به مناسبت هفته میراث فرهنگی، منصور زیرک، یکی از هنرمندان باذوق اصفهان، نمایشگاهی از آثار نقاشی لایه چینی را برای دوستداران همیشگی هنر پایتخت فرهنگی ایران برپا می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان "لایه‌چینی" از جمله هنرهای سنتی و یکی از سبک‌های قدیمی نقاشی ایرانی (نگارگری) است که در زمان سلسله صفویه بسیار رواج داشته و بیشتر کاخ‌های سلطنتی پادشاهان صفوی مانند چهل‌ستون، عالی‌قاپو و هشت‌بهشت، با این هنر، تزئین شده‌اند.

هنر لایه‌چینی به مانند سایر هنرهای اصفهان، همواره زیبایی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌داد، تا اینکه در سال‌های پس از آن، به دلیل سختی تکنیک اجرا، هزینه‌بردار بودن این هنر با ارزش و در نهایت به دلیل استفاده از "ورقه طلا"، از"رونق بازار" افتاد و غبار فراموشی سراپای وجودش را فرا گرفت.

در هنر لایه‌چینی رسم کار بر این است که هنرمند، پس از تهیه رنگ از خاک سرخ، با قلم مو، رنگ را چندین بار روی طرح می‌نشاند تا سطح طرح برجسته ،دارای حجم و قابل لمس شود و در پایان نیز سطح اثر خلق شده طلا‌کاری می‌شود.

جالب اینکه نام‌گذاری هنر "لایه چینی" نیز از همین تکنیک رنگ گذاری روی طرح گرفته شده است.

اصفهان مهد هنرمندان با ذوق ایران‌زمین و منصور زیرک نیز از انگشت‌شمار هنرمندانی است که حدود بیست دو سال و به صورت اختصاصی، به زنده نگاه‌داشتن این هنر فراموش شده پرداخته و علاوه بر حفظ روش سنتی "لایه‌چینی" به تعریف جدیدی از این هنر دست پیدا کرده است.

وی در نمایشگاه‌های مختلف خارجی، به شناساندن هر چه بهتر این هنر سنتی پرداخته و شاگردانی چند نیز، در این زمینه، تربیت کرده است.

باید یادآور شد، نمایشگاه لایه‌چینی پیش رو، نخستین نمایشگاه اختصاصی "لایه چینی منصور زیرک در ایران" است که به مناسبت هفته میراث فرهنگی، معاونت صنایع دستی، این بازدید عمومی را از تاریخ 29 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه، در گالری "نقش خانه" واقع در میدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف الله، برای عاشقان هنر دیار نصف‌جهان، برپا کرده است./س

برچسب ها: اصفهان ، هنر ، لایه چینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.