توحيد خيام از نوع توحيد حسين بن منصور حلاج است

محمد بقايي كارشناس ادبيات كلاسيك در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت:‌ تفكر و فلسفه عميقي كه پشتوانه فكري سطوح شعر خيام است باعث جهاني شدن شعر او شده است.

وي تاكيد كرد: گذرا بودني كه خيام مي‌گويد نسبي است براي مثال اوج گرفتن انسان تا صد و هشتاد درجه اوج مي‌دانند اما اگر سيصد و شصت درجه اوج گرفته باشد ظاهر بينان آن را مساوي صفر مي‌دانند كفر و توحيد خيام با اين معادله با يد سنجيده شود.

بقايي عنوان كرد: شعر خيام سراسر توحيدي است توحيد خيام از نوع توحيد حسين بن منصور حلاج است كه انا الحق مي‌گويد وعده‌اي آن را كفكر مي‌پندارند توحيد خيام توحيدي عرفاني است.

وي ادامه داد: زبان فارسي ظرف مضمونات فكري خيام است وگرنه به اين شيريني نمي‌شد بيان كند ظرف خوش تراش زبان فارسي سبب شده تا فلسفه با زبان شيرين بيان شود ظرف و مظروف در كنار هم مناسب قرار گرفته است.

وي افزود: واقعيت اين است كه تعداد زيادي از اشعار منسوب به خيام است محققان بايد در دو ويرايش علمي اشعار خيام را مشخص كنند اغلب ديوان‌هاي بزرگ دچار اين وضعيت شده‌اند و خيام به دليل سهل بودن قالب رباعي بيشتر دچار اين خدشه شده است محققان بايد يكبار براي هميشه اين كار را انجام دهند و تعداد رباعيات خيام چهل رباعي بيشتر نيست و مي‌توان اشعار خيام را تشخيص داد./ي2

برچسب ها: خیام ، شاعر ، حلاج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.