حضور استراتژيک ايران در قاره آفريقا با ظرفيت هاي بالقوه فراوان در اين قاره

"مايکل روبين" تحليلگر آمريکايي که به جناح محافظه کار آن کشور تعلق خاطر دارد در مقاله جديدي به افزايش حضور و نقش کليدي ايران در کشورهاي آفريقايي پرداخته است و به مقامات آمريکايي و اروپايي توصيه کرده که حضور استراتژيک ايران در قاره آفريقا را جدي بگيرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کامنتري مگزين ؛ نويسنده با اذعان به افزايش نقش و حضور ايران در کشورهاي آفريقايي مي نويسد "همانگونه که پيش تر نيز در نوشته هايم اشاره کرده بودم فعاليت ايران در قاره آفريقا در حال افزايش است. عليرغم آنکه آمريکا قاره آفريقا را ناديده گرفته است اکنون اين ايران است که حضور قابل توجهي در آن قاره پيدا کرده است. 

ايران با پيگيري سه هدف عمده به گسترش روابط با کشورهاي آفريقايي دست زده است: نخست آنکه، هدف ايران تقويت روابط با کشورهايي در قاره آفريقاست که داراي حق راي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آژانس بين المللي انرژي اتمي هستند. نکته دوم آنکه، ايران در صدد است تا به منظور ادامه برنامه هسته اي خود و غني سازي اورانيوم با کشورهايي ارتباط نزديک برقرار نمايد که داراي ذخاير معدني و از جمله اورانيوم هستند. در نهايت نيز، جمهوري اسلامي ايران در صدد است تا با گسترش روابط با کشورهاي قاره آفريقا حضور نظامي خود از نظر دريايي را در قاره آفريقا افزايش دهد." 

نويسنده اين مقاله پيش از اين در اوايل ماه جاري ميلادي مقاله اي را در پايگاه تحليلي انديشکده "آمريکن اينترپرايز" منتشر کرده بود که در آن به دولتمردان اروپايي و آمريکايي در مورد افزايش حضور و نقش ايران در قاره آفريقا هشدار داده بود. وي در اين باره افزوده بود "قاره آفريقا به منطقه اي فراموش شده از منظر دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي تبديل شده است. ايران با زيرنظر قرار دادن قاره آفريقا مي داند که اين قاره متشکل از 54 کشور است و موقعيتي استراتژيک دارد. مقامات آمريکايي و اروپايي بندرت به کشورهاي آفريقايي سفر مي کنند. "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان در مدت زمامداري اش تنها دوبار به قاره آفريقا سفر کرد. "ديويد کامرون" نخست وزير انگليس نيز در طول مدت سه سال نخست وزيري اش در ميان کشورهاي قاره آفريقا تنها به آفريقاي جنوبي، ليبريا و نيجريه سفر کرده است. اين در حاليست که "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري ايران به تمامي کشورهاي قاره آفريقا سفر کرده است ." 

نويسنده در ادامه اين مقاله با اشاره به تمايل زياد کشورهاي آفريقايي به گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران مي افزايد "کشورهاي آفريقايي تمايل زيادي به گسترش رابطه با ايران دارند. براي مثال، مي توان به آفريقاي جنوبي اشاره کرد که بيش از 25 درصد از نيازهاي نفتي خود را از طريق ايران تامين مي کند. از سوي ديگر کشور گابن نيز از جمله کشورهاي آفريقايي که تمايل زيادي به تقويت روابط ديپلماتيک با ايران دارد. وزير فرهنگ آن کشور به تهران سفر کرده بود و در جريان اين ديدار تفاهم نامه همکاري مشترک ميان ايران و گابن به امضا رسيد. در مقابل گابن نيز متعهد شده تا از حق مسلم هسته اي ايران در مجامع بين المللي حمايت کند.

 از ديگر کشورهايي که روابط خوبي با ايران دارد مي توان به گينه اشاره کرد. در سال 2010 ميلادي،  تهران اعلام کرد که حجم روابط تجاري ايران و گينه به ميزان 140 درصد افزايش يافته است. جمهوري اسلامي همچنين با گسترش روابط خود با کشورهاي گامبيا، ناميبيا و اوگاندا مي تواند از منابع اورانيوم آن کشورها نيز بهره برداري نمايد." 

نويسنده در پايان مقاله خود با هشدار به مقامات آمريکايي و اروپايي پيرامون افزايش نفوذ و تاثيرگذاري ايران در قاره آفريقا مي افزايد "مقامات اروپايي و آمريکايي بايد استراتژي جامعي را به منظور بازداشتن ايران از گسترش روابط با کشورهاي آفريقايي اتخاذ نمايند." 

برچسب ها: ایران ، قوه ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار