با افشای پیش‌نویس 6 صفحه‌ای انگلیس در اتحادیه اروپا، معلوم شد که انگلیس به دنبال معافیت مخالفان دولت سوریه از تحریم‌ تسلیحاتی اتحادیه اروپا است تا بتواند به مخالفان دولت اسد، تجهیزات نظامی مرگبار ارسال کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری "راشاتودی": انگلیس در سال 2014، با ارسال کمک‌ها نظامی غیرمرگبار به مخالفان دولت سوریه، کمک‌های خود را دو برابر خواهد کرد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در طی نشستی در واشنگتن، به توافق رسیدند که فشارهای خود را بر دولت سوریه ادامه دهند.


*** در سال آتی، کمک‌های نظامی غیرمرگبار آمریکا به نیروهای مخالف سوریه، به 250 میلیون دلار خواهد رسید
در حالیکه این دو سیاستمدار، برای گام‌های بعدی خود در سوریه برنامه ریزی می‌کردند، دیوید کامرون اعلام کرد که انگلیس قصد دارد 10 میلیون پوند برای تجهیزات غیرمرگبار و 30 میلیون پوند دیگر نیز به کمک‌ها انسان دوستانه به مردم سوریه اختصاص دهد.

کامرون پس از دیدار اخیر خود با اوباما، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:‌ »در سال جدید، ما کمک‌های نظامی غیرمرگبار خود را به مخالفان دولت سوریه دو برابر خواهیم کرد. قرار است وسایل نقلیه زره پوش، لباس ضدگلوله و ژنراتور برق به مخالفان ارسال شود.»

اقدامات انگلیس در سوریه، با برنامه‌های آمریکا که اوباما هفته گذشته اعلام کرد، کاملا همخوانی دارد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشستی با مخالفان سوریه اعلام کرد که آمریکا در سال آتی، کمک‌های نظامی غیرمرگبار خود را به نیروهای مخالف سوریه، به 250 میلیون دلار خواهد رساند.


*** انگلیس به دنبال لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا است تا بتواند به مخالفان دولت اسد، تجهیزات مرگبار ارسال کند
انگلیس مدعی است که «تاکنون تصمیمی برای مسلح کردن گروه‌های مخالف در سوریه نگرفته است.» با این حال، کامرون گفت: «انگلیس در تلاش است تا اتحادیه اروپا را در خصوص تحریم تسلیحاتی، وادار به انعطاف بیشتر کند. کاری که ما انجام دادیم، این است که در تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا، تجدید نظر کردیم تا بتوانیم کمک‌ها و توصیه‌های فنی و تکنیکی خود را در اختیار مخالفان قرار دهیم.» وی گفت که این کشور همچنان به بررسی تحریم خواهد پرداخت تا «ببیند که آیا نیاز به تغییرات بیشتری دارد یا نه.»

تحریم‌های فعلی که اخیرا در ماه آوریل اصلاح شد، اجازه تامین برخی از تجهیزات غیرمرگبار نظامی و پشتیبانی فنی و مالی مربوط به آن را می‌دهد. با این حال، با افشای اخیر پیش نویس 6 صفحه‌ای، معلوم شد که انگلیس به منظور اصلاح تحریم‌های فعلی، 2 گزینه را به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است:‌ نخست، معافیت کامل ائتلاف ملی مخالفان سوریه و نیروهای انقلابی از تحریم سلاح، و یا حذف واژه «غیرمرگبار» از تحریم، برای اینکه بتوان تجهیزات مرگبار را به سوریه ارسال کرد. 

کامرون گفت که اسد باید بداند که هیچ پیروزی نظامی برای نیروهایش در کار نیست. اوباما نیز از سخنان کامرون پشتیبانی کرد. وی از طرف او گفت که «تلاش برای اثبات اینکه در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است»، ادامه خواهد داشت و یافته‌ها، گام‌های بعدی در مورد سوریه را هدایت خواهند کرد.


***اوباما: «قول نمی‌دهم که انتقال سیاسی سوریه موفقیت آمیز باشد»
اوباما گفت که آمریکا مصرانه به دنبال انتقال سیاسی صلح آمیزی است که اسد را از قدرت خارج ساخته ولی سوریه «دست نخورده» باقی بماند. وی گفت: «من قول نمی‌دهم که این کار موفقیت آمیز خواهد بود. صادقانه بگویم، بعضی وقتها هنگامی که خشونت در شرایطی شبیه به آنچه که ما در سوریه شاهد آن هستیم، گسترش پیدا کرد، برگرداندن چیزها به حالت اولیه خود، بسیار دشوار خواهد بود.» 

کامرون و اوباما، هر دو از مذاکرات «موفقیت‌آمیزی» که نخست‌وزیر انگلیس با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داشت، استقبال کردند. در این دیدار، دو رهبر تلاش کردند تا در پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه،‌ به رویکرد مشترکی دست پیدا کنند.

کامرون گفت: «در حال حاضر در مورد سوریه، زمینه‌های مشترکی بین آمریکا، انگلیس، روسیه و بسیاری از دیگر کشورها وجود دارد و با وجود اختلاف نظرهایی که داریم، هدف ما مشترک است و این چیزی نیست جز داشتن سوریه‌ای آرام، باثبات و رها از شر افراط گرایان.»

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار