توجه به خصوصي سازي، بودجه‌هاي عمراني و از همه مهمتر اصل 44 در برنامه‌هاي سال حماسه اقتصادي در رقابت و اشتغال پذيري است.

طاهري کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: تحولات اقتصادي و مشکل تورم اين روز نه تنها در ايران بلکه در اقتصادي جهان موضوعي مهم به حساب مي‌آيد و کاهش قدرت خريد مردم موجب دلسردي نسبت به مسائل اقتصادي شده است.

وي در ادامه افزود: وجود واسطه‌ها و کساني که به طور غير ضرور در اقتصاد فعال مي‌باشند تا فرآيند توليد به دست مصرف کننده برسد يکي از موانع در اقتصاد است. ما بايد تلاش کنيم رقابت‌پذيري و اشتغال در اقتصاد ايجاد شود تا بتواند به مسائل سر و سامان دهد.

وي گفت: ارزش افزوده و سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي مناسب نبوده و ما بايد در جهت بهره‌وري آن تلاش کنيم و اقتصاد را از شرايط فعلي دوور کنيم.

وي افزود: سياست‌هاي ناظر در بازار کار براي توسعه بخش‌هاي مختلف اقتصادي مهم است و بايد جهت‌گيري‌هاي سياست اقتصادي در بخش بانکي و پولي اصلاح شود.

وي در ادامه افزود: توجه به مشاوران قوي و کارشناساني که در عرصه داخلي و بين‌المللي اطلاعات خوبي دارند، شناسايي، ترغيب، توانمندسازي واحدهايي که نيازمند حمايت مالي هستند و سياست‌هاي ناظر بر بازارهاي پولي و مالي براي توسعه اقتصادي بسيار مهم است.

وي افزود: متاسفانه سياست‌هاي پولي و مالي ما دستخوش نوسانات و روز مرگي است و بايستي سياست‌هاي ناظر بر بازار و نظام پولي و بانکي را بيشتر کنترل کنيم و يک جايگاه مشخص برايش قائل شويم در حال حاضر با توجه به تحريم‌هايي که عليه ايران اتخاذ شده جلوي استفاده از ظرفيت کشورمان گرفته شده است و ما متناسب با ظرفيت کشورمان حرکت نمي‌کنيم.

وي افزود: بايد هماهنگي بيشتري بين دست ‌اندرکاران بخش‌هاي تعاوني، دولتي و خصوصي که 3 رکن در قانون اساسي است ايجاد شود و اين روزها نقش بخش‌هاي تعاوني کم‌ رنگ شده است و بايد امکانات جديد و سرمايه گذاري در اختيار اين بخش قرار گيرد.

وي گفت: در گذشته از جراحي اقتصادي سخن به ميان آمد اما بخشي در شعار ماند و ما به کارهاي روبنايي و اقدامات جدي‌تر مي‌توانيم به موفقيت برسيم البته وجود تحريم‌ها مانعي بر سر راه است ولي نبايد به بهانه تحريم‌ها از ظرفيت‌هاي اقتصادي استفاده نکنيم و از سياست‌هاي اقتصادي دور شويم.

 وي در ادامه به اقدامات سال‌هاي گذشته اشاره داشت و افزود: اين اقدامات در سطحي نبوده که اقتصاد را به سمت اقتصاد مولد پيش ببرد. توجه به برنامه‌هاي اول تا پنجم کار را آسان‌تر مي‌کند و نشان مي‌ِدهدد چه مقدار پيشرفت داشته‌ايم. در سال‌هاي اخير ما نيازمند يک نقشه را ه و راهبردي براي پيشرفت و عدالت بوده‌ايم.

وي افزود: موضوع بودجه از مهم‌ترين عوامل است اگر در بودجه برنامه خوبي داشته باشيم و به سياست‌هاي ارزي و پولي توجه بيشتري کنيم مي‌توانيم در شرايط تحريم‌ها به توليد و بهره‌وري اقتصادي برسيم و به روز مرگي دچار نشويم بايد در بودجه درآمدها واقعي ديده شود و متناسب با درآمدها برنامه‌ريزي شود.

وي گفت: لزوم توجه به خصوصي سازي بودجه‌هاي عمراني و از همه مهم‌تر اصل 44 در برنامه‌ها بايد مدنظر باشد.

تا بتوانيم از نقدينگي استعداد و توان مردم با ارائه خدمات تعريفي ترجيهي براي بانک‌ها استفاده کنيم.

مردم را در سرمايه‌گذاري پروژ‌ه‌ها مشارکت دهيم.

وي افزود: ما در عرصه سياسي و اقتصادي توانايي انجام کارهاي سرنوشت‌ساز و تاثير گذار را داريم خصوصا در سالي که با نام حماسه سياسي-حماسه اقتصادي ناميده شده است.

وي گفت: کشور ما ظرفيت‌هاي خوبي در زمينه کشاورزي، معادن و نيروهاي انساني متخصص دارد ولي مسائل اقتصادي کوتاه مدت است و ما را از شعار سال دور مي‌کند.

وي افزود: سال 92 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان حماسه اقتصادي ناميده شده و بايد طرحي تدوين شود که بتواند پاسخگوي نيازهاي فعلي ما باشد و بتوان از نيروي کار به خوبي استفاده کرد.
وي گفت: استفاده از شهرک‌هاي صنعتي عظيمي که در کشور وجود دارد و عملي کردن سياست‌هاي کلي در مورد توليد، کار و سرمايه ايراني بهترين راه است.

وي در پايان گفت: تحريم‌ها با هدف فلج کردن نظام دنبال مي‌شود و جمهوري اسلامي ايران با يک جنگ اقتصادي رو برو است و بصيرت کليد حل اين مشکلات است و حضور مردم سبب شکل‌گيري حماسه اقتصادي در کشور است./عب
برچسب ها: اشتغال ، اقتصاد ، حماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار