رئیس مجلس با بیان اینکه سیاست باید ریشه در عقلانیت داشته باشد، گفت: موضوع سلامت موضوعی بسیار مهم و همردیف با امنیت است و اگر جامعه‌ای سلامت را محور قرار دهد، از نظر پیشرفت اقتصادی رشد جدی خواهد داشت.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست هم‌اندیشی سلامت که با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و بهداشت و درمان کشور در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد، گفت: در حوزه سلامت اقدامات خوبی انجام شده و امیدوارم در این زمینه با همفکری اساتید و پزشکان حاضر در جلسه گامهای اساسی در حوزه تقنین و نظارت برداشته شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از اساتید در حین سخنرانی در این جلسه تاکید داشتند که بحث سلامت نباید سیاسی شود، اما من معتقدم که ای کاش سیاسی می‌شد و اگر چنین بود، در شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری درباره سلامت هم چیزی گفته می‌شد. این در حالی است که در شعارهای نامزدها کمتر راجع به سلامت حرف می‌زنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای دیگر و در زمان انتخابات حوزه تامین اجتماعی و سلامت مسئله‌ای اصلی است در حالی که در کشور ما چنین نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست باید ریشه در عقلانیت داشته باشد، تصریح کرد: موضوع سلامت موضوعی بسیار مهم و هم ردیف با امنیت است و اگر جامعهای سلامت را محور قرار دهد، از نظر پیشرفت اقتصادی رشد جدی خواهد داشت.

لاریجانی یادآور شد: در یکی از مقالاتی که اخیرا مطالعه کردم نوشته شده بود که ۱۱ درصد رشد اقتصادی در ۵۳ کشور در ۳ دهه اخیر به دلیل توجه به حوزه سلامت بوده است، اما در کشورهایی که از نظر توسعه یافتگی عقب هستند و کشورهای در حال توسعه، نیم درصد رشد اقتصادی مربوط به حوزه سلامت است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه سلامت می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری در این حوزه شاهد بازگشت سرمایه و افزایش رشد اقتصادی خواهیم بود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشوربا اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی در حوزه سلامت مربوط به مدیریت است، تصریح کرد: در کشور ما تغییرات زیادی انجام می‌گیرد که گاه این تغییرات بسیار عجیب و غریب است و به نظر می‌رسد اگر سیاست در کشور چند رکن را رعایت کند، گرفتاری در مدیریت ایجاد نخواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه یکی از مهمترین این ارکان عقل و عقلانیت است، تصریح کرد: عقل یکی از موهبت‌های بزرگ خداوند به انسان ها است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) می‌فرمایند اگر انسان ۵ چیز را رعایت کند، سعادتمند خواهد شد که این ۵ چیز عقل، دین، ادب، حیا و خوش خلقی است.

لاریجانی تاکید کرد: عقل پایه اصلی رفتارهای انسان است و چنانچه رفتارها معقول باشد، مدیریت در جامعه درست اعمال خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر برای داشتن مدیریت بهینه در کشور اعتدال است، چرا که افراط گری مشکل ایجاد می‌کند و چنانکه شهید مطهری تاکید داشتند روش اسلامی روش اعتدال است، زیرا اسلام چند ارزشی  است و نه تک ارزشی.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه متعادل بودن یعنی همه ارزشها را با هم جلو بردن، گفت: اعتدال به قدری مهم است که شهید مطهری می‌فرماید یکی از مهمترین دلایلی که کشورها و تمدنها و جوامعی که از بین می‌روند، تمرکز بر روی یک ارزش و غفلت از سایر ارزشها است. بر این اساس همانطور که اعتدال در خانواده آرامش ایجاد می‌کند، در جامعه نیز منجر به ارتقای مدیریت و آرامش می‌شود.

وی توجه به فکر جمعی را یکی دیگر از مولفه‌های برطرف کردن اشکالات مدیریتی در کشور خواند و گفت: کسانی که تصور می‌کنند با تکروی میتوانند مدیریت کنند در اشتباه هستند، چرا که افراد ذوالفنون نبوده و بر این اساس باید از نظر متخصصان و کارشناسان در مدیریت امور استفاده کنند.

