خبرگزاري دولتي چين (شين هوا) با انتشار گزارشي تحليلي به تصويب قطعنامه ضد سوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با راي پايين کشورهاي عضو پرداخته و معتقد است که اين قطعنامه کمکي به روند رفع سياسي بحران سوريه نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شين هوا، اين خبرگزاري در ادامه افزوده است "دولت چين تاکيد دارد که تصويب چنين قطعنامه اي کمکي به روند توقف خشونت ها در سوريه نخواهد کرد. دولت روسيه نيز تصويب اين قطعنامه را "بسيار مخرب و زيان بار" توصيف کرده است." 
شين هوا در ادامه با اشاره به موضع خصمانه کشورهاي غربي و کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب در تصويب اين قطعنامه مي افزايد "قطعنامه جديدي روز گذشته از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد عليه دولت سوريه به تصويب رسيد. آنچه مشخص است آنست که چنين قطعنامه اي کمکي به بهبود شرايط سوريه و پايان بحران آن کشور از طريق ديپلماتيک و با استفاده از راهکارهاي سياسي نخواهد کرد. در اين ميان "ماريا لوئيزا ريبيرو" نماينده دائم دولت برزيل در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و از مخالفان اين قطعنامه گفته است "واقعيت آنست که در متن قطعنامه مذکور هيچ گونه نشانه اي از فراخواندن طرفين درگير به پايان خشونت ها و منازعه در سوريه ديده نمي شود." وي همچنين خاطر نشان ساخته که تصميم اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد سبب تضعيف راهکار سياسي براي رفع بحران سوريه خواهد شد." 
شين هوا در ادامه مي افزايد "عليرغم مخالفت دولتهاي چين، برزيل و روسيه با مفاد اين قطعنامه کشورهاي حامي تصويب آن در مجمع عمومي سازمان ملل اعمال نفوذ کردند. "لي بائودونگ" نماينده دائم دولت چين در مجمع عمومي سازمان ملل متحد پيش از برگزاري جلسه راي گيري در مورد قطعنامه اظهار داشت "اين اقدام منجر به اتحاد کشورهاي جهان پيرامون بحران سوريه نخواهد شد." 
شين هوا در ادامه با مقايسه کاهش حمايت کشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل متحد از قطعنامه هاي ضد سوري آن مجمع مي افزايد "قطعنامه جديد فاقد وجاهت قانوني است چرا که تنها 107 راي مثبت را کسب کرده است و در مقابل 12 راي منفي و 59 راي ممتنع به آن داده شده است اين در حالي است که قطعنامه اي که در ماه آگوست سال گذشته ميلادي به تصويب مجمع عمومي رسيد 133 راي مثبت، 12 راي منفي و 31 راي ممتنع را دريافت نمود که خود نشان از کاهش حمايت از تصويب قطعنامه هاي ضد سوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد دارد. چين و روسيه جزء 12 کشوري بودند که به اين قطعنامه راي منفي دادند و در مقابل برزيل، افريقاي جنوبي و هندوستان نيز جزو کشورهايي بودند که به قطعنامه مذکور راي ممتنع دادند. "الکساندر پانکين" معاون نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد تصويب اين قطعنامه را براي سوريه "زيان بار" خواند و اظهار داشت که تنها هدف کشورهايي که به اين قطعنامه راي مثبت داده اند "سرنگوني دولت" سوريه بوده است. "بشار جعفري" نماينده دايم دولت سوريه در سازمان ملل متحد نيز ضمن محکوم نمودن اين قطعنامه اظهار داشت که تصويب چنين قطعنامه اي از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد به گسترش دامنه بحران و منازعه در سوريه مي انجامد چرا که طبق مفاد اين قطعنامه گروه موسوم به "ائتلاف ملي مخالفين سوريه" جريان اصلي معارضين سوري از سوي مجمع عمومي برسميت شناخته شده است و اجازه در اختيار گذاشتن اسلحه براي آنان صادر شده است." 
"شين هوا" در ادامه به کشورهاي غربي توصيه مي کند که از اقدامات خصمانه خود عليه ملت و دولت سوريه دست بردارند و در اين باره مي افزايد "اکنون زمان آنست تا شرايطي ايجاد شود که تمامي طرفين درگير در بحران سوريه خواستار توقف خشونت ها در آن کشور شوند و روند مذاکرات را آغاز نمايد. جامعه بين المللي بايد مساعي لازم به منظور ايجاد شرايط مثبت انجام مذاکرات صلح در ژنو را فراهم سازد تا نقشه راه حل مسالمت آميز بحران سوريه ارايه گردد. اين قطعنامه در حالي تصويب شده است که "بان کي مون" دبيرکل سازمان ملل متحد عازم مسکو شده تا از طرفين مختلف درگير در بحران سوريه بخواهد در کنفرانس بين المللي ژنو شرکت نمايند. اين کنفرانس حاصل توافق دولتهاي آمريکا و روسيه است. مقامات ديپلمات دو کشور در جريان ديدارهايي با يکديگر توافق کردند که تا پايان ماه مي کنفرانسي بين المللي به منظور مذاکره پيرامون بحران سوريه را برگزار نمايند." 








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار