هرچه به ايام انتخابات رياست‌جمهوري در اين روزها نزديک مي‌شويم تاکيد ناصحان و بزرگان عرصه سياست به پايبندي به اخلاق و ارزش‌هاي ديني از سوي کانديداها و فعالان اين عرصه در ايام منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري بيشتر مي‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،اصولا نظام اسلامي و جامعه اسلامي، مبتني بر حق و تکليف است. بدين معني که براي هر حقي تکليفي و براي هر تکليفي حقي ثابت است. بنابراين، هر يک از شهروندان مي بايست اين حضور و مشارکت در نقش مختلف اجتماعي را به عنوان يک تکليف بدانند و خود را در برابر مردم و دولت و خدا مسئول بشناسند.

مردم اين حق را دارند که از افرادي که شايسته نقش و مسئوليتي هستند بازخواست کنند که چرا نقش و مسئوليتي را که شايسته آن هستند به عهده نگرفته اند. چنين نگرشي به مسائل و موضوعات اجتماعي در جامعه اسلامي، مقتضي اين است که هر کسي که خود را شايسته مي داند شايستگي هاي خود را بيان کند و مردم نيز موظف هستند تا براساس شايستگي ها دست به انتخاب بزنند.

همچنين مردم و شهروندان امت اسلام حق ندارند براساس معيارهايي که خداوند نمي پذيرد، دست به انتخاب بزنند و براساس ملاکهاي غير اسلامي، افرادي را براي مسئوليتي برگزينند. (بقره، آيه 247).

اخلاق انتخاباتي به عنوان يكي از مسائل مهم، همواره ازسوي رهبران ديني و سياسي مورد تاكيد و اهتمام قرارگرفته است؛ زيرا شرايط انتخاباتي، بستر مناسبي براي اتهامات، افترا،شايعه پراكني مطالبات غيرواقعي و امور ضداخلاقي و ضدهنجاري ديگر است. حتي اگر رقيبان، اصول اخلاقي را مراعات نمايند، ممكن است هواداران و پيروان آنها، بعضا هنجارشكني كنند.

هرچه به ايام انتخابات رياست‌جمهوري در اين روزها نزديک مي‌شويم تاکيد ناصحان و بزرگان عرصه سياست به پايبندي به اخلاق و ارزش‌هاي ديني از سوي کانديداها و فعالان اين عرصه در ايام منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري بيشتر مي‌شود.

امام خميني (ره) اسوه و الگوي يک شهروند اين نظام بودند که اخلاق انتخاباتي را در اولين دوره رياست جمهوري عملا به مردم آموزش داده و در دومين دوره انتخابات رياست جمهوري انتخاب اخلاقي را به نمايش درآورند در سخنان اخير مقام معظم رهبري نيز شاهد تجلي و تبيين همين روش بوديم که در بيان انتخاب رياست جمهوري انتخاب مردم را موردتوجه قرار دادند و علي‌رغم اينکه اکثريت راي دهندگان کافي است به اشاره‌اي رأي به انتخاب فرد مورد نظر ايشان بدهند انتخاب را به خود مردم واگذار کردند.

زيرا باور و اعتقاد ايشان به شعور مردم ما متاثر از شناخت سي و چهار سال اخير نمي‌باشد، شعور سياسي مردم ما ريشه در حرکت سياسي نيم قرن اخير دارد و ايشان با احترام به شعور و درک مردم در واقع درک و شعور سياسي را به گروهها، احزاب و افراد سياسي آموزش مي دهند که برخي از اين گروهها و افراد هنوز توجهات مقطعي از زمان حرکت سياسي انقلاب اسلامي دارند.

همچنين مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم فرمودند كه در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهايي كه نامزدمي شوند، چه آنهايي كه طرفدار آنهايند، چه آنهايي كه مخالف با بعضي از نامزدها هستند.جناحهاي مختلف كشور، بداخلاقي و بدگويي و اهانت و تهمت و اين حرفها را مطلقاً راه ندهند. اين از آن چيزهايي است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال مي‌شود.

معظم له 8 شهريور 1374 به مسئولين نظام جمهوري اسلامي متذکر مي‌شوند: دو نکته همراهي با مردم و حرکت در جهتِ خواست و اراده الهي را فراموش نکنيد. مسئله خواست خدا هم امر غير قابل فهم و مبهمي نيست. در هر کاري آنچه را که فکر مي کنيد تکليف الهي است، عمل کنيد.

اگر تکليف الهي با خواسته هاي شخصي معارض شد، خواسته شخصي را کنار بگذاريد. اين همان تقواي حقيقي و کاري است که براي مسئولان لازم است. بنابراين بهترين روش و منش براي کانديداها بويژه کانديداهاي رياست‌جمهوري آن است که خودشان و اطرافيانشان به گونه‌اي رفتار کنند که توهين يا نسبت‌هاي ناروا به رقبا داده نشود.

چون اين جايگاه و مقام رياست‌جمهوري، جايگاه نفر دوم کشور است و در چنين منصبي نبايد دروغ، تهمت و افترا به ديگري از سوي رقبا به يکديگر آن هم تنها براي راي آوردن شود. بنابراين، اگر کسي در انتخابات وارد شده مي بايست اولا در فکر مسئوليت و تکليف شرعي و الهي باشد حال چه در مقام
انتخاب کننده باشد يا انتخاب شونده و معيارهاي الهي را در نظر بگيرد. ايشان همچنين فرمودند؛«من خواهش مي‌کنم هميشه، در همه دوران‌ها، انتخابات‌ها را وسيله‌اي قرار بدهيد براي قوت ملي، براي افزايش اقتدار ملي؛ نه براي تضعيف نظام و تضعيف آبروي ملت.

جنجالهايي که بعضا از طرف بعضي از احزاب و گروه‌ها و جريانهاي سياسي و جناحهاي بداخلاق در اطراف انتخابات مي‌شود، تضعيف کننده کشور و ملت و نظام است. جناحهاي مختلف، جريانهاي مختلف، گرايشهاي مختلف، با شوق و ذوق و علاقه‌مندي همه عواملشان را بسيج کنند و انتخابات را به عنوان يک هدف عالي، هدف خوب، هدف شيرين مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روي هم کشيدن قضايا را نکشانند. انتخابات را وسيله‌اي بکنيد براي اينکه دشمنان را نااميد بکنيد و ان‌شاءالله اين انتخابات هم مثل بقيه انتخابات‌ها مايه عزت روزافزون اسلام باشد».

رهبر انقلاب اسلامي در خصوص انتخابات رياست جمهوري مي فرمايد: « انتخاب رئيس جمهور يعني انتخاب رئيس قوه‏ مجريه و کسي که اغلب امکانات کشور در اختيار اوست. و مي‏بينيد اگر چنانچه رئيس جمهوري شور و نشاط و شوق و اراده داشته باشد، چه خدمات بزرگي را براي اين کشور انجام مي‌دهد؛ مي‌خواهند اين نباشد. من عرض مي‌کنم: همه بايد اصرار داشته باشيد که در انتخابات شرکت کنيد.

به نظر من مسئله‏ اول در انتخابات، مسئله‏ انتخاب اين شخص يا آن شخص نيست؛ مسئله‏ اول، مسئله‏ حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکيم مي‌کند، پايه‏هاي نظام را مستحکم مي‌کند، آبروي ملت ايران را زياد مي‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمني‏ها زياد مي‌کند و دشمن را از طمع ورزيدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف مي‌کند. اين يک مسئله‏ بسيار مهم است؛ پس مسئله‏ اول، شرکت در انتخابات است.صفي الله شاه قلعه/رسالت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار