داستان‌هایی كه می‌خوانیم، می‌توانند زمینه را برای تغییر دیدگاه مان در زندگی مهیا كنند. غرق‌شدن مخاطب در زندگی شخصیت‌های داستان، توانایی او را در درك احساس دیگران و همدلی با آنها تقویت خواهد كرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،اجتماعی‌بودن و برخورداری از مهارت‌های ارتباطی موهبت بزرگی است؛‌ بویژه در جهان امروز كه فناوری اطلاعات لحظه به لحظه انسان‌ها را در موقعیت‌های ارتباطی و تعاملی بیشتری قرار می‌دهد.

پر واضح است در چنین شرایطی افرادی كه از این مهارت‌ها بهره چندانی نبرده باشند،‌ متحمل زیان‌های جبران‌ناپذیری خواهند شد. در كنار تمام روش‌های تقویتی و درمانی برای این افراد،‌ از‌سوی متخصصان روش جالبی پیشنهاد شده است كه ما آن را «داستان‌درمانی» می‌نامیم.

این روش كه به طور مختصر در مجله ریدرز‌دایجست به آن پرداخته شده، هیچ دنگ و فنگی ندارد. سواد خواندن و نوشتن می‌خواهد و دل سپردن به كتاب‌های داستان.

رایموند ا. مار، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه یورك تورنتو می‌گوید: «خواندن بسیار زیاد داستان‌ها سبب بال‌و‌پر گشودن تخیل افراد و پرواز در آسمان جهان‌های نو خواهد شد.»

به این ترتیب دروازه شهرهایی بسیار دور به روی ما گشوده خواهد شد و با افرادی كه تا پیش از این غریبه‌هایی بیش نبودند،‌ احساس قرابت و آشنایی خواهیم كرد. بعلاوه،‌ داستان می‌تواند شما را به دنیایی بكشاند كه افق‌های جدیدی را ببینید و خورشید انگیزه‌هایتان را كه در غروب روزمرگی رو به افول است، دوباره در آسمان زندگی‌تان بالا بكشید.

همدلی

یكی از مشكلات افراد در زندگی اجتماعی ناتوانی در برقراری ارتباط صمیمانه و همدلانه با اطرافیان است. یكی از علل ریشه‌ای این ناتوانی در‌واقع ناتوانی در درك «دیدگاه» دیگران نسبت به زندگی است.

محققان دانشگاه یورك می‌گویند داستان‌هایی كه می‌خوانیم، می‌توانند زمینه را برای تغییر دیدگاه مان در زندگی مهیا كنند. غرق‌شدن مخاطب در زندگی شخصیت‌های داستان، توانایی او را در درك احساس دیگران و همدلی با آنها تقویت خواهد كرد. دیدن جهان از دریچه نگاه جین ایر مثلا می‌تواند كمك‌تان كند دیدگاه خواهر همسر خود را همدلانه درك كرده و از این طریق با او ارتباط صمیمانه‌تری برقرار كنید.

پذیرش


ممكن است بسیاری از افرادی كه با آنها برخورد می‌كنیم، سبك یا عاداتی در زندگی داشته باشند كه درك آن برای ما دشوار باشد یا حتی ما را آزرده خاطر كند. به همین دلیل احساس می‌كنیم هرگز نمی‌توانیم با چنین افرادی تعامل كنیم.

روان‌شناسان دانشگاه بوفالو می‌گویند زمانی كه شما با شخصیت‌های داستان در كتابی كه در دست دارید همذات‌پنداری می‌كنید،‌ گونه جدیدی از زندگی را تجربه خواهید كرد و همین تجربه ذهنی ظرفیت شما را در زندگی واقعی بالا خواهد برد. به این ترتیب پذیرای افراد بسیار بیشتری خواهید بود.

درخشش خاطره

ظاهرا عموم مردم تاثیر داستان را در بخش پایانی آن می‌بینند كه به نوعی جمع‌بندی كل ماجراست. درست است یك پایان خوش می‌تواند روح مخاطب را به پرواز درآورد، ‌اما با این حال نباید از اتفاقات جزئی داستان‌ها نیز غافل بود. رمان‌ها می‌توانند نامحسوس و غیرمستقیم نیز احساس خوشی و شادی خوانندگان را برانگیزد. رویداد‌های كم‌اهمیت در داستان می‌تواند خاطراتی خوش را در ذهن مخاطب آفتابی كرده و روز او را روشن و درخشان كند.

الهام

بتازگی مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داده است خواندن داستان درباره فردی كه از پس موانع بر می‌آید، می‌تواند شما را برانگیزد به سوی اهداف خود گام بردارید.

مثلا اگر شما در آرزوی ارتقای شغلی باشید و شخصیت داستانی با لیاقت و درایت توانسته باشد رئیس اداره خود شود،‌ این انگیزه در شما ایجاد خواهد شد كه در دنیای واقعی همین راه را بروید. هر چه شما همذات‌پنداری بیشتری با این شخصیت احساس كنید و شرایط او را به خودتان نزدیك تر ببینید، بیشتر احتمال دارد دست به كار اقدامی شوید كه راه را برای رسیدن به آرزو یا هدف‌تان هموار سازد.

برچسب ها: درمان ، درد ، رمان ، خواندن ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار