در فصل بهار آفات و حشرات به مزارع و باغات کشاورزی هجوم می آورند و به همین دلیل مردم رفسنجان سالانه 40 میلیارد تومان برای دفع آفات پسته هزینه می کنند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران کرمان:

متاسفانه مصرف این سم ها در همه مزارع کشاورزی بسیار زیاد است به گونه ای که سالانه فقط 40 میلیارد تومان آفت کش در رفسنجان استفاده می شود این در حالی است که این سم ها سلامت انسان را به مخاطره می اندازند.

شعار محصولات سالم وارگانیک زیر سئوال رفت !

امسال " تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک " شعار بخش کشاورزی است که به نظر می رسد با توجه به حجم بالای استفاده از سموم ، این شعار به صورت جدی زیر سوال رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان اعلام کرد : 112 هزار هکتار زمین در رفسنجان و انار به کاشت پسته اختصاص دارد که سالانه بین 800 تا هزار تن سم در بیش از 70 درصد این باغات مصرف می شود.

رضا بمانی افزود : مصرف زیاد سموم باعث ایجاد برخی مشکلات خاص شده است ضمن اینکه سموم قاچاق و تقلبی نیز از مرزهای شرقی کشور و عراق وارد کشور می شوند.

وی انتشار برخی پیام های دروغین با عنوان " دیگر نگران شیره خشک و تر درخت خود نباشید و با ما تماس بگیرید" و امثال اینها و نیز تبلیغاتی نظیر اینکه (برخی سموم دارای 20 تا درصد 25 خاصیتند ، میزان عملکرد درخت را افزایش داده یا پسته را درشت تر می کنند ) غیرواقعی دانست.

بمانی استفاده از ماسک و عینک، پرهیز از تماس مستقیم با سم و حمام کردن پس از سمپاشی را از توصیه های فنی در جریان سمپاشی برشمرد توصیه کرد: سمپاشی در شب انجام شود .

وی با اشاره به اینکه آفات و بیماریهای درختان در شب کمتر از روز حرکت می کنند تصریح کرد : سمپاشی در این زمان بر روی آفات اثرگذار تر است و تاثیر زیست محیطی و خطرات سمپاشی برای افراد و شهروندان نیز در شب کمتر است.

بمانی یاد آور شد : دو کارخانه تولید سموم خانگی و حشره کش در رفسنجان وجود دارد که نیاز به توسعه دارد .

سم ها باعث مرگ تدریجی موجودات زنده می شوند.

هر چند استفاده از آفت کشها در بخش کشاورزی سودمند و ضروری است اما بی توجهی و گاهی افراط در مصرف آفت کشها باعث خسارات قابل توجهی به طبیعت ، موجودات زنده ، ایجاد بیماری و مرگ انسان ها می شود.

دکتر نجم الدینی پزشک عمومی می گوید: افرادی مانند کشاورزان ، خانواده آنها و کارگرانی که در بخش کشاورزی یا در کارخانه تولید سم کار می کنند، و در تماس با سموم شیمیایی هستند با مشکل مواجه می شوند .

این پزشک افزود: پوست اولین محل تماس سم در انسان است که یا در بدن جذب و یا روی پوست باقی می ماند.

وی جذب آفت کش (سم ) در بدن را عاملی برای بروز مشکلاتی مانند سوزش چشم، مشکلات دستگاه تنفسی و مسمومیت حاد دانست افزود : این خطر ممکن است باعث مرگ افراد شود .

دکتر نجم الدینی یکی از دلایل افزایش مقدار مواد سمی در بدن انسان را خوردن میوه و غذا دانست و افزود: سموم و آفت کشها ممکن است در میوه ها نفوذ کرده باشند .

وی نشانه ها و علائم مسمومیت با آفت کش ها را سر درد، تب، تهوع، استفراغ و اسهال عنوان کرد ./س

گزارش از : مریم رضایی

برچسب ها: کشاورزی ، آفت کش ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.