در حالی شهروندان کردستانی از کیفیت نان ناراضی هستند که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گندم تولیدی استان را بهترین و با کیفیت ترین نوع کشور دانست اما چرا کیفیت نان همچنان پایین است سوالی است که در اذهان مردم مانده است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، با وجود با کیفیت بودن گندم تولیدی استان اما کیفیت نان در کردستان چندان تعریفی ندارد و مردم از خام و یا سوخته بودن نان تولیدی در خبازی های این شهر اعتراض دارند.
برخی از خبازی ها می گویند گندم مرغوب کردستان صادر می شود و برای پخت نان از آردهای وارداتی سایر استان ها استفاده می کنیم که کیفیت ندارد و بی کیفیتی نان به این دلیل است.
از سوی دیگر مسوولان دستگاه های مرتبط، عدم مهارت کارگران خبازی ها را در پخت با کیفیت نان موثر می دانند و معتقدند اگر این کارگران آموزش ببینند کیفیت نان نیز افزایش می یابد اما سوال اساسی این است که برای آموزش کارگران خبازی ها و یا ملزم کردن این واحدها به استفاده از کارگران ماهر چه تدابیری از سوی دستگاه های متولی اندیشیده شده است؟
آنچه در این میان مهم است نان بی کیفیتی است که هر روز بر قیمت آن اضافه می شود و به مراتب کیفیت و کمیت آن نیز از بین می رود به طوری که در حجم و اندازه و در کیفیت شاهد روند نزولی آن هستیم.
نان تولیدی در خبازی های سنندج یا خام است و یا سوخته که هر دو برای بدن ضرر دارد اما متاسفانه تلاشی در جهت ارتقای سطح کیفی نان انجام نمی شود.
بعد از هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت نان، مردم به بالا رفتن کیفیت خوشبین بودند که حدود یک ماه بعد از این طرح، شاهد نان با کیفیت در سطح شهر بودیم اما بعد به دلایلی کیفیت نان مانند سابق پایین آمد.
در زمان آغاز طرح هدفمندی یارانه ها، نظارت بر فعالیت خبازی ها و سایر اصناف مستمر بود و از این رو کیفیت نان نیز به تبع این موضوع ارتقا یافت که بعد از مدتی سطح نظارت ها کاهش یافت و کیفیت نان نیز پایین آمد.
دستگاه های مرتبط به جای آموزش و یاد دادن نحوه پخت نان که از آن به عنوان مهمترین دلیل بی کیفیتی نان نام می برند هرازگاهی برخی از خبازی ها را به دلیل آنچه که تخلف می نامند جریمه می کنند اما بجای این گونه برخوردها، آموزش می تواند به ارتقای سطح کیفی محصول خبازی ها کمک کند.
جریمه خبازی های متخلف نیز راهکاری در راستای برقراری قانون و جلوگیری از سوء استفاده واحدها است اما بهتر است دستگاه های مرتبط بر امر آموزش و راهنمایی بیشتر تاکید کنند.
در روند پخت نان، نوع آرد، فرایند تهیه و تولید خمیر، دستگاه های پخت و نیروی کار شاغل در خبازی ها تاثیر گذار است که جا دارد مسوولان دستگاه های مرتبط در راستای ارتقای کیفیت نان، به تمام این بخش ها توجه داشته باشند.
خبازی ها کیفیت پایین آرد و مسوولان عدم مهارت کارگران خبازی ها را در پایین بودن کیفیت نان دخیل می دانند که این مسایل شاید چندان برای مردم مهم نباشد بلکه آنچه در این میان حائز اهمیت است تلاش برای ارتقای سطح کیفی نان است و شهروندان انتظار دارند مسوولان به این مطالبه به حق آنها توجه کنند./س
برچسب ها: کیفیت ، گندم ، نان ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.