نمایندگان با پیشنهاد افزایش سقف درآمدی دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ نمایندگان در نوبت عصر جلسه علنی امروز (چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه) و در راستای بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه 92 کل کشور با افزایش سقف درآمدی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مخالفت کردند.  
 
براین اساس جلیل جعفری نماینده خلخال پیشنهاد افزایش سقف درآمدی هدفمند سازی یارانه ها از 50 هزار ميليارد تومان به 80 هزار ميليارد تومان شد.  
 
محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر بنا باشد چنین افزایشی داشته باشیم، قیمت حامل‌های انرژی سه برابر خواهد شد؛ در شرایط فعلی کشور ظرفیت افزایش قیمت‌ حامل های انرژی تا سه برابر نیست.  
 
وی افزود: درست است که با افزایش سقف درآمدی هدفمندسازی یارانه‌ها میزان پرداختی به مردم افزایش پیدا می‌کند ولی باید توجه داشته باشیم میزان پرداختی به مردم 60 هزار تومان باشد باید 180 هزار تومان هزینه‌های دیگر پرداخت کنند و این به نفع مردم نیست.  
 
در ادامه ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در موافقت با افزایش سقف درآمدی هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌اگر قرار است قانون هدفمندی را اجرا کنیم باید با افزایش نیز موافقت کنیم چرا که قانون به این موضوع اشاره می‌کند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان نماینده دولت موافقت خود با افزایش سقف درآمدی دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها را اعلام کرد و گفت: ما معتقدیم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید طبق قانون اجرا شود.
 
وی اظهار داشت: ما 30 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها درآمد داشتیم و 11 میلیارد تومان در قانون بودجه اجازه داده شده بود از محل نان و برق برداشت کنیم.  
 
فرزین تصریح کرد: دولت حتی یک ریال کسری نداشته و به نقدینگی کشور نیز اضافه نشده است.
 
وی اظهار داشت: مجلس مقرر کرده است که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا شده و قیمت‌ حامل های انرژی که هر بشکه 15 دلار است به 90 دلار برسد و اگر به صورت گام‌ به گام اجرا شود در سال‌های پایانی باید با شیب تندتری اجرا شود.
 
فرزین خاطرنشان کرد: مجلس اگر می‌خواهد قانون اجرا شود باید با افزایش درآمد دولت موافقت کند.  
 
در ادامه این جلسه علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: براساس گزارش دیوان محاسبات دولت با مصوبه ستاد تدابیر ویژه 3 هزار میلیارد تومان برای یارانه‌ها برداشت کرده است و این خلاف قانون است.  
 
جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق ضمن اعلام مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش سقف درآمدی یارانه‌ها تصريح كرد: در صورتی که سقف درآمدی دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها از 50 هزار میلیارد تومان به 80 هزار میلیارد تومان افزایش یابد 20 تا 30 درصد تورم مازاد بر تورم فعلی خواهیم داشت که شکننده خواهد بود در نتیجه پیشنهاد نماینده خلخال به رای گذاشته شد و نمایندگان با 26 رای موافق،‌ 109 رای مخالف و 15 رای ممتنع با پیشنهاد مذکور مخالفت کردند. 

**میزان درآمد دولت از هدفمندسازی یارانه‌ها 50 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران نمايندگان خانه ملت در ادامه بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه 92 بند 5 این ماده واحده را بررسی کردند.  
 
بر این اساس درآمد حاصل از اجرای قانون  هدفمندکردن یارانه‌ها در سال 1392 تا مبلغ 500 هزار میلیارد ریال شامل موارد زیر است:

1-55- تا مبلغ 388 هزار میلیارد ریال به صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمت‌های مواد 1 و 3 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها.
 
2-55- تا مبلغ یکصد و دوازده هزار میلیارد ریال یارانه‌های آب، برق و سایر خدمات مندرج در این قانون.
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار