چند روزی است زمزمه جدایی پژوهشگاه فضای مجازی از مرکز ملی فضای مجازی به گوش می‌رسد، یک جدایی از جنس انتزاع دوباره دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه علوم پزشکی ایران.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اواخر سال 90 زمانی که رهبر معظم انقلاب دستور ایجاد شورای عالی فضای مجازی را صادر و احکام اعضای آن را صادر کردند، شورای عالی اداری نیز به ریاست رئیس جمهوری، انتزاع پژوهشگاه مخابرات از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تصویب و انضمام آن به مرکز ملی فضای مجازی را با نام پژوهشگاه فضای مجازی ابلاغ کرد.

اما اکنون به دلایل نامعلوم زمزمه‌های جدایی دوباره این پژوهشگاه از مرکز ملی فضای مجازی و الحاق آن به وزارت ارتباطات به گوش می‌رسد.

عملکرد خلاف مصوبه شورای عالی اداری که مشخصا رئیس جمهور بر مصوبات آن امضاء می‌زند، رویه‌ای خطرناک است که می‌تواند باعث ایجاد عدم ثبات در مجموعه‌های کاری شده و دلسردی کارکنان مجموعه دولت را به همراه داشته باشد.

یک حقوقدان در اين خوصص گفت: اکنون یک دعوای حقوقی در شعبه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در جریان است که صحت یا عدم صحت اداره این پژوهشگاه توسط مرکز ملی فضای مجازی را دنبال می‌کند.

وی افزود: به جهات حقوقی نقص یا مشکلی در این انتزاع وجود ندارد و مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که رئیس مجلس که می‌تواند بر اساس اصل 138قانون اساسی به مصوبات مغایر قانون دولت ایراد وارد کند، با این مصوبه مخالفت نکرده است.

این حقوقدان تاکید کرد: به نظر می رسد بعد از این فرآیند و تثبیت آن و با توجه به وضعیت مرکز ملی فضای مجازی که شأنی بالاتر از دستگاه‌های زیر‌نظر دولت یا قوای دیگر دارد، دیگر امکان انتزاع دوباره پژوهشگاه از آن وجود نخواهد داشت و این موضوع از چارچوب رسیدگی در حوزه دولت خارج شده است.

باید صبر کرد و دید در فاصله کمتر از دو ماه مانده به پایان فعالیت دولت بار دیگر اقدامی خلاف قانون موضوع انضمام و جدایی سوال‌برانگیز دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران را در یادها زنده خواهد کرد یا نه!

نکته قابل تأمل اينکه با توجه به نزدیک بودن ایام انتخابات و در نظر داشتن این نکته مهم که اغتشاشات 88 از بستر اینترنت ساماندهی می‌شد، چرا اکنون مرکز ملی فضای مجازی که وظیفه پایش و تحلیل این محیط را نیز برعهده دارد باید دچار این تلاطم و جدایی یکی از زیرمجموعه‌هایش باشد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار