عضو کميسيون انرژي مجلس، با اشاره به رقابت سه کشور ايران، عربستان و عراق براي تصدي کرسي دبير کلي اوپک، گفت: ايران می‌تواند با انجام رایزنی‌هاي مناسب برکرسی دبیرکلی اوپک تکیه بزند.

"نادر فريدوني" نماينده مردم فيروزآباد، قير، کارزين و فراشبند در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به رقابت کشورهاي ايران، عراق و عربستان براي تصدي پست دبيرکلي اوپک، گفت: دبيرکلي سازمان اوپک بحث مهمي است که مي‌تواند بر سبد اقتصادي کل جهان و به خصوص منطقه خاورميانه تاثير‌گذار باشد.
 
وي در ادامه افزود: در حال‌حاضر "عبدالله البدري" دبيرکل ليبيايي اوپک براي سه سال متوالي اين سمت را برعهده دارد و سه کشور ايران، عربستان و عراق براي تصدي اين کرسي رقابت مي‌کنند که رقابت سياسي مقامات اين سه کشور سبب شده تا کنون به تصميم واحدي در خصوص نامزدهاي پيشنهادي نرسيده و نتوانسته‌اند نظر اکثريت آراء را کسب نمايند.
 
عضو کميسيون انرژي در ادامه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران "غلامحسين نوذري" وزير اسبق نفت را نامزد اين سمت کرده، عربستان نيز "ماجد منيف" نماينده سابق خود در هيئت‌رئيسه اوپک و عراق نيز "سمير الغضبان" وزير سابق نفت اين کشور را به عنوان سمت دبيرکلي اوپک معرفي کرده‌اند که هريک از اين نامزدها براي انتخاب به عنوان دبيرکل جديد اوپک به اجماع کامل اعضاء نياز دارد که همين موضوع تصميم‌گيري در اين‌باره را دشوار کرده است.
 
فريدوني تصريح کرد: اين موضوع در حالي است که اگر اوپک نتواند در مورد انتخاب دبيرکل بعدي به توافق برسد، عبدالله البدري دبيرکل کنوني اوپک در اين سمت ابقاء خواهد شد تا تلاشها براي پيدا کردن جانشين وي ادامه پيدا کند.
 
وي در خاتمه خاطر نشان کرد: ان‌شاءالله با رايزني‌هايي که با 12 کشور عضو اوپک در حال انجام است، ايران بتواند دبيرکلي اوپک را به دست آورد.

گفتني است؛ پیش‌بینی می‌شود در نشست پیش‌روی اوپک در دهم خرداد ماه سال جاری بار دیگر شرایط نامزدهای پیشنهادی سه کشور ایران، عراق و عربستان برای دبیرکلی اوپک مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اوپک ، نفت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار