با موفقیت اخیر عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا ضمن خروج انحصار ساخت قرص های رهش از حلقه برخی کشورهای پیشرفته، هزینه ساخت آن نسبت به نمونه های وارداتی، بسیار کاهش یافته و قرص ها دقیقاً بر اساس نیاز دام های هر منطقه ساخته می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان ؛ عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه بوعلی سینا گفت: در بیشتر مناطق کشور ما غلظت عناصر کم مصرف مانند روي، سلنیوم، کبالت و مس در خاک و در گیاه، کم می باشد و در نتیجه عوارض متعددی مانند کاهش رشد، مشکلات تولید مثلی و کم خونی، کاهش تولید و حتی مرگ را در دام سبب می شوند. دکتر حسن علی عربی افزود: در حال حاضر بهترین روش تأمین مواد معدنی کم مصرف به خصوص برای دام هایی که به شکل سنتی پرورش داده می شوند، استفاده از قرص های آهسته رهش می باشد. به گفته وی، این قرص ها در شکمبه حیوانات نشخوارکننده، بر اساس چگالی ابقاء می شوند و عناصر مورد نظر را با نرخ کنترل شده ای برای مدت زمان معینی(حدود 6 ماه)و به طور دائمی، آزاد می سازند. مواد معدنی کم مصرف مورد نظر و مورد نیاز در ماتریکس اصلی قرار گرفته و با توجه به نرخ حلالیت آن آزاد می شوند.
دکتر علی عربی با بیان اینکه تا کنون فن آوری ساخت قرص های فوق در اختیار چند کشور پیشرفته جهان(آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) بود، گفت: خوشبختانه پس از حدود دو سال کار و تحقیق مداوم، اینجانب و دانشجوی مقطع دکتری تحت راهنمایی اینجانب، آقای مهندس فدایی فر، موفق به ساخت این قرص ها شدیم.
عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا افزود: قرص های ساخته شده فوق، ضمن اینکه دقیقاً بر اساس نیاز دام های هر منطقه از کشور ساخته می شوند، بسیار ارزان بوده و استفاده از آنها آسان است. وی تصریح نمود: این در حالی است که نمونه های وارداتی بر اساس نیاز دام های کشور سازنده، ساخته شده و قادر به تأمین نیاز دام های ما نمی باشد و همچنین هزینه آنها چندین برابر قرص های ساخته شده در دانشگاه می باشد.
 مر احل ثبت علمی این دستاورد ارزنده علمی و پژوهشی در دست اقدام است/س
برچسب ها: قرص ، دانشگاه ، خروج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.