لاریجانی با تقدیر از مرکز پژوهشهای مجلس برای گردآوری علما و متخصصان حوزه سلامت تصریح کرد: این اقدام یعنی احترام گذاشتن به عقل جمعی و این مسئله مدیریت سالم در کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه اظهارات پزشکان و اساتیدی که در این جلسه صحبت کردند، میتواند برای مرکز پژوهشهای مجلس یک پروژه برای پیگیری باشد، گفت: به طور مثال در اظهارات یکی از پزشکان گفته شد که اگر میخواهیم بر روی اطبا فشار بیاوریم تا ساعات زیادی در بیمارستان بمانند، باید برای آنان مکانی تعبیه شود که بتوانند بیماران خود را پذیرش کنند و لازم به ذکر است که اگر این مسئله احتیاج به قانون دارد، باید قانون آن تدوین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستهایی درباره سلامت مورد بررسی قرار گرفت که در آن آمده بود که برنامه‌ها در دست وزارت بهداشت و درمان باشد اما پول آن به سازمان تامین اجتماعی واریز شود که من معتقدم با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع پول به موقع به آنان داده نمی‌شد، از اول پول به وزارت بهداشت و درمان داده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین گاهی از این پولها در جای دیگری استفاده میشد که این مسئله تخلف قانونی است و بر این اساس مشکلات مدیریتی ایجاد می‌شد و بنابراین در مجمع چنین تصویب شد که پول از همان ابتدا به وزارت بهداشت و درمان داده شود.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که میتواند در حوزه بهداشت و درمان و سلامت تغییر ایجاد کند، این است که برای نخبگان شرایطی ایجاد شود که کارهای تحقیقاتی انجام دهند و ایدهها و برنامه‌های خود را منتقل کنند که مرکز پژوهشهای مجلس میتواند پیشنهادات را بررسی و در قالب تدوین طرحی به مجلس ارسال کند.

وی یادآور شد: در شرایطی معضلاتی در زمینه دارو وجود دارد و برخی از آن مربوط به شرایط کلی کشور و مقداری مربوط به مدیریت است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلس کشور مجلس یادآور شد: باید چند نکته در اولویتهای مربوط به حوزه بهداشت و سلامت قرار گیرد که سمتگیری در بخش سلامت یکی از این اولویتها است به طوری که باید فرهنگ توجه به سلامت در مجلس و دولت مبنا قرار گیرد و سمت‌گیری‌ها مشخص شود که سلامت در کشور چه جایگاهی دارد و باید در این زمینه جهت گیری‌ها به خوبی روشن شود.

وی با بیان اینکه در سالهای بعد از انقلاب اقداماتی در حوزه بهداشت و سلامت انجام شد که بسیار ستودنی بود، تصریح کرد: ایجاد شبکه بهداشت و تاثیر آن در امید به زندگی و کاهش مرگ و میرها میتواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت سلامت در کشور داشته باشد.

لاریجانی برنامهریزی برای تحقق اهداف در حوزه سلامت را یکی دیگر از اولویتها در این حوزه خواند و گفت: گاه سیاستهایی نوشته میشود اما چون در برنامه‌ریزی نقص وجود دارد به مرحله اجرا درنمی‌آید، این در حالی است که از این دست در اسناد بالادستی زیاد در کشور وجود دارد اما در مقام اجرا باید به گونه‌ای فرمولبندی شود که اشکالات رفع گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ساماندهی سیستم سلامت را از دیگر اولویتها در حوزه سلامت و بهداشت و درمان خواند و گفت: پیشنهاداتی که ارائه می‌شود باید از طریق قانون عملیاتی شود و تغییرات زیاد در حوزه بهداشت و درمان مشکلات زیادی را در این حوزه به وجود خواهد آورد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از مشکلات در سیستم سلامت مربوط به سازوکارهای اجرایی است و اقداماتی که در مجمع تشخیص مصلحت و یا در مجلس در حوزه بهداشت و درمان و سلامت انجام میشود برای سهل کردن امور و کمک به مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم تاکید کرد: با توجه به نقصی که در کشور وجود دارد و آن نبود احزاب در کشور و ضعف وجه نظارت مدنی است همه چیز از طریق نظارتهای خشک دیوانی حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولتها تغییر می‌کنند و با تغییر آنها نیز سازوکارهای اجرایی تغییر می‌کنند. بر این اساس آنچه که میتواند به اجرای قوانین کمک کند نظارت نخبگان است و اگر نخبگان بتوانند بر کار مجلس و دولت نظارت کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

لاریجانی گفت: یکی از مزایای نظارت بخبگان این است که حواس مجلس و دولت جمع میشود تا تصمیمات درست اتخاذ کنند و همچنین نخبگان میتوانند ایده و پیشنهاداتی ارائه دهند که منجر به اتخاذ تصمیمات درست خواهد شد.

وی تصریح کرد: بکارگیری نخبگان میتواند در اصلاح مسیر، ساماندهی و رشد عقلی در حوزه سلامت به مجلس و دولت کمک کند و بر این اساس از مرکز پژوهشهای مجلس میخواهم که سازوکاری فراهم شود که از ایده و پیشنهادات متخصصان در حوزه بهداشت و سلامت استفاده و سیستم و روش نظارتی بر کارها تعبیه شود که هم بر کار مجلس و دولت نظارت کند تا شاهد رشد عقلانی در حوزه دیوانی باشیم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: لاریجانی ، انتخابات ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار