مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، با اشاره به صادرات یک میلیون تن فرآورده نفتی و گازوئیل به عراق از گسترش صادرات گازوئیل به افغانستان خبر داد.

مصطفی کشکولی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه سال گذشته بیش از 100 هزار تن فرآورده نفتی سوآپ دادوستد شد ، افزود: در سالجاری افزایش 30 درصدی سوآپ فراوره های نفتی را در اولویت کاری خود قرار داده ایم.
وی گفت:  همچنین مذاکراتی با انجمن صادرکنندگان فرآورده های نفتی و شرکت های فعال انجام شده تا از ظرفیت تولیدی کشور به نحو مطلوب استفاده شود. تا در عملیات سوآپ ؛ گازوئیل ، بنزین و یا گاز مایع (ال پی جی) برای تامین نیاز مناطق شمالی کشور از همسایگان شمالی دریافت و معادل آن در جنوب کشور به نمایندگان یا مشتریان آنها تحویل داده شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون تن فرآورده نفتی و عمدتا گازوئیل به عراق صادر شد و امسال نیز به افغانستان نیز صادرات خواهیم داشت، گفت: با صادرات متمرکز واشباع بازارهای افغانستان انگیزه های قاچاق فرآورده های نفتی نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: در سالجاری عمليات بانكرينگ (تحویل سوخت عبوری به کشتی های در حال تردد در خلیج فارس) را هم با توجه به اینکه صنعتی نو در تجارت فرآورده های نفتی محسوب می شود، با قوت بیشتری انجام می دهیم.
گفتنی است: عمليات بانكرينگ يا سوخت رساني به كشتي ها در منطقه خليج فارس و درياي عمان و ساير حوزه ها يكي از فعاليت هاي جديد شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران است. با توجه به موقعيت جغرافيايي ايران و قرار گرفتن در مجاورت آبهاي خليج فارس و درياي عمان و برخورداري از حجم قابل توجه نفت كوره توليدي پالايشگاهها، با رونق صنعت بنكرينگ مي توان اين توان بالقوه را به بالفعل تبديل نمود. براي انجام اين عمليات هر گونه هماهنگي با مبادي تامين و همچنين اسكله ها، براي تحويل فرآورده مانند نفت و گاز يا نفت كوره به اندازه مورد نياز و در وقت مقرر توسط شركت انجام مي شود.
وی گفت: با توجه به اینکه این نوع فروش سوخت بر اساس قیمت های جهانی محاسبه می شود، درآمدزایی خوبی برای کشور دارد و هم موجب حضور پررنگ تر ایران در خلیج فارس می شود.
کشکولی تصریح کرد: سال گذشته  بیش از 2 میلیون تن فرآورده نفتی از طریق عمليات بانكرينگ (سوخت رساني به كشتي ها) صادر شد و امسال هم برای افزایش 30 درصدی آن برنامه ریزی شده است.
وی سوآپ فراورده های نفتی را در کاهش هزینه های حمل و نقل و قطع واردات بسیار موثر دانست و سوآپ فرآورده های نفتی شامل بنزین، گازوئیل و گاز مایع در سال جاری ۳۰درصد بیشتر خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار