد بیشتر به پیشرفت فوتبال کمک می کند. بهتر است این را هم بگویم که زمانی در بخش بانوان مربیان والیبال و بسکتبال مربیگری فوتبال را انجام می دادند در هر حال با توجه به این حجم کار و اینکه تعداد مربیان سطح A زیادی داریم از کمیته آموزش می خواهم تا با رایزنی با کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان برگزاری دوره حرفه ای را از سالی یک بار به سالی دو بار افزایش دهند ضمن اینکه کفاشیان پروتکلی با فدراسیون فوتبال ایتالیا امضا کرده ، قرار است پس از برگزاری دو دوره تئوری در ایران، دوره عملی حرفه ای در ایتالیا برگزار شود و زمان همین تعطیلات بین دو فصل است.

دبیرکل فدراسیون در پایان گفت: امیدوارم این دوره برای مربیان، مدیران باشگاهها و مدرسان مفید باشد و بالطبع آن روی بازیکنان فوتبال ایران تاثیر گذار باشد تا فقط به فکر تمرین، بازی و استراحت نباشند و در زندگی شخصی هم بتوانند درجات مختلف از موفقیت را طی کنند./زر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار