والی ولایت فراه افغانستان با بیان اینکه خراسان جنوبی نقش ارزنده ای در بازسازی افغانستان دارد گفت: همكاری ها و مساعدت برادران ایرانی در دوران جهاد در افغانستان هیچ گاه از ذهن مردم افغانستان محو نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بيرجند

محمداكرم خپلواک در حاشیه سفر به خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی برای مردم فراه افغانستان به مثابه خانه دوم آنها است و خراسان جنوبی و ایران اسلامی همیشه نقش ارزنده ای در نوسازی و بازسای افغانستان بعد از دوران جهاد داشته اند.

به گفته وی، در بعد معارف ، تعداد 100هزار نفر دانشجو افغانستانی در سال 81 به 10میلیون نفر در شرایط فعلی رسیده این در حالیست كه وجود سه مركز دانشگاهی در استان فراه می تواند پتانسیل خوبی برای توسعه روابط خراسان جنوبی در بعد فرهنگی به استان فراه افغانستان باشد.

وی با بیان اینكه افغانستان 30 سال است كه درگیر جنگ و خونریزی است، گفت: خرابی هایی كه بر اثر این جنگها بر ملت مظلوم افغانستان تحمیل شده است با 10 سال كار جبران شدنی نیست.

وی به پروسه انتقال قدرت در سال جاری در افغانستان اشاره كرد و با بیان اینكه امسال سال پرچالشی برای این كشور خواهد بود، گفت: پروسه انتقال قدرت در ابعاد امنیتی ،اقتصادی امسال در افغانستان به وقوع خواهد پیوست وملت قهرمان افغانستان خود امنیت كشور را به دست خواهند گرفت.

وی با بیان اینكه در سال گذشته امنیت استان فراه افغانستان به دست نیروهای ناتو بود، گفت: 90درصد امنیت این استان در سال جاری به دست نیروهای بومی و مردمی استان فراه تامین خواهد شد كه اتفاقی میمون در بعد امنیتی در این استان است.

وی به اجرای پروژه های عام المنفعه و اقتصادی خراسان جنوبی در این استان اشاره كرد و گفت: استان فراه افغانستان سومین استان وسیع افغانستان بوده و دارای توانمندی ها و ظرفیت های بیشمار اقتصادی است كه می تواند موجب توسعه استان های همجوار خود از جمله خراسان جنوبی را به دنبال داشته باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.