سرازیر شدن فاضلاب شهری و روان‌ آب‌ها به زمین‌های زراعی جنوب شهر دهدشت باعث ایجاد مشکلات فراوان برای کشاورزان پایین دست شده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، زمین‌های زراعی جنوب شهر دهدشت و روستای مهد از زمان تأسیس این شهر دچار مشکلات متعدد شده‌اند و حسرت کشت و زرع این زمین‌ها سال‌ها است که بر دل کشاورزان این منطقه مانده است.

هکتارها زمین حاصلخیز در پایین دست کانال‌های انتقال روان آب‌ها و فاضلاب شهر دهدشت به دلیل ورود روان آب و انواع زباله لم یزرع مانده و کشاورزان این منطقه هر چیزی که بکارند تنها زباله برداشت می‌کنند و این قصه دردناک سالیان  متمادی است که تکرار می‌شود و فریادرسی نیست که دردشان را چاره‌ای بیندیشد.

مشکل به اینجا ختم نمی‌شود و دپوی زباله‌ها در آب راه باریک عبور فاضلاب باعث ایجاد لجن‌زارهای متعدد در جوار شهر و زمین‌های زراعی شده که همین مسئله باعث ایجاد بوی تعفن شدید در فصول گرم سال می‌شود و اسباب ناراحتی ساکنان ناحیه جنوبی شهر دهدشت را نیز فراهم آورده است.

مسئولان فقط نامه‌نگاری می‌کنند

محمود عزیزی از کشاورزانی است که به گفته خویش سال‌ها است کمر همت بسته تا این مشکل را حل کند ولی هرجا رفته به در بسته خورده و تنها حامل نامه‌ها و دستورهایی است که هیچ مشکلی را حل نکرده‌اند.

وی می گوید بیش از 10 هکتار از زمین‌هایش به دلیل ورود روان آب و زباله‌های شهر بدون استفاده مانده است و همین مسئله باعث وارد آمدن خسارات جدی به وی شده است.

عزیزی می‌گوید چندین سال است که در ارتباط با رفع این مشکل نامه‌نگاری می‌کنیم اما چیزی عایدمان نمی‌شود.

این کشاورز می‌افزاید: متأسفانه مسئولان شهرستان مشکل ما را نادیده می‌گیرند و تاکنون حتی به زمین‌های ما سرکشی هم نکرده‌اند.

عزیزی همچنین می‌گوید: بوی نامطبوع فاضلاب و چهره ناخوشایندی که در کنار زمین‌های ما به‌وجود آمده باعث شده که مردم و خریداران محصولات کشاورزی از خرید محصولات ما گریزان باشند.

امیر کاظمی کشاورز دیگری است که  از بی‌توجهی مسئولان نسبت به این مسئله می‌گوید و می‌افزاید: مسئولان فقط شعار حمایت از کشاورزی را سر می‌دهند و به عمل که می‌رسد شانه خالی می‌کنند.

وی نیز از بلاتکلیفی و بدون استفاده ماندن چندین هکتار از زمین‌های خود سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که اگر این مشکل رفع شود زمین‌های زیادی به زیر کشت می‌روند که به نوبه خود باعث ایجاد اشتغال و تولید خواهد شد.

ایجاد لجن‌زارهای متعدد در مسیر عبور فاضلاب شهر

کشاورزان روستای مهد تنها راه نجات زمین‌های زراعی را احداث کانال هدایت روان آب می‌دانند و می‌گویند آمادگی کامل برای همکاری با نهادها را برای احداث کانال داریم ولی تاکنون هیچ دستگاه دولتی کاری برای رفع این مشکل انجام نداده است.

همانگونه که اشاره شد مشکل فاضلاب شهر دهدشت علاوه بر اینکه برای زمین‌های زراعی مسئله‌ساز شده است، باعث تشکیل  لجن‌زارهای متعدد در مسیر عبور خود شده و همواره باعث بروز  ناراحتی ساکنان ناحیه جنوبی شهر شده است.

سیروس اسلامی از ساکنان محله گلزار با انتقاد شدید از وضعیت به‌وجود آمده در این منطقه می‌گوید: بوی بد ناشی از لجن‌زارها آسایش را از ساکنان این منطقه از شهر گرفته و همین مسئله باعث شده که این منطقه نسبت به سایر قسمت‌های شهر با استقبال کمتری برای سکونت مواجه شود.

محمد رازی‌پور مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه نیز با بیان اینکه این موضوع باعث خسارات متعدد به کشاورزان روستای مهد و حومه جنوبی دهدشت می‌شود، ادامه می‌دهد: امیدواریم بتوانیم در بودجه سال آینده با اختصاص اعتباری در این زمینه بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

حجت‌الله تقوی شهردار دهدشت نیز با بیان اینکه تنها راه برون رفت از این مشکل احداث کانال است، می‌گوید: یکی از مسائل اصلی که در این رابطه وجود دارد هزینه سنگین احداث کانال هدایت روان آب است و با وجود درآمد ناچیز شهرداری دهدشت در حال حاضر از توان ما خارج است.

اعتبارات شهرداری دهدشت کفاف نمی‌دهد

شهردار دهدشت می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که این موضوع برای کشاورزان و ساکنان جنوبی شهر به‌وجود آورده است نیاز است که اعتباری از محل استانی و یا ملی در این زمینه اختصاص داده شود تا این مشکل برای همیشه رفع شود.

وجود چنین مسئله‌ای چند سئوال را به ذهن‌ها متبادر می‌کند اول اینکه آیا مسئولان و متولیان امر که از حل مشکل و معضلی این‌چنین که در چند صد متری آن‌ها و در مرکز شهرستان قرار دارد و  نتوانسته‌اند چاره‌ای برای آن بیندیشند می‌توانند حلال مشکلات کشاورزان مناطق دورافتاده‌ای چون دیشموک و قلعه رئیسی باشند و آیا اگر نظیر چنین مسئله‌ای در مرکز استان وجود داشت مدیران استانی به همین سادگی از کنار آن می‌گذشتند.

آنچه بدیهی است این است که بخش عظیمی از زمین‌های زراعی حومه شهر دهدشت و روستای مهد به دلیل کم‌توجهی‌ها لم یزرع مانده و کشاورزان این منطقه سال‌ها است که آه می‌کارند و غم درو می‌کنند و چشم انتظار همت مسئولان برای رفع این مسئله هستند.

استاندار: در اولین فرصت موضوع را پیگیری می کنم

گفتنی است که تلاش خبرنگار فارس برای متقاعد کردن استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای بازدید از وضعیت زمین‌های مذکور بی‌نتیجه ماند و استاندار با بیان اینکه فعلاً فرصت این کار را ندارد قول مساعد داد که در فرصتی دیگر این موضوع را بررسی کند و قطعاً انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع و نیز عدم توانایی مسئولان شهرستانی در حل این مسئله مدیران استانی وارد  میدان شوند تا علاوه بر اینکه این درد کهنه کشاورزان دهدشتی علاج شود و این شائبه که استاندار و مسئولان ارشداستانی تنها مشکلات مرکز استان را می‌بینند نیز رفع شود.

در پایان امید می‌رود که حمایت‌های مسئولان از بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان کهگیلویه جامه عمل به خود بپوشاند تا در سایه آن مشکل کشاورزان دهدشتی نیز مرتفع شود و شاهد ساماندهی هرچه سریع‌تر فاضلاب شهری و روان آب‌های شهر دهدشت باشیم./ج1

برچسب ها: یاسوج ، کشاورز ، حسرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.