پايگاه "دبکا فايل" در گزارشي با اذعان به شکست سياست هاي آمريکادر قبال بحران سوريه معتقد است که عربستان سعودي به قدرت محور مقاومت در مورد سوريه پي برده و به همين خاطر خواهان مصالحه با ايران در مورد بحران سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دبکا فايل، اين پايگاه خبري – تحليلي صهيونيستي در گزارش خود با اذعان به شکست سياست هاي خصمانه رژيم آل سعود عليه دولت بشار اسد" رييس جمهور سوريه مي افزايد "عربستان سعودي در صدد گفتگو با مقامات جمهوري اسلامي ايران در مورد بحران سوريه و چشم انداز سياسي لبنان برآمده است." اين پايگاه تحليلي در ادامه با اذعان به شکست سياست هاي سعودي در قبال سوريه مي افزايد "دبکا فايل از طريق منابعي که در کشورهاي خليج فارس دارد مطلع شده که عربستان سعودي با مشاهده حمايت بي وقفه جمهوري اسلامي ايران و روسيه از دولت بشار اسد در سوريه تصميم گرفته تا حدود زيادي از سياست هاي آمريکا در قبال بحران سوريه فاصله بگيرد." اين پايگاه تحليلي در ادامه به ناتواني ترکيه نيز اذعان مي کند و مي افزايد "ناتواني ترکيه در مورد بحران سوريه نيز يکي از عواملي است که سبب شده عربستان سعودي از مواضع قبلي خود در قبال بحران سوريه عقب نشيني نمايد." 
"دبکا فايل" در ادامه با اشاره به ديدار اخير دکتر "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه کشورمان با مقمات سعودي مي افزايد "سعود الفيصل" وزير امور خارجه عربستان سعودي در جريان برگزاري نشست سازمان کنفرانس اسلامي در جده که به منظور رسيدگي به وضعيت کشور مالي برگزار شده بود در تاريخ 13 ماه مي (دوشنبه) با علي اکبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز ديدار نمود که توجهات بسياري را به سوي خود جلب نمود." 
اين پايگاه تحليلي صهيونيستي در ادامه مي افزايد "به گزارش منايع ما در رياض الويت نخست رژيم آل سعود حفظ منافعش در لبنان است با اين حال اين کشور مي داند که  ايران نيز رابطه نزديکي با آن کشور دارد. هدف ديگر عربستان سعودي کسب توافق با ايران بر سر بحران سوريه است. عربستان سعودي درک کرده که کشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي درک صحيحي از بحران کنوني سوريه ندارند . عربستان سعودي مي بيند که جبهه سياسي سني هاي لبنان به رهبري "سعد حريري" به حاشيه رانده شده است. سعودي ها از افزايش قدرت حزب الله لبنان در بيروت هراس دارند و مي دانند در اين صورت حفظ منافع آنان در آن کشور از طريق حمايت از گروههاي سياسي سني دشوارتر خواهد  شد. سخنراني اخير "سيد حسن نصرالله" رهبر جنبش حزب الله لبنان در اين باره که آن جنبش تا آخر به حمايت از دولت اسد ادامه خواهد نيز بر تغيير ديدگاه سعودي ها تاثير گذار بوده است." 
اين پايگاه تحليلي صهيونيستي در ادامه با اذعان به افزايش قدرت جنبش حزب الله در لبنان و تاثير آن بر تغيير موضع عربستان سعودي مي افزايد "قدرت حزب الله بطور روزافزون در لبنان در حال افزايش است و اين موضوع تهديدي استراتژيک براي عربستان سعودي محسوب مي شود چرا که اين مسئله پيروزي اي براي اسد نيز خواهد بود. در نتيجه مذاکرات وزراي امور خارجه ايران و عربستان سعودي حول محور اين موارد انجام شده است." 
"دبکا فايل" در ادامه با اشاره به عدم تمايل عربستان سعودي به ادامه پيروي از سياست هاي شکست خورده دولت آمريکا در قبال بحران سوريه مي افزايد "رياض ديگر همچون سابق تمايلي به پيروي از سياست هاي "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا در مورد سوريه  ندارد و سعي دارد  آمريکايي ها را در کنفرانس بين المللي اي که قرار است پيرامون سوريه تشکيل شود همچون گذشته همراهي نکند." 
"دبکا فايل" در ادامه با اذعان به "سردرگمي" دولت اوباما پيرامون بحران سوريه مي افزايد "اوباما شخصا ابهامات زيادي را در کنفرانس خبري مشترک اش با "ديويد کامرون" نخست وزير انگليس در روز دوشنبه مطرح ساخت. اين سردرگمي زماني آشکار شد که وي اظهار داشت که نسبت به همگرايي روسيه و آمريکا ترديد دارد. وي اظهار داشت که نمي داند آيا روسيه در زمينه بحران سوريه و اهداف آمريکا در اين باره که همانا ساقط نمودن دولت اسد است آمريکايي ها را همراهي خواهد کرد يا خير. واقعيت آنست که "ولاديمير پوتين" رييس جمهور روسيه به حمايت از دولت اسد در سوريه ادامه خواهد داد همانگونه که در طول دو سال گذشته نيز دولت روسيه در کنار دولت سوريه بوده است." 
اين پايگاه تحليلي صهيونيستي در ادامه با اذعان به هراس دولت اوباما از نزديکي ديدگاه جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در مورد بحران سوريه مي افزايد "در صورتي که جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در مذاکرات انجام شده بر سر بحران سوريه با يکديگر به توافق نظر برسند اين مسئله مغاير با برنامه ريزي ها و سياستگذاري هاي دولت اوباما در قبال بحران سوريه خواهد بود. رياض به دليل افزايش نقش و حضور جمهوري اسلامي ايران و جنش حزب الله لبنان نيازمند مذاکره با ايرانيان است چرا که اين مسئله بر آينده سياسي سوريه تاثيرگذار خواهد بود. عربستان سعودي همچنين از نقشي که ترکيه در قبال سوريه ايفا مي کند نيز ناراضي است. مقامات عربستان سعودي در رقابتي آشکار با ترکيه و پيش از ديدار روز پنجشنبه هفته جاري (16 مي) "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه با "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ديدار نمودند." 








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار