نشريه آمريکايي "آتلانتيک" با اذعان به تلاش بي ثمر نمايندگان آمريکايي در متقاعد کردن دولت ترکيه به لغو معامله طلا با ايران معترف است که کشورمان از طريق فروش گاز به ترکيه و دريافت طلا در مقابل آن راه مناسب گريز از تحريم‌هاي خصمانه اعمال شده از سوي دولت آمريکا را يافته و در اين راه موفق بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه آتلانتيک، "جاناتان شانزر" نويسنده مقاله با اذعان به توانايي بالاي کشورمان در دور زدن تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي کشورهاي غربي و بخصوص آمريکا مي افزايد "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه در سفر اخير خود به واشنگتن با "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا در مورد بحران سوريه ساعتها صحبت کرد. با اين حال تعدادي از نمايندگان کنگره آمريکا اخيرا توجهشان به سوي موضوعي جلب شده است که ساير مقامات آمريکايي کمتر به آن توجه کرده اند. هفته گذشته 47 نفر از نمايندگان کنگره آمريکا نامه اي را به "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا و "جک ليو" وزير دارايي آمريکا نوشتند و از آنان خواستند تا از دولت ترکيه بخواهند  معاملات مالي و تجاري با جمهوري اسلامي ايران را بصورت شفاف براي آمريکا بيان کند. "جف دانکن" نماينده جمهوريخواه ايالت کاروليناي جنوبي در اين نامه نگراني شديد خود از معامله طلاي ترکيه با ايران را ابراز داشته است. 

وي در اين نامه نوشته که اين اقدام از سوي ايران و ترکيه مي تواند به دور زدن تحريم ها از سوي جمهوري اسلامي ايران کمک کند." 

وي در ادامه با اذعان به همکاري اقتصادي ايران و ترکيه فارغ از تحريم هاي وضع شده از سوي آمريکا عليه صنعت نفت کشورمان مي افزايد : "در فوريه سال 2012 ميلادي، نشريه آمريکايي "وال استريت ژورنال" گزارش داد که يک بانک دولتي کشور ترکيه عمليات مربوط به نقل و انتقالات مالي طرف هاي سوم معامله کننده با ايران را انجام مي دهد. در اين گزارش آمده بود که اين بانک ترک کارهاي انتقال پول از سوي شرکتهاي هندي خريدار نفت ايران به تهران را انجام مي دهد و در حقيقت تحريم هاي اعمال شده از سوي دولت آمريکا عليه نظام بانکي و مالي ايران را نقض کرده است. همچنين در ادامه اين گزارش آمده بود که اين بانک ترک  کار فروش گاز از سوي ايران در مقابل پرداخت از طريق طلا بوسيله ترکيه را انجام مي داده است. "علي بابکان" معاون نخست وزير ترکيه بعدها اذعان کرد که ترکيه در مقابل خريد گاز از جمهوري اسلامي ايران به ايران به جاي پول، طلا ارايه کرده است." 

نويسنده در ادامه با اذعان به اين مورد که معاملات تجاري و گازي ايران و ترکيه حتي ناقض تحريم ها هم نبوده است و دولت اوباما در اين باره دچار استيصال شده است مي افزايد "خبرگزاري رويترز در مورد چگونگي معامله ايران و ترکيه در اين حوزه مي نويسد. ترکيه گاز طبيعي را از ايران خريداري مي کرد و پول آن را به حساب ايران در بانک ترک واريز مي کرد. پس از آن بازرگانان ايراني به اين پول دسترسي پيدا مي کردند و با آن در ترکيه طلا مي خريدند و سپس آن را به دبي انتقال مي دانند. در نهايت پول حاصل از فروش اين طلا به نظام بانکي و مالي ايران وارد مي شد. حتي مطابق با تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريکا عليه ايران نيز دولت ترکيه در اين باره مرتکب اشتباهي نشده بود و دولت آمريکا نتوانست ثابت کند که ترکيه در مقابل خريد گاز از ايران با تبادل طلا پول آن را پرداخت مي کند. از همين رو، دولت اوباما در 13 ژانويه سال 2013 ميلادي اعلام کرد که عليه هرگونه فروش طلا به ايران تحريم اعمال مي کند. با اين حال در اين باره نيز دولت آمريکا شش ماه معافيت براي ترکيه در نظر گرفت." 

نويسنده با اذعان به بي تاثير بودن تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا در مورد مبادله طلا ميان ايران و ترکيه مي افزايد : "پرس تي وي" اعلام کرده است عليرغم تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا ترکيه و ايران تاکنون 120 ميليون دلار تبادل طلا با يکديگر داشته اند. به نقل از روزنامه "حريت" چاپ ترکيه، صادرات طلا از ترکيه به ايران در ماه مارس به ميزان دو برابر افزايش ياقت و به رقم 381 ميليون دلار رسيد. به گزارش بنياد اقتصادي بين المللي "روبيني"، ايران از تبادل طلا توانسته است تا تاريخ 30 جولاي سال 2012 ميلادي بيش از 6 ميليارد دلار درآمد کسب نمايد. تنها در نيمه نخست سال 2013 ميلادي، جمهوري اسلامي ايران موفق شد تا 1.3 ميليارد دلار از مبادله مستقيم طلا با ترکيه و يا بطور غير مستقيم از امارات کسب نمايد." 

وي همچنين در ادامه با اذعان به بي توجهي ترکيه به تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا مي افزايد "هالک بانک ترکيه در واکنش به نامه منتشر شده از سوي کنگره آمريکا با انتشار پاسخي در روزنامه "حريت" اظهار داشت که مرتکب هيچ گونه تخلفي در معاملات اش با ايران نشده و در اين باره اظهار داشت که اين نامه تحت تاثير لابي طرفدار رژيم صهيونيستي نوشته شده است." 
نويسنده در پايان به ناکامي نمايندگان آمريکايي در اين باره اشاره مي کند و مي افزايد "با اين حال کاخ سفيد اين موضوع را بصورت باز و عمومي مطرح نساخته است." 



برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، ایران ، طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار