نماينده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ، قطعنامه اخير مجمع عمومي ضد سوريه را مغاير با منشور ملل متحد و با رويکردي تقابلي خواند و گفت اين قطعنامه تلاشهاي بين المللي براي يافتن راه حل مسالمت آميز در سوريه را تضعيف و خطر گسترش بحران به ساير کشورهاي منطقه را تسريع مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، محمد خزاعي در نشست صبح چهارشنبه مجمع عمومي سازمان ملل متحد که براي بررسي قطعنامه جديد ضد سوريه برگزار شد افزود مضحک است که در اين قطعنامه هيچ اشاره اي به حملات اخير رژيم صهيونيستي به سوريه وجود ندارد .
وي گفت در حاليکه حملات رژيم صهيونيستي ضد سوريه، اقدامي تجاوزکارانه بود و نقض جدي اصول و قواعد مندرج در منشور ملل متحد محسوب مي شود.
سفير و نماينده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگراني از تشديد خشونتهاي فرقه اي، رشد افراط گرايي و اقدامات غيرقانوني گروههاي افراطي در سوريه، عمليات گروههاي مسلح مخالف و گسترش آن را خطر بزرگي براي ثبات و امنيت منطقه اي دانست.
محمد خزاعي در ادامه تشريح دلايل مخالفت جمهوري اسلامي ايران با قطعنامه پيشنهادي ضد نظام سوريه گفت: قطعنامه با جهت گيريهاي خود نمي تواند طرفهاي درگير در سوريه را به سمت مذاکره و يافتن  راه حل صلح آميز به رهبري خود سوريها تشويق کند .
سفير و نماينده کشورمان نزد سازمان ملل متحد با اشاره به بيانيه اخير جنبش غير متعهدها  در محکوميت تجاوز رژيم صهيونيستي به سوريه، بررسي دقيق اينگونه حملات از سوي نهادهاي ذيربط سازمان ملل از جمله مجمع عمومي را خواستار شد .
محمد خزاعي افزود اين قطعنامه تصميمات خارج از سازمان ملل را پيگيري مي کند و مکانيزم هاي مورد نظر سازمان ملل براي يافتن راه حل صلح آميز را ناديده مي گيرد .
وي افزود ادبيات حاکم بر اين قطعنامه در تناقض با پروسه سياسي جامع در چارچوب ابتکارات منطقه اي و بين المللي و دستور کار فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه است و مي تواند تلاشهاي نماينده ويژه در امور سوريه و ساير ابتکارات منطقه اي و بين المللي را تضعيف کند .
محمد خزاعي با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران خود از قربانيان اصلي استفاده از سلاحهاي شيميايي بوده و همواره کاربرد و استفاده از آن را محکوم کرده است، افزود اکنون در سوريه استفاده گروههاي مخالف مسلح از سلاحهاي شيميايي روشن تر شده و اين امر به کشته و زخمي شدن غير نظاميان بيگناه در اين کشور انجاميده است.
وي افزود اين موضوع مورد تاييد خانم کارلا دل پونته نماينده منصوب شوراي حقوق بشر سازمان ملل نيز قرار گرفته است.
سفير و نماينده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ، صراحت نداشتن اين قطعنامه براي به رسميت شناختن مسئوليت برخي گروههاي مخالف مسلح سوريه در اقدامات جنايتکارانه و خشونت را از ديگر ايرادهاي  اين قطعنامه برشمرد و  افزود: اين در حالي است که ما معتقديم تصميمات مجمع عمومي سازمان ملل بايد واقعي و متوازن باشد .
محمد خزاعي در پايان تلاش اعضاي سازمان ملل براي يافتن راه حلي متوازن و مسالمت آميز را براي حل و فصل بحران سوريه خواستار شد .








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار