کار گروهی به منظور تدوین دستورالعملهای هماهنگی ، پشتیبانی ، پیگیری عملیات اجرایی در حوادث و بلایای طبیعی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد.

دکتر رضا محمدی ، کارشناس مسئول کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:ایران كشوري بلاخيز بوده و يكي از مستعدترين كشورهاي جهان براي وقوع حوادث و بلايا مي‌باشد.

 تقريباً از 40 مورد حوادث طبيعي شناخته شده، 31 مورد آن در ايران واقع شده است. به‌طور كلي ايران جزء 10 كشور بلاخيز جهان است و 90 درصد جمعيت آن در معرض خطرات ناشي از زلزله و سيل وسيع قرار دارند.

 به عبارت ديگر ايران در آسيا چهارمين كشور و در دنيا مقام ششم را از نظر وقوع حوادث طبيعي دارد و آسيب‌پذيري ايران در برابر زلزله 1000 برابر امريكا و 100برابر ژاپن است. وی با بیان این که به منظور تدوین دستورالعملهای هماهنگی ، پشتیبانی ، پیگیری عملیات اجرایی کارگروه و ایجاد زیر کارگروههای تخصصی وابسته ، دبیر خانه کارگروه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد عنوان کرد:از طريق خطر زدایی و پیشگیری ، آمادگی ، پاسخ و بازتوانی (چرخه
مدیریت بحران) در مواقع بروز حوادث و بلاياي طبيعي و انسان ساز ، امکان ارايه و پایداری خدمات نظام سلامت اعم از مراقبت‌هاي بهداشتي و درماني را در سطح مطلوب و ممكن و با همكاري سازمان‌هاي داخلي و بين‌المللي عضو و همكار و مشارکت عموم مردم فراهم مي‌آورد .


یکی از اهداف کلی این کارگروه آمادگی بیمارستانی در حوادث و بلایاست که با ارائه‌ی الگويي جامع و واحد براي برنامه‌ريزي پاسخ به حوادث و بلايا در كليه‌ی بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي-درماني كشور به منظور كاهش مرگ‌ومير و صدمات جسمي و رواني حاصل از حوادث و بلايا در بيمارستان‌ها يا منطقه‌ی جغرافيايی مرتبط با بيمارستان‌ها می‌باشد.

محمدی با تاکید بر این که تأمين مراقبت با كيفيت مناسب براي بيماران بستري و مصدومين در زمان وقوع حوادث از دیگر اهداف این برنامه می‌باشد اظهار داشت: این برنامه چهار مرحله‌ی اصلي چرخه‌ی مديريت حوادث و بلايا را به شرح ذيل پوشش میدهد:

كاهش اثرات: شامل اقدامات جهت كاهش تأثيرات سوء حوادث و بلاياي پزشكي بر سلامت انسان و عملكرد جامعه به منظور كاهش ميزان آسيب و صدمات، معلوليت‌ها و تلفات انساني است.

 آمادگي: شامل اقداماتي كه به‌صورت پيش‌گيرانه براي ارائه‌ی پاسخي مؤثر و كارا به حوادث و بلاياي پزشكي محتمل به‌شکل برنامه‌ريزي جامع صورت مي‌گيرد. اين برنامه براساس فرایند تحليل خطر براي مخاطرات احتمالي و ارزيابي آسيب‌هاي احتمالي آماده‌سازی می‌شود.

 پاسخ: مرحله‌اي است كه برنامه‌ی مقابله با حوادث به‌طور واقعي با هدف حفظ حيات انسان‌ها، ارائه‌ی كمك‌هاي اوليه، كاهش و ترميم آسيب‌هاي سيستم‌هاي موجود و تأمين خدمات مورد نياز قربانيان، فعال مي‌شود.

 توانبخشي/بازتواني: شامل كليه‌ی اقداماتي كه در جهت تثبيت و بازگردانيدن جامعه به شرايط قبل از حادثه صورت مي‌گيرد. اين فرایند شامل بازسازي ساختمان‌ها و ساختارهاي موجود، بازسازي زيرساختارها، اسكان مجدد جامعه و تأمين خدمات مورد نياز بهداشت روان براي بازماندگان مي‌باشد.
برچسب ها: حوادث ، بلایا ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار