با بارش های خوب باران ، دریاچه بختگان پس از 6 سال خشکسالی آبگیری شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، پس از گذشت 6 سال به ‌دنبال بارندگی اخیر، دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه‌ی استان فارس که زیستگاه ده‌ها هزار پرنده‌ی مهاجر است و نقش بزرگی در حفظ محیط‌زیست و اکولوژی منطقه و مناطق همجوار دارد احیا شد.
به گفته زارعی کارشناس جهاد کشاورزی آباده طشک ، ارتفاع سطح آب دریاچه حدود یک متر بالا آمده و در زمان حاضر افزایش قابل ملاحظه ای در ورودی های آب این دریاچه که از مسیل‌های مختلف از جمله رودخانه‌های فصلی وحوزه‌ی آبریز گمبان در شهرستان‌های ارسنجان و چند مسیل دیگر وارد این دریاچه می‌شودکه این موضوع نقش مهمی در بهبود وضعیت آب کشاورزی منطقه دارد.
70 درصد از دریاچه بختگان در شهرستان نی ریز بدنبال بارندگی های خوب امسال آبگیری شد.
زارعی افزود: با آبگیری تالاب ، پرندگان مهاجر از سیبری که سالها بود بدلیل خشکسالی منطقه را ترک کرده بودند دوباره به حاشیه تالاب بازگشتند.
وی گفت: تاکنون بیش از هزار پرنده مهاجر از انواع مختلف درحاشیه تالاب شناسایی شده اند و در نیزارها تخم گذاری کرده اند.
دریاچه بَختِگان نی ریز، این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند (مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و...) که همگی در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای دارند.
دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا شده و بعلت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی مانده و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌شود که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید./س

برچسب ها: آّبگیری ، بختگان ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.