تظاهرات فراوانی در یمن در اعتراض به افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به این کشور برگزار شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري آنتي وار ؛ در یکی از این اعتراضات بر روی پارچه نوشته ای، نوشته شده بود: خانم میشل اوباما به ما بگو آیا همسرت می تواند پس از کشته شدن شمار زیادی افراد بی گناه به سبب حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا راحت بخوابد؟

این اعتراض ها منعکس کننده افزایش احساسات ضد آمریکایی در میان مردم یمن است ، مردمی که با افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین که سبب کشته شدن غیر نظامیان بی گناه از جمله زنان و کودکان می شود، به شدت مخالفند.در حالی که نظامیان آمریکایی در هدف قرار دادن افراد مسلح گروه های القاعده موفق بوده اند ، حملات این هواپیماها همچنین بر خشم مردم این کشور علیه آمریکا دامن زده است به ویژه در مناطقی که دائما هدف حمله قرار می گیرند.

سعید عبید تحلیل گر یمنی و کارشناس ضد تروریسم و رئیس مرکز مطالعات الجهمی می گوید: ابعاد منفی حملات هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر از دستاوردهای آن است. بن بست سیاسی 2011 در نهایت به استعفای علی عبدالله صالح رئیس جمهور وقت یمن منجر شد و این موضوع خود به قطع همکاری های ضد تروریسم صنعا و آمریکا انجامید. بنابراین واشنگتن به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای محدود کردن فعالیت های گروه های محلی القاعده در یمن روی آورد ، که سبب بروز ناآرامی شد.واشنگتن اعضای القاعده را - که در مناطق کوهستانی یمن مستقر هستند - خطرناک ترین شبکه ترور جهانی قلمداد می کند.

مقامات دولتی می گویند آماری درباره شمار حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن وجود ندارد اما سازمان های حقوق بشری ، رسانه ها و دیگر ناظران به اجماع موافقند که شمار این حملات در مقایسه با سال گذشته بسیار بیشتر شده است.در عین حال درباره شمار دقیق این حملات اختلاف نظرهایی وجود دارد. آسوشیتدپرس شمار این حملات را چهل حمله در سال دو هزار و دوازده می داند و سازمان ملی دفاع از حقوق و آزادی یمن می گوید سال گذشته هشتاد و یک مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در این کشور ثبت شد.

افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که دائما در معرض حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار دارند می گویند جانشان به سبب حملات هواپیماهای بدون سرنشین در معرض خطر قرار دارد.خالد العبد یک خبرنگار یمنی و فعال در شهر لودر - که پایگاه القاعده است - می گوید:حملات هوایی آمریکا تأثیر روانی مهمی بر شهروندان گذارده است زیرا نمی دانیم حمله بعدی هواپیماهای بدون سرنشین در کجا و چه زمانی رخ خواهد داد.

او همچنین گفت:در عوض صدای این هواپیماهای بدون سرنشین که بر سر ما گشت زنی می کنند سبب بروز وحشت مردم می شود. بسیاری از غیر نظامیان کشته شده اند و ما نمی دانیم چه موقع هدف یکی از موشک های این هواپیماها قرار می گیریم. با هر حمله هواپیماهای آمریکایی که شماری غیر نظامی کشته می شوند احساسات ضد آمریکایی علیه واشنگتن و دیگر دولت هایی که اجازه چنین حملاتی را می دهند نیز افزایش می یابد.

تظاهرات علیه حملات این هواپیماها اخیرا افزایش یافته است.هفته گذشته، دهها فعال حقوق بشری در یمن در مقابل سفارت آمریکا در صنعا تظاهرات کردند تا حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را محکوم و خواستار توقف فوری « کشتار بدون مجوز قانونی » شوند.آنها همچنین در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خشم خود را از سیاست استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و ادامه نقض حق حاکمیت یمن اعلام کردند.

برچسب ها: یمن ، حمله ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار