یک محقق علوم و تاریخ اسلامی بیان کرد: جامعه اسلامی ملزم به رعایت اخلاق اسلامی است که مهم ترین آن داشتن اخلاق سیاسی و اسلامی مناسب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام محمد غفوری اظهار داشت: ائمه معصومین هر کدام به مقتضای زمان و شرایط خود رویکرد سیاسی خاصی را پیش می‌گرفتند به این معنا که اگر امام هادی(ع) در زمان و جایگاه امام حسین(ع) قرار داشتند همان نهضت عاشورا را دنبال می‌کردند و دیگر امامان نیز به همین شکل عمل می‌کردند.
وی با اشاره به فاصله گرفتن از صدر اسلام در زمان دیگر امامان گفت: هرچه ائمه از صدر اسلام فاصله می‌گرفتند حکومت ظالمه زمان با قوه قهریه خود شرایط بدی را برای فعالیت و حضور اجتماعی امامان ایجاد می‌کرد و مانع فعالیت سیاسی ایشان می‌شد چرا که ایشان را خطری برای حکومت خود می‌دانستند و سعی در کنترل زندگی و عملکرد آنها داشتند.
این محقق تاریخ اسلامی افزود: با روی کار آمدن بنی عباس تا حدودی فضا برای فعالیت‌های ائمه باز شد ولی نگرانی از روی کار آمدن و قدرت گرفتن امامان معصوم موجب فشار و در تنگنا قرار دادن ایشان در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی روز می‌شد.
وی عنوان کرد: روایتی که 12 امام را به عنوان خلیفه و وصی پیامبر(ص) معرفی کرده بود و خلفای عباسی از آن آگاهی داشتند موجب فشار و کنترل بیشتر امامان می‌شد و همانطور که در تاریخ هم می‌خوانیم شاهد انتقال امامان به مرکز خلافت عباسی هستیم که امام هادی(ع) را نیز در سامرا که مرکز نظامی حکومت بود مستقر کردند تا در چنین فضای نظامی مانع فعالیت سیاسی و مذهبی ایشان شوند و از ملاقات و دسترسی به شیعیان و یاران ایشان را بازدارند و گاها امام را مورد تعرض و آزار و اذیت قرار می‌دادند.
وی با بیان اینکه باید مسلمانان از اخلاق سیاسی اجتماعی ائمه الگو برداری کنند، گفت: رویکرد ما نسبت به سیر اهل بیت باید همه جانبه باشد چرا که نمایندگان و هادیان خدا روی زمین و برای بشر هستند و از ویژگی یک امام و حاکم اسلامی داشتن اخلاق سیاسی است و باید در بالاترین درجه فرهنگ و شریعت الهی باشند و فرهنگ سیاسی اجتاعی را در جامعه گسترش دهند و مسلمانان از این اخلاقیات ایشان پیروی و الگو برداری کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.