دبیر جشنواره بین المللی ادبیات داستانی گولان گفت: در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس، باید دیوارها شکسته شود چون توجه به جهانی شدن ادبیات دفاع مقدس نیاز اصلی ادبیات داستانی امروز ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، قباد میمنت آبادی در حاشیه جشنواره بین المللی ادبیات داستانی گولان افزود: در عرصه تعمیق ادبیات پایداری و دفاع مقدس، الگوبرداری و الگوپردازی از دوران دفاع مقدس مشخص نشده است، به طور مثال آمریکا که کشوری بدون تاریخ است، شخصیت هایی مانند «بت من» و «زورو» را قهرمان کرده و از آنها در داستان ها و رمان ها استفاده می کند.
به گفته وی افزایش آثار ماندگاری همچون رمان ˈدا ˈ در حوزه ادبیات دفاع مقدس ضروری است، اما قهرمان های ما در دوران جنگ مشخص نشده اند و الگویی که بخواهیم از تعریف آنها داشته باشیم، نداریم، به طور مثال شهید همت را تنها به صورت سردار همت می شناسیم و این صحیح نیست و فرهنگ سازی ما درباره افراد اشتباه است، تعریف ما از الگوبرداری و شخصیت ها مشخص نیست.
میمنت آبادی با اشاره به نکته که جنگ تحمیلی استثناست، اظهار کرد: یکی از بزرگترین اعتبارات جنگ ایران و عراق اخلاقیات بود که کسی روی این موضوع کار نکرده است و هنوز با گذشت چند سال از جنگ تحمیلی بر روی موضوعات سطحی کار می کنیم.
دبیر جشنواره بین المللی گولان یادآور شد: وقتی نمی توانیم الگوهای دوران دفاع مقدس را تقویت و مرتبط کنیم با معقولات حساس نیز به شکل خفیف برخورد می کنیم، اگر سطحی نگری را کنار بگذاریم و مسائل را عمیق بشکافیم و درباره آنها تامل کنیم، می توانیم الگوسازی را در ادبیات داستانی دفاع مقدس به وجود آوریم، در ادبیات دفاع مقدس به تکرار لایه های سطحی می پردازیم.
وی با اشاره به گشایش باب جدیدی از جایگاه ادبیات پایداری در جشنواره بین المللی داستان گولان اظهار کرد: نباید فکر کنیم بهترین هستیم، وقتی می خواهیم پیام یا تجربه ای را منتقل کنیم باید خود دارای تجربه برتر باشیم.
وی تاکید کرد: اگر انتقال تجربه بدون واسطه باشد، می توانیم تجربیات زیادی کسب و منتقل کنیم و بخش داستان جشنواره بین المللی گولان در صدد بدون واسطه قراردادن این انتقال تجربه است.
جشنواره بین المللی داستان گولان همزمان با چهارمین سالروز سفر تاریخی مقام معظم رهبری به کردستان از شامگاه گذشته در سنندج آغاز شده است و ظهر امروز به پایان می رسد.
در این جشنواره دو روزه 40 نفر از داستان نویسان برگزیده ایران و پنج کشور لبنان، سوریه، پاکستان، عراق و قطر حضور دارند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.