روزنامه "تودي زمان" در گزارش جديد خود پيش بيني کرده که ديدار قريب الوقوع "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه با "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا به حل اختلاف نظرهاي آنان پيرامون بحران سوريه کمکي نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، روزنامه "زمان" در ادامه و با لحني بدبيانه نسبت به ديدار قريب الوقوع اردوغان و اوباما مي افزايد "گرچه موضوع اصلي ديدار رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در ديدار روز 16 مي مذاکره در مورد بحران سوريه خواهد بود اما تحليلگران سياسي انتظار ندارند که توافق کاملي ميان اين دو رهبر سياسي بوجود آيد. ترکيه کشوري است که خواهان سقوط نظام "بشار اسد" رييس جمهور سوريه است و اخيرا نيز در مورد حادثه بمبگذاري منطقه مرزي "ريحانلي" در مرز ترکيه و سوريه که به کشته شدن 50 نفر انجاميد اتهاماتي را عليه دولت سوريه مطرح کرد. با اين حال اغلب تحليلگران سياسي بر اين باورند که عليرغم اشتراک نظر دولتهاي آمريکا و ترکيه در مورد تلاش به منظور سرنگوني اسد آنان در روش هاي تحقق هدف و زمان تعيين شده براي اين مورد با يکديگر اختلاف نظرهاي جدي دارند. اردوغان درصدد است  اوباما را به ايفاي نقش بيشتر و گسترده تر در مورد بحران سوريه وادار سازد با اين حال اوباما نشان داده که علاقه ندارد بيش از اين به خواسته هاي اردوغان توجه کند و در سوريه وارد جنگي تمام عيار شود." 
اين روزنامه چاپ ترکيه که به جريان "عدالت و توسعه" نيز نزديک است به "انزواي" منطقه اي آنکارا پيرامون بحران سوريه اذعان مي کند و مي افزايد "آنکارا مشاهده مي کند که بيش از پيش در مورد بحران سوريه منزوي مي شود و ديگر همچون گذشته از حمايت هاي بي دريغ آمريکا برخوردار نيست. تحليلگران معتقدند که مذاکره ميان اردوغان و اوباما پس از حادثه انفجار "ريحانلي" دشوارتر از قبل خواهد شد. در اين زمينه "گوکان باجيک" تحليلگر روابط بين الملل در دانشگاه "غازيان تپ" در مصاحبه با روزنامه زمان اظهار داشت "نشانه اي از سوي طرف آمريکايي مبني بر موافقت با مطالبات متحدش ترکيه در مورد بحران سوريه ديده نمي شود. آمريکايي ها با ديدگاه ترک ها در مورد ادامه منازعه در سوريه موافق نيستند." 
اين روزنامه در ادامه معتقد است که نااميدي آمريکا از دولت ترکيه در مورد بحران سوريه سبب شد تا آمريکايي ها به مذاکره با روس ها تن دهند و در اين باره مي افزايد "پس از گذشت دوسال از بحران در سوريه، روسيه و آمريکا در نهايت با برگزاري دور جديدي از گفتگوها پيرامون رفع بحران سوريه توافق کردند. روز سه شنبه نيز "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا ابراز اميدواري کرد که مسکو و واشنگتن بتوانند بر سر روندي مسالمت آميز براي رفع بحران سوريه با يکديگر به توافق برسند. با اين حال در اين باره آمريکا نشان داده که بر سر مسئله توافق انجام شده پيرامون ادامه مذاکرات با ترکيه اشتراک نظر ندارد. دولت ترکيه بعنوان يکي از کشورهاي عضو ناتو خواهان آنست که کشورهاي غربي و از جمله آمريکا منطقه "پرواز ممنوع" در سوريه اعلام نمايند. با اين حال دولت آمريکا از مداخله نظامي مستقيم در سوريه مي هراسد واز ارتکاب چنين اقدامي خودداري مي ورزد. آشکار است که ترکيه و متحدانش در مورد مسئله مداخله نظامي در سوريه نظر مشترکي ندارند. در نتيجه، اردوغان در جريان ديدار با اوباما موفق نخواهد شد تا وي را به اجراي خواسته هاي خود متقاعد سازد." 
 روزنامه "زمان" در ادامه گزارش خود خاطر نشان مي سازد که اختلاف نظر ميان آمريکا و ترکيه صرفا به بحران سوريه محدود نمي شود و در اين باره مي افزايد "در مورد عارق نيز اختلاف نظرهايي ميان دولت آمريکا و ترکيه وجود دارد. آنان در مورد موضع خود در قبال "نوري مالکي" نخست وزير عراق با يکديگر اختلاف نظر دارند. اردوغان در صدد است تا آمريکا را متقاعد سازد که فشارهاي بيشتري را نوري مالکي وارد نمايد اما آمريکايي ها به اين خواسته بي اعتنايي کرده اند. آمريکا در مورد نزديکي بيش از حد ترکيه به اقليم خودمختار کردستان عراق و دوري آن کشور از حکومت مرکزي عراق نگراني هايي دارد و معتقد است که اين مسئله مي تواند تهديدي براي ثبات منطقه باشد." 







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار