از آنجا که انجام آزمايشات ژنتيکي و مطالعات سلولي مولکولي چه در قالب طرح هاي تحقيقاتي و چه در موارد تشخيصي مستلزم تامين مواد و تجهيزات گران است که تنها با صرف هزينه هاي ارزي و برخورداري از خدمات پشتيباني مناسب ممکن است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر جواد توکلي بزاز رييس سومين کنگره ژنتيک پزشکي ايران گفت: رونق و توسعه شايسته دانش ژنتيک پزشکي در طي ده سال اخير در کشورمان ، مديون تصميم و سياست هاي خردمندانه اي است که در اوايل دهه هفتاد، مسولان وقت وزارت بهداشت در خصوص تربيت و تامين نيروي انساني مورد نياز در رشته هاي مختلف علوم پايه پزشکي و به ويژه ژنتيک پزشکي با اعزام دانشجويان به کشورهاي مطرح و صاحب فن اتخاذ نمودند.

وي افزود: بسياري از دانشگاه ها به تربيت دانش آموختگان اين رشته در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتراي تخصصي مشغول هستند. اقبال گسترده به رشته ژنتيک پزشکي در طي سال هاي اخير در سطح کشور حتي تا آنجا پيش رفته است که شاه انتخاب اين رشته توسط همکاران متخصص باليني و ورود اين افراد به دوره دکتراي تخصصي ژنتيک پزشکي بوده ايم.

توکلي تصريح کرد: باور به اصالت نگاه پزشکي سلولي مولکولي در مواجهه با بيماري ها و حاکميت بخشيدن اين نگاه در سياستگذاري هاي نظام سلامت رويکردهاي مبارکي بوند که درست بيش از يک دهه اخير با تاسيس مراکز تحقيقاتي متعدد و تاسيس و تجهيز آزمايشگاههاي سلولي و مولکولي پيشرفته در سراسر کشور عينيت يافتند.

وي خاطرنشان کرد: از آنجا که انجام آزمايشات ژنتيکي و مطالعات سلولي مولکولي چه در قالب طرح هاي تحقيقاتي و چه در موارد تشخيصي مستلزم تامين مواد و تجهيزات گران است که تنها با صرف هزينه هاي ارزي و برخورداري از خدمات پشتيباني مناسب ممکن است. با در نظر گرفتن اولويت تامين نيازهاي اوليه اين بخش و با تخصيص تسهيلات و اعطاي اعتبارات حمايتي امکان تداوم حرکت روبه پيش محققان و دانش پژوهان دراين عرصه فراهم مي شود./ح

برچسب ها: ارز ، ژنتیک ، آزمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار