پس از مدت ها تلاش ستاره شناسان در بررسي هاي خود موفق به رصد ستاره اي قديمي از ميان غبار اطراف آن شدند كه آن را نخستين ستاره بازنشسته معرفي كردند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، ستاره شناسان رصدخانه اي در سازمان فضايي اروپا موفق به شناسايي ستاره اي زير غول كه در رده طيفي K و M قرار دارد و درخشندگي كمي را به خود اختصاص داده شدند، اين ستاره كمربندي غباري كه از برخورد سيارك ها و دنباله دارها به وجود آمده را در اطراف خود مانند يك سيستم سياره اي دارد.

زير غول ها معمولاً ستاره هاي مانند خورشيد منظومه شمسي هستند و پس از ميليون ها سال كه مي سوزند و هيدروژن هسته آن ها ذخيره سوخت مركزي را تخليه و شروع به سوزاندن آن در لايه هاي اطراف هسته مي كنند.

سيارات، سيارك ها و دنباله دارها در زمان بازنشستگي و زير غول شدن اين ستاره در اطراف آن باقي مانده و بر اساس مشاهداتي كه تاكنون صورت گرفته جرم اين زيرغول حدود 1/5 برابر از خورشيد منظومه ما سنگين تر است.

محققان براي اين ستاره بازنشسته نام كاپا تاج شمالي را برگزيده اند كه 2/5 ميليارد سال سن دارد و در فاصله 100 سال نوري از زمين قرار گرفته است.

كاپا تاج شمالي در اطراف خود يك سياره غول پيكر با جرمي حدود دو برابر سياره مشتري دارد كه در فاصله نزديك به كمربند سياركي منظومه شمسي به دور ستاره خود در حال چرخش مي باشد و اين ستاره برخلاف منظومه شمسي در طول حيات خود صفحات غبار اطراف آن دست نخورده باقي مانده است.

گفتني است، مشاهدات و تحقيقات ستاره شناسان جهت كسب اطلاعات بيشتر از ساختار و نحوه حيات اين سيستم سياره اي همچنان ادامه دارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار