ادغام شرکت های بزرگ با منافع مشترک ضمن ایجاد بازار رقابتی در افزایش توسعه عملکرد صنعت در کشور موثر است.

علیرضا پوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، آخرین حلقه از خصوصی سازی صنعت پتروشیمی را راهبری می کند افزود: سهام 15 شرکت دولتی در قالب یک مجموعه ( هلدینگ ) با نام واحد هلدینگ خلیج فارس، فروردین ماه سال جاری در بورس عرضه و 5 درصد ارزش آن با هدف کشف قیمت در قالب یک میلیارد 300 میلیون سهم به قیمت 750 تومان به ازای هر سهم به شخصیت های حقوقی و حقیقی واگذار شد.

وي با اشاره به اينکه تجربه هلدینگ خلیج فارس به لحاظ ابعاد و تنوع واحدهای تحت پوشش تجربه ای منحصر به فرد دارد اظهار داشت: بخش خصوصی نسبت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی که یک نهاد حاکمیتی است،در شرایط کنونی تعامل بهتری می تواند با ارایه کنندگان لیسانس های خارجی و تامین کننده قطعات و کاتالیست های مورد نیاز در صنعت ارتباط برقرار کند.

پوري تصريح کرد: علاوه بر آن بخش دولتی به نتیجه رساندن یک فرآیند، تشریفات ویژه و طولانی را طی می کند، اما در بخش خصوصی کارها خیلی سریعتر و راحت تر به نتیجه مطلوب دست می یابند و در بسیاری از پروژه ها، عنصر زمان، نقش مهم و کلیدی ایفا می کند. طبیعی است که در حال حاضر توانایی مجموعه ها در جذب نیروهای متخصص و مورد نیاز نسبت به قبل بهتر شده و انتظار می رود که این امر در توسعه کیفی سرمایه انسانی شاغل در این بخش اثرگذار باشد.

وي ادامه داد: یکی از مهمترین نتایج حاصل از تاسیس هلدینگ مي توان در قدرت سرمایه گذاری و روند توسعه مجموعه دید، پیش از این شرکت‌های تحت پوشش به دلیل ساختار دولتی‌، از هرگونه سرمایه‌گذاری منع شده بودند، اما با خصوصی شدن، می توانند در شرکت های پایین دستی سرمایه‌گذاری کنند و باعث افزایش توسعه و تداوم تولید در صنایع تکمیلی شوند و این امر اثر خیلی خوبی بر سود آوری بیشتر مجموعه خواهد شد.

مدیر تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اضافه کرد: از آنجا که منافع شرکت‌ها به هم گره می‌خورد، استفاده از نیروهای متخصص و ماهر مجموعه را نیز می توان به اشتراک گذاشت و این امر در خصوص بسیاری از منابع مادی و غیرمادی شرکت ها صدق می کند. حتی تجربه مدیریتی در شرکت های مشابه که تاکنون به شکل رقابتی مصرف شده است، می تواند در قالب یک مجموعه واحد و با هم افزایی میان دانش و تجربه مدیران، نتایج بسیار درخشان تری داشته باشد.

وي ادامه داد: آموزش ها و مهارت هایی برای این تغییر، لازم است که به مرور حاصل می شود. به عنوان نمونه در شرایط جدید رصد کردن وضعیت بورس و توجه به وضعیت سهام شرکت و توجه بیشتر به مساله سود و زیان در مجموعه های بزرگ تابعه، به ابزار مدیریتی مهم تری بدل می شود.

پوري، تاکيد کرد: به هر حال مساله صادرات و بازرگانی محصولات شرکت های بزرگ تابعه که هر کدام سهم قابل توجهی در بازار داخلی و خارجی محصولات ایران داشته اند هم یک چالش اساسی است، بویژه اینکه ما سهامدار 45 درصد شرکت بازرگانی پتروشیمی هم هستیم و اعمال مدیریت یکپارچه برای همه شرکت ها در این حوزه امری دشوار است.

وي خاطرنشان کرد: ادغام شرکت های بزرگی که دارای منافع مشترک هستند در خارج از ایران امری مرسوم است و این ادغام به ما کمک می کند تا در بازار رقابتی نقش بسزایی ایفا کنیم. زیرساخت‌های لازم برای تشکیل هلدینگ‌های مختلف در میان سایر حوزه یا صنعت وجود دارد و این شیوه به افزایش توسعه عملکرد صنعت در کشور کمک می کند.

پوري، در خصوص IPF گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا از این فرصت برای معرفی هلدینگ و شرکت های تابعه و مجموعه تولیدات خود به شرکت کنندگان استفاده کنیم. بالغ بر 42 درصد تولیدات پتروشیمی در ایران بر دوش شرکت های مجموعه هلدینگ است و قصد داریم تا سهم عظیم مشارکت شرکت های تابعه را در صنعت پتروشیمی ایران، به شرکت های خارجی شرکت کننده معرفی کنیم.

همچنین به دلیل دارا بودن پتانسیل لازم و تخصص بالا برای سرمایه گذاری نوید می دهم که قصد داریم در پروژه پتروشیمی منطقه آزاد چابهار نیز مشارکت داشته و در توسعه صنعت پتروشیمی کشور مثمرثمر باشیم و از سرمایه گذاران خارجی هم دعوت می کنیم به ما متصل شده و پروژه های چابهار را اجرایی کنیم.

برچسب ها: هلدینگ ، سرمایه ، خصوصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